@article { author = {Haghkhah, Dr. Sareh and Davodi, Dr. Azar}, title = {Strategies for Preventing and Correcting Mathematical Misconceptions (A Qualitative Study)}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {24-37}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {Misconceptions is a part of students' learning process that is not accidental or due to carelessness and has strong cognitive structures that are usually not easily corrected and cause systematic errors. The purpose of this study is to express strategies to prevent and correct mathematical misconceptions that have been done by theme analysis method of literature, background and results of the research. The statistical population of this research is all researches related to mathematical misconceptions in our country. Sampling was performed based on theoretical saturation and purposefully. Thus, 49 articles were selected. In addition, two research projects and two books were considered as the sample because they were the main and most referenced sources in most research in the field of mathematics education. By analyzing these studies, the various strategies presented in them were extracted in 168 basic themes and then categorized into 19 general themes. Finally, the general themes were organized and examined in three categories of knowledge, method and attitude.}, keywords = {Mathematics,Misconceptions,Prevention and Correction Strategies}, title_fa = {راهکارهای پیشگیری و اصلاح بدفهمی های ریاضی (یک مطالعه کیفی)}, abstract_fa = {بدفهمی، بخشی از فرآیند یادگیری دانش آموزان است که تصادفی یا ناشی از بی دقتی نبوده و دارای ساختارهای شناختی محکمی است که معمولاً به راحتی اصلاح نمی شوند و موجب بروز خطاهای نظام مند می گردند. هدف پژوهش حاضر، بیان راهکارهایی جهت پیشگیری و اصلاح بدفهمی های ریاضی است که با روش تحلیل مضمون ادبیات، پیشینه و نتایج پژوهش انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه تحقیقات انجام شده در رابطه با بدفهمی های ریاضی در کشورمان می باشد. نمونه گیری بر اساس اشباع نظری و به صورت هدفمند انجام گردید. به این ترتیب تعداد 49 مقاله انتخاب شد. علاوه بر این، دو طرح پژوهشی و دو کتاب نیز به دلیل اینکه از منابع اصلی و پرارجاع در اکثر پژوهش های حوزه ی آموزش ریاضی بودند، به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. با واکاوی این پژوهشها، راهکارهای مختلف ارائه شده در آنها به صورت 168 مضمون پایه، استخراج و سپس در 19 مضمون کلی دسته بندی گردید. درنهایت مضامین کلی حاصل، در سه مقوله ی دانش، روش و نگرش، سازماندهی شده و مورد بررسی قرار گرفتند.}, keywords_fa = {ریاضی,بدفهمی,راهکارهای پیشگیری و اصلاح}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1363.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1363_7581d5b925ea4d70bb42d02b6b532438.pdf} }