@article { author = {alamian, vahid and Ahmad pour, Asrafil}, title = {The Analysis of Mistakes of Girl and Boy Students in 8th Grade, while Solving Word Problems of Linear Equations Based on Newman's Model}, journal = {}, volume = {4}, number = {12}, pages = {21-31}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The present research was conducted with the aim to study the performance of 8th grade students while solving word problems of linear equation emphasizing on Nowman error analysis. . In this research, descriptive-survey method was used, of quantitative type. The statistical universe consisted of 250 girl and boy students studying in Khalkhal school, from which 152 students were selected through two-stage cluster sampling technique and using Cookran's formula. The research instrument consisted of 6 researcher-made questions in addition to interviewing. The validity of questions was confirmed through CVI technique while its reliability was confirmed by employing Cronbach's technique. Research results indicated that the students in both groups (boys and girls) have trifle knowledge in solving word problems of linear equation. They made several mistakes while solving the problems, the highest of which in both groups belonged to reading and under sting of the proems respectively with %69 in boys and %77 in girls. Also independent t-test showed that most of students don't understand the basic terms used to solve such problems and as a result most of them are unable to understand the problems.}, keywords = {Error,word problem,linear equation,Newman's error analysis,8th grade of high-school}, title_fa = {تحلیل‌خطاهای‌دانش‌آموزان پسرپایة هشتم درحل مسائل‌کلامی معادلة‌‌خطی براساس‌ الگوی نیومن}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی و با هدف بررسی میزان معلومات و خطاهای دانش‌آموزان پسر پایة‌ هشتم درحل مسائل کلامی معادلة خطی با تأکید بر تحلیل خطاهای نیومنی است. جامعة‌‌آماری این تحقیق، 95 دانش‌آموز پسرمدارس عادی شهرستان خلخال‌ ‌می‌باشد. به‌ روش تصادفی خوشه‌ای و به کمک جدول مورگان، نمونه‌ای متشکل نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که به طور متوسط 64 درصد دانش‌آموزان بیشترسؤال‌ها را حل‌کرده‌اند؛ ولی فقط 16درصد آن‌ها به جواب کامل رسیده‌اند و این مشخص ‌می‌کند که دانش‌آموزان درحل مسائل کلامی معادلة خطی مشکل اساسی دارند و از معلومات کمی برخوردارند. برای بررسی خطاهای دانش‌آموزان از مصاحبه نیومنی استفاده شد. نتایج به‌دست آمده بیانگر این هستند که بیشتر خطاهای دانش‌آموزان در مرحلة خواندن و درک می باشد. بیشتر بودن‌‌خطاها در این مرحله، می‌تواند در اثر ناتوانی‌آن‌ها دردرک و تفسیرجملات باشد که در واقع به دانش زبانی و ادراکی آن‌ها مربوط‌ می‌شود. پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان در تشخیص مشکلات و نقاط ضعف دانش‌آموزان و حتی رفع آن‌ها، از روش تحلیل‌خطای نیومن بهره بگیرند.}, keywords_fa = {خطا,مسائل کلامی,معادلة‌ خطی,تحلیل‌خطای نیومن,پایة هشتم متوسطه}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_768.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_768_cf208759b369a938708bcf210fdd101c.pdf} }