@article { author = {alavian, firoozeh and shayestehfar, parvaneh}, title = {Problems in Understanding the Process of Photosynthesis among Sixth-grade Elementary Students (A Case Study in one of the Elementary Schools of Isfahan)}, journal = {}, volume = {4}, number = {13}, pages = {26-34}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {In this research, problems related to the understanding of photosynthesis in sixth-grade elementary students of one of the elementary schools of Isfahan were studied. Interviewed with 28 primary school students questions were raised about the chemical and environmental issues of photosynthesis. Data were analyzed using Graph pad prism software. One of the problems encountered in the study's findings is the problem of understanding that substances such as water and carbon dioxide can build on existing body and the living organism as a chemical substance, the difficulty in understanding that carbon dioxide is a critical source for plants. Also, many saw photosynthesis as breathing. Problems have also been found in students' concepts like the oxygen cycle in nature and autotrophic feeding as the first step in the food chain. Given these problems, it is recommended that the curriculum modified in a way that reduces students' ambiguity and teachers use more practical examples in their teaching to prevent misunderstandings among students.}, keywords = {Photosynthesis,Plants,H2O,Carbon dioxide}, title_fa = {مشکلات مربوط به درک فرآیند فتوسنتز در بین دانش‌آموزان ششم ابتدایی (مطالعه موردی در یکی از مدارس ابتدایی شهر اصفهان)}, abstract_fa = {در این پژوهش، مشکلات مربوط به درک فتوسنتز دانش‌آموزان کلاس ششم ابتدایی یکی از دبستان‌های شهر اصفهان موردبررسی قرار گرفت. ضمن مصاحبه با 28 دانش‌آموز ششم ابتدایی، پرسش‌هایی درباره مسائل شیمیایی و زیست‌محیطی فتوسنتز مطرح شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار Prism Graph pad مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. ازجمله مشکلات مشاهده‌شده از نتایج این تحقیق شامل مشکل در درک این موضوع که موادی مانند آب و کربن دی‌اکسید می‎توانند اجرای بدن موجود را بسازند؛ و مشکل در درک این موضوع که کربن دی‌اکسید منبعی حیاتی برای گیاهان است. همچنین، بسیاری فتوسنتز را نوعی تنفس تلقی می‌کردند. مشکلاتی نیز در درک دانش‌آموزان از مفاهیمی مانند چرخه اکسیژن در طبیعت و تولیدکنندگی به‌عنوان اولین گام زنجیره غذایی یافت شد. با توجه به این مشکلات، توصیه می‌شود که برنامه درسی به شکلی اصلاح شود که ابهامات دانش آموزان کمتر شود و معلمان نیز در تدریس خود، از مثالهای کاربردی‎تر استفاده نمایند تا از ایجاد بدفهمی‎ در دانش آموزان جلوگیری شود.}, keywords_fa = {فتوسنتز,گیاهان,آب,کربن‎دی اکسید}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_804.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_804_a519d16f67990598e18ea565ccea2146.pdf} }