@article { author = {Ebrahimi, Dr. Salahedin and Seyfi, Ali and kazazi, zahra}, title = {Evaluation of Parsons Mathematics Classroom Effectiveness Components in Public Schools in District Two of Tehran}, journal = {}, volume = {5}, number = {15}, pages = {60-69}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the status of the components of Parsons Effectiveness (Adaptation, Goals, Job Satisfaction and Organizational Commitment) of Mathematics Classroom in Public Schools of District Two of Tehran. The statistical population of this study consisted of all sixth grade students of public elementary schools in district 2 of Tehran in the year 1397/98. The total number of them was 518 and 251 of them were selected according to Cochran's random sampling method. In this study, Parsons (2009) standard questionnaire of effectiveness was used to collect research data. The validity of the questionnaire was validated by professors and experts and its reliability was calculated using Cronbach's alpha of 0.83. The results showed that the overall status of the components of Parsons Effectiveness (Adaptation, Goals, Job Satisfaction, and Organizational Commitment) of the math classroom in Tehran's two elementary schools with averages of 2, 1.98, 1.97, and 02 There was a significant difference at the 0.01 level with the hypothetical mean of the sample. Therefore, it can be inferred that the level of Parsons effectiveness components (adaptation, achievement of goals, job satisfaction, and organizational commitment) of the mathematics classroom is rated "below average".}, keywords = {Effectiveness,Adaptation,Goals,job satisfaction,Organizational commitment}, title_fa = {بررسی وضعیت مولفه های اثربخشی کلاس درس ریاضی در مدارس ابتدایی دولتی منطقه دو شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مولفه های اثربخشی پارسونز (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) کلاس درس ریاضی در مدارس ابتدایی دولتی منطقه دو شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1397/1398 بود. که تعداد کل آنها 518 نفر بودند که از بین آنها 251 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی و طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامه استاندارد اثربخشی پارسونز (2009) استفاده گردید که روایی آن توسط اساتید و متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.83 محاسبه و تایید گردید. بررسی نتایج نشان داد که در کل وضعیت مولفه های اثربخشی پارسونز (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) کلاس درس ریاضی در مدارس ابتدایی دولتی منطقه دو شهر تهران با میانگین های 2، 98/1، 97/1، و 02/2 با میانگین فرضی نمونه در سطح معناداری 01/0 تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین می توان این چنین استنباط کرد که میزان مولفه های اثربخشی پارسونز (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) کلاس درس ریاضی در حد"پایین تر از میانگین" ارزیابی شده است}, keywords_fa = {اثربخشی,انطباق,تحقق اهداف,رضایت شغلی,تعهد سازمانی}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_898.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_898_2f7fb85ccd219e7b8a0304e378644e30.pdf} }