@article { author = {Alavian, Dr. Firoozeh}, title = {Spaced learning: creating the right environment for neuroscience in the classroom}, journal = {}, volume = {3}, number = {7}, pages = {9-32}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {Problem: New science is paying attention to the importance of strengthening memory, increasing brain cell capacity and increasing the power of data readout. Today, science education experts propose a variety of ways to learn more effectively and enhance memory, one of which is spaced learning. In fact, spaced learning is a learning method to minimize forgetfulness in which learning content is summarized in three and three times, between these three repetitions, there are two rest periods in which physical activities is completely different from the subject of the lesson by the learners. The purpose of this study is to introduce a special way to make it more flexible by making good connections between brain cells and increasing learning efficiency. Methods: This research was qualitative and to achieve the goals analytical purposes using documentary and library studies was used. Results: In this study, the effectiveness of spaced learning was confirmed, considering the strengthening of memory-related pathways and activated molecules in this pathway.}, keywords = {spaced learning,Education,memory}, title_fa = {یادگیری فاصله دار: ایجاد فضای مناسب برای علوم اعصاب در کلاس درس}, abstract_fa = {طرح مساله: دانش نوین به اهمیت تقویت نیروی حافظه، افزایش ظرفیت سلولهای مغزی و افزایش توان بازخوانی داده ها توجه زیادی دارد. امروزه کارشناسان علوم آموزشی برای یادگیری موثرتر و تقویت حافظه روشهای متنوعی پیشنهاد می کنند که یکی از این روشها مطالعه با فاصله یا Spaced learning است. در واقع، Spaced learning یک روش یادگیری برای به حداقل رساندن فراموشی است که در آن محتوای یادگیری در سه زمان و سه بار تکرار خلاصه شده است، در فاصله این سه بار تکرار، دو مرحله استراحت وجود دارد که در طی آنها، فعالیت های فیزیکی کاملا متفاوت با موضوع درس توسط فراگیران انجام می شود. هدف از این پژوهش آشنایی با شیوه خاصی است که با انعطاف پذیری، به ایجاد ارتباط های مناسب بین سلول های مغزی و افزایش بازده یادگیری کمک شایانی می کنند.روش‌ها: این پژوهش از نوع کیفی بوده و برای رسیدن به اهداف از شیوه تحلیلی با استفاده از مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای استفاده شد. نتایج: در این بررسی، اثربخشی آموزش فاصله دار، با در نظر گرفتن تقویت مسیرهای مرتبط با حافظه و مولکول های فعال شده در این مسیر تایید شد.}, keywords_fa = {یادگیری فاصله دار,آموزش,حافظه}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_417.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_417_a8da518f3c3c08be32b2123155565710.pdf} } @article { author = {Hagh khah, Dr. Sareh}, title = {Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam}, journal = {}, volume = {3}, number = {7}, pages = {33-44}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.Interview with Mr. Hossein Soltani Moghadam.}, keywords = {interview,Veteran Mathematical teacher,Hossein Soltani Moghadam}, title_fa = {مصاحبه با جناب آقای حسین سلطانی مقدم}, abstract_fa = {در تاریخ نهم خرداد ماه 1396، ساعت 9 صبح، طبق هماهنگی قبلی در دفتر انجمن معلمان ریاضی واقع در پژوهشکده معلم شیراز، خدمت استاد پیشکسوت ریاضی، جناب آقای حسین سلطانی مقدم رسیدم تا لحظاتی چند از گنجینه تجربیات ارزشمند این بزرگوار بهره مند شویم. مطابق معمول، استاد با پذیرایی گرم خود از حقیر استقبال نموده و با اشتیاق و حرارت پاسخگوی سؤالات بودند. ضمن مصاحبه، استاد قول دادند که اوّلین فرصت در دانشگاه فرهنگیان حضور یافته و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دانشجو معلمان قرار دهند. خوشبختانه نشست تخصصی "هنر معلمی" ویژه استادان، دانشجویان و فرهنگیان در تاریخ بیست و سوم خرداد 96 در دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شیراز برگزار گردید و استاد با سخنرانی خود گرمابخش محفلمان بودند. علاقه مندان می توانند جهت دانلود فایل صوتی سخنرانی ایشان با موضوع "هنر معلمی" به سایت پردیس شهید باهنر شیراز، بخش انجمن علمی ریاضی مراجعه نمایند. متن زیر برگزیده ای از ما حصل گفتگو با استاد می باشد. به این امید که معلمان و دانشجویان، منش، پشتکار و عشق و علاقه ایشان به تحصیل و تعلیم را الگوی خویش قرار دهند.}, keywords_fa = {مصاحبه,استاد پیشکسوت ریاضی,حسین سلطانی مقدم}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_418.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_418_129321070bdbb55a393ef243c6d46536.pdf} } @article { author = {Hosseini, Dr. Arezoo and Morshedi, Khadijeh}, title = {An overview of several proofs of Morley's theorem}, journal = {}, volume = {3}, number = {7}, pages = {45-58}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {One of the challenges in learning to motivate learning is one of the motivations, applications, and generalizations of the issues outlined in the lesson [5]. Morley's theory of mathematical education has been solved by various methods. One of the simplest solutions to this has been Dr. Karamzadeh [4, 5]. Now here, in a simple way, we want to solve it as a matter of secondary school and the application of trigonometric rules. Morley's theory has created puzzles and misunderstandings. In this paper, we will examine several methods for proving this to be understandable for high school graduates.}, keywords = {Mathematical education,Problem Solving,Morley Theorem}, title_fa = {مروری بر چند اثبات قضیه مورلی}, abstract_fa = {یکی از چالش های موجود در آموزش ایجاد انگیزه برای یادگیری است که یکی از موارد انگیزش، کاربرد و تعمیم مسائل بیان شده در درس است [5]. تئوری مورلی در آموزش ریاضی با روش‌های متفاوت حل شده یکی از ساده ترین حل های آن را تاکنون آقای دکتر کرم‌زاده [4, 5] ارائه کرده‌اند. حالا در این جا، با یک روش ساده می‌خواهیم تعمیم آن را به عنوان یک مسئله دوره متوسطه و کاربرد قوانین مثلثاتی حل کنیم. تئوری مورلی [4] باعث به وجود آمدن معما‌ها و مسائل متفاوت و وافری شده است. در این مقاله به بررسی چند روش اثبات این قضیه می‌پردازیم که قابل درک برای دانش آموختگان دوره متوسطه می باشد.}, keywords_fa = {آموزش ریاضی,حل مسئله,قضیه مورلی}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_420.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_420_19ad81d5ce1ef4a6114adcbdf81d904d.pdf} } @article { author = {Mosa pour, Dr. Batool}, title = {Content analysis of the 11th Grade Mathematics textbooks (mathematical and physics-experimental sciences) in the year 96-97 upon modeling approach}, journal = {}, volume = {3}, number = {7}, pages = {59-69}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to study the modeling approach in the 11th Grade Mathematics textbooks. The research method used in this research is content analysis. The information source of this research is the 11th Grade Mathematics textbook 2 (experimental sciences) and the 11th Grade Calculus textbook, Geometry textbook (mathematical and physics) in the academic year 1396-97. In this research, all problems of this textbooks in terms of application and modeling, using a theoretical framework with five categories namely: "context-free" problems, "injudicious" problems, "context-separable" problems, "standard applications" and "modeling" problems, are studied. The results of the analysis show that the many of problems are "without context" and none of the problems were classified as "injudicious" and "modeling" problems. Almost all "applied problems" of this textbooks are "standard application". The results show that the degree of attention to the modeling and application approach in the new textbooks is very low.}, keywords = {Modeling and application,Mathematics textbook 2,Calculus textbook 1,Geometry textbook 2,Content Analysis,Mathematics curriculum}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه یازدهم (تجربی-ریاضی) سال 96-1395 بر اساس رویکرد مدل سازی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکرد مدل سازی در کتاب های درسی ریاضی پایه یازدهم رشته های تجربی و ریاضی است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش کتاب ریاضی پایه 11 (رشته تجربی) و کتاب هندسه و حسابان پایه 11 (رشته ریاضی) در سال تحصیلی 97-96 می باشد. در این پژوهش همه تمرینات از این سه کتاب، با توجه به پنج مقوله "بدون زمینه"، "زمینه مدار غیر معقولانه"، "زمینه مدار مستقل از زمینه"، "کاربرد استاندارد"و "مدل سازی"، در حوزه مدل سازی و کاربرد مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که بیشتر مسایل از این سه کتاب در مقوله "بدون زمینه" می باشند و تقریبأ هیچ یک از مسایل این سه کتاب جزء مسایل "غیر معقولانه" و "مدل سازی" نمی باشند. همچنین مسایل کاربردی این کتاب ها جزء مسایل "کاربرد استاندارد" می باشند. نتیجه حاصل ازاین یافته ها نشان دهنده آن است که در تألیف کتاب های درسی جدید، میزان توجه به رویکرد مدل سازی و کاربرد بسیار کم بوده است.}, keywords_fa = {مدل سازی و کاربرد,کتاب ریاضی2 پایه 11 رشته تجربی,کتاب حسابان1 پایه 11,کتاب هندسه2 پایه 11,تحلیل محتوا,برنامه درسی ریاضی}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_440.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_440_ce2bf754f3f49df0a211fd4797761cb2.pdf} } @article { author = {Moosa poor, Dr. Mansooreh}, title = {Content Analysis of the Book of calculus (1) the eleventh- grade of the secondary school (Mathematics and Physics) Based on the William Rummy Technique and Bloom's Cognitive Domain}, journal = {}, volume = {3}, number = {7}, pages = {71-82}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to analyze the content of the new book of calculus (1), the eleventh-grade of the secondary school, published in 1396. Using the William Rummy technique to examine the activity-centered nature of the text and pictures of the book, the analysis of activities, work in classes and exercises, based on the Bloom's cognitive domain, has been done. The statistical population of this research is the book of calculus (1) published in 1396. The results of the study showed that the students' conflict ratio is 1.27. This means that the text of the book is active according to William Rummy technique. The conflict factor was obtained with images 3 that shows that images are not suitable based on the William Rummy technique and is actually over-active. In the analysis section of activities, work in classes and exercises, based on Bloom's cognitive domain, it was determined that the level of perception and understanding with 47.89% had the highest percentage of attention. The level of knowledge, application, and analysis has also been well received, but very low attention has been paid to two levels of cognitive domains, the combination, and evaluation.}, keywords = {Content Analysis,William Romance technique,conflict factor,Bloom cognitive domain,book calculus (1),eleventh-grade secondary school}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب حسابان(1) پایه یازدهم متوسطه دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف حسابان(1) پایه یازدهم متوسطه دوم، چاپ 1396 می باشد. برای بررسی فعالیت محور بودن متن و تصاویر کتاب، از تکنیک ویلیام رومی استفاده شده است و تحلیل فعالیت ها، کار در کلاس ها و تمرین ها؛ بر اساس حیطه شناختی بلوم، انجام پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش کتاب حسابان(1) چاپ سال 1396 می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که ضریب درگیری دانش آموزان با متن کتاب 27/1 می باشد که به معنای فعال بودن متن کتاب براساس تکنیک ویلیام رومی است. ضریب درگیری با تصاویر 3 به دست آمد که نشان می دهد که تصاویر بر اساس تکنیک ویلیام رومی مناسب نیست و در واقع بیش از حد، فعال است. در بخش تحلیل فعالیت ها، کار در کلاس ها و تمرین ها؛ بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که سطح درک و فهم با %89/47 بیشترین درصد توجه را به خود اختصاص داده است. به سطح های دانش، کاربرد و تحلیل هم توجه مناسبی مبذول گشته است؛ اما به دو سطح بالای حیطه شناختی یعنی ترکیب و ارزشیابی، توجه بسیار کمی شده است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,تکنیک ویلیام رومی,ضریب درگیری,حیطه شناختی بلوم,کتاب حسابان(1),پایه یازدهم متوسطه دوم}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_441.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_441_8223c304348bb278ea179affa23ff843.pdf} } @article { author = {Miri, Hojjat and Zare, Dr. Zahra}, title = {The Effects of Constructivism Approach in Learning Of Biology Emphasis on Concept Perception}, journal = {}, volume = {3}, number = {7}, pages = {83-102}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The use of active teaching methods transforms learning into a two-way/reciprocal flow and enhances the students' skills; The purpose of this study is to investigate the effect of structuralism approach in the field of teaching on the understanding of students in the domain of biology learning (the related topic is heart for the 10th grade of students in the city of Khash). The method used in this research is a semi-experimental design of the unequal control group. In this method, a test group and a control group were selected. The test group consisted of the students who participated in the class of teaching structuralism methodology of biology and the control group consisted of the students who participated in the classroom in a traditional way. The statistical community of this research includes all female students who study in the 10th grade, Khash city, during the academic year of 2016-2017. The results showed that the educational progress of the biology of the experimental group by the structuralism approach was more than the control group and the difference between their means was significant. Also, in subscale of conceptual understanding, students in the experimental group had better progress.}, keywords = {structuralism approach,learning,active teaching method,Biology Education}, title_fa = {تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی درس زیست‌شناسی}, abstract_fa = {به‌کارگیری روش‌های فعال تدریس، یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل می‌‌نماید و سبب تقویت مهارت های دانش‌آموزان می‌‌شود، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر روش تدریس با رویکرد ساختارگرایی بر میزان یادگیری، با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی مبحث قلب درس زیست شناسی پایه دهم، دانش‌آموزان دختر شهرستان خاش است. روش این پژوهش طرح نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه دهم مدارس دخترانه ی شهرستان خاش در سال تحصیلی 1396-1395 است. برای جمع آوری اطلاعات و مبانی نظری از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیه ها از روش پرسشنامه (آزمون کتبی محقق ساخته ) استفاده شد. برای روایی آزمون ها از روایی صوری و محتوایی (نظر متخصصان) و برای بررسی پایایی آزمون ها، از روش کودر-ریچاردسون KR20 استفاده شده است. به ‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون های پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری نشان داد. همچنین خرده مقیاس درک مفهومی دانش‌آموزان گروه آزمایش پیشرفت بهتری نشان دادند. این نتایج نقش و اهمیت روش های فعال تدریس در یادگیری را نشان می دهد.}, keywords_fa = {ساختارگرایی,آموزش زیست‌شناسی,روش تدریس فعال,درک مفهومی. پایه ی دهم}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_442.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_442_9417d96c0b2dbe306a539fe6e2c04ba6.pdf} }