@article { author = {Shiravani Shiri, Dr. Ali and Jamali, Mohammad Reza and Azadi, Nafiseh}, title = {Analysis of the content of the fifth grade math textbook from the perspective of the Guilford Creativity Index}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {58-67}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to investigate the fifth elementary mathematics textbook based on the Guilford Creativity Index. The research method is qualitative in the form of content analysis. The statistical population of the study, the content of the fifth grade elementary mathematics textbook published between 1397 and 1397, was divided into four sections (forms, activities, exercises and work in classes, puzzle and entertainment). The statistical sample selected is 282 selected units from the fifth elementary mathematics textbook. Therefore, this research analyzes the fifth grade elementary mathematics textbook according to the types of mental actions and activities introduced by Gilford, namely cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking and evaluative thinking. Each section was analyzed separately based on the Guilford Creativity Index, and the results were presented in the form of tables and graphs.The results of this study indicate that the fifth elementary math textbook pays less attention to the level of divergent memory and evaluative thinking. In activities, class work, and practice, little attention has been paid to divergent thinking and evaluative thinking.}, keywords = {Fifth Elementary Math Book,Gilford,Content Analysis}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم دبستان از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب ریاضی پنجم ابتدایی براساس شاخص خلاقیت گیلفورد است. روش این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، محتوای کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی منتشر شده در بین سال‏های 98 – 1397 به چهار قسمت (اشکال، فعالیت‌ها، تمرین‌ها و کاردرکلاس‌ها و معما و سرگرمی) تقسیم شد. نمونه آماری مورد انتخاب، 282 واحد انتخابی از کتاب ریاضی پنجم ابتدایی است. بنابراین، این پژوهش با توجه به انواع اعمال ذهنی و فعالیت‏های معرفی شده توسط گیلفورد یعنی حافظه‌شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب، به تحلیل کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی می‌پردازد. هر قسمت بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد به صورت جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و نتایج به صورت جدول و نمودار نشان داده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به سطح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب توجه کمتری دارد. در فعالیت‌ها و کاردرکلاس‌ها و تمرین‌ها به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب به میزان کمی توجه شده است.}, keywords_fa = {کتاب ریاضی پنجم ابتدایی,گیلفورد,تحلیل محتوا}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1366.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1366_5f6e76d8ce34e2de7948667c62d15cc7.pdf} }