دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
3
2016
06
21
ردﻳﺎﺑﻲ آﻧﺘﻲﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﻓﻨﺎزﻳﻦ- 1-ﻛﺮﺑﻮﻛﺴﻴﻠﻴﻚ اﺳﻴﺪ در ﺳﻮدوﻣﻮﻧﺎسﻫﺎی ﻓﻠﻮرﺳﻨﺖ ﺟﺪاﺳﺎزی ﺷﺪه از رﻳﺰوﺳﻔﺮ ﮔﻨﺪم و ﺗﺎﺛﻴﺮآن در ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﺑﻴﻤﺎری ﭘﺎﺧﻮرهﮔﻨﺪم
1
6
FA
سعید
خیرگرد زاده
دانشجو
saeido1372saeid@gmail.com
هادی
نادری
دانشجو
saeido1372saeid2@gmail.com
ﺑﻴﻤﺎری ﭘﺎﺧﻮرهﮔﻨﺪم ﺑﺎ ﻋﺎﻣﻞ ﻗﺎرﭼﻲ Gaeumannomyces graminis var. tritici ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎی ﮔﻨـﺪم در اﻳـﺮان ﺑـﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ رود. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎری،130 ﺟﺪاﻳﻪ ﺳﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﻓﻠﻮرﺳﻨﺖ از رﻳﺰوﺳﻔﺮ ﮔﻨﺪم در ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺨﺘﻠـﻒ اﺳـﺘﺎن ﺧﺮاﺳـﺎن ﺟﺪاﺳـﺎزی ﺷﺪ. ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ﺟﺪاﻳﻪﻫﺎی ﺳﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﻓﻠﻮرﺳﻨﺖ ﺑﺎ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﺎزدارﻧﺪﮔﻲ از رﺷﺪ ﻗﺎرچ، آزﻣﻮن ﻛﺸﺖ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎﻛﺘﺮیﻫﺎ ﺑـﺎ ﻗـﺎرچ Ggt در ﻣﺤـﻴﻂ ﻛﺸـﺖ ﺳﻴﺐزﻣﻴﻨﻲ دﻛﺴﺘﺮوزآﮔﺎر و ﻛﻴﻨﮓ ب اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. از اﻳﻦ ﻣﻴﺎن، 21 ﺟﺪاﻳﻪ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺑﺎزدارﻧﺪﮔﻲ ﺑﻴﻦ 11/25-51/25 درﺻﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺪاﻳﻪﻫﺎی ﺑﺮﺗـﺮ از ﻧﻈـﺮ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از رﺷﺪ ﻗﺎرچ Ggt اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ردﻳﺎﺑﻲ ژن ﺑﻴﻮﺳـﻨﺘﺰ آﻧﺘـﻲﺑﻴﻮﺗﻴـﻚ ﻓﻨـﺎزﻳﻦ-1-ﻛﺮﺑﻮﻛﺴـﻴﻠﻴﻚاﺳـﻴﺪ (PCA)، روش PCR ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﭘﺮاﻳﻤﺮﻫﺎی PCA2a و PCA3b اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد 12 ﺟﺪاﻳﻪ از 21 ﺟﺪاﻳﻪ اﻧﺘﺨﺎبﺷﺪه ﺣـﺎوی ژن ﺑﻴﻮﺳـﻨﺘﺰ آﻧﺘـﻲﺑﻴﻮﺗﻴـﻚ PCA ﺑﻮدﻧـﺪ. در آزﻣﺎﻳﺶﻫﺎی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪای ﻧﻴﺰ ﺟﺪاﻳﻪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨـﺪه آﻧﺘـﻲﺑﻴﻮﺗﻴـﻚ ﻓﻨـﺎزﻳﻦ-1-ﻛﺮﺑﻮﻛﺴﻴﻠﻴﻚاﺳﻴﺪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ از ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی در ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﻤﺎری ﭘﺎﺧﻮرهﮔﻨﺪم ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮدﻧﺪ و ﺷﺪت ﺑﻴﻤﺎری را 77-80 درﺻﺪ ﻛـﺎﻫﺶ دادﻧـﺪ. ﺑـﺎ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﺟﺪاﻳﻪﻫﺎ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪای در وزنﺗﺮ رﻳﺸﻪ و ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻫﻮاﻳﻲ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎد ﻣـﻲﻛﻨـﺪ ﻛـﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ آﻧﺘﻲﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﻓﻨﺎزﻳﻦ-1-ﻛﺮﺑﻮﻛﺴﻴﻠﻴﻚاﺳﻴﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺟﺪاﻳﻪﻫﺎی ﺳﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﻓﻠﻮرﺳﻨﺖ، در ﻛﺎﻫﺶ ﺑﻴﻤﺎری ﭘﺎﺧﻮره در ﮔﻨﺪم ﻧﻘﺶ دارد.
آﻧﺘﻲﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﻓﻨـﺎزﻳﻦ-1-ﻛﺮﺑﻮﻛﺴـﻴﻠﻴﻚاﺳـﻴﺪ,ﭘـﺎﺧﻮره,ﺳـﻮدوﻣﻮﻧﺎس ﻓﻠﻮرﺳـﻨﺖ,ﻛﻨﺘـﺮل ﺑﻴﻮﻟﻮژﻳـﻚ
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_284.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_284_60e03404b351a62afa434d77c3b4fbb0.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
3
2016
06
21
بررسی و مقایسه سوالات امتحان شیمی دبیرستانهای شهر بوکان و سوالات کنکور دانشگاه سراسری مطابق با سطوح شناختی بلوم
7
11
FA
معصومه
قلخانی
عضو هیت علمی - استادیار
m_ghalkhani@yahoo.com
علی رضا
کرمی
عضو هیات علمی
arkaramigazafi@gmail.com
قادر
سلیمانزاده
فارغ التحصیل
solimanzadeh2013@gmail.com
در تحقیق حاضر سوالات امتحانی پایان ترم شیمی دبیرستانهای شهر بوکان طی سالهای 92-1390 و سوالات آزمون ورودی کنکور دانشگاه سراسری در بازه زمانی سالهای 85 الی92 مطابق با سطوح شناختی بلوم بررسی شدند. از تعداد کل 1248 سوال جمع آوری شده، 969 سوال پایان ترم دبیرستان و 279 سوال کنکور سراسری میباشند. نوع تحقیق و روش بررسی فرضیهها توصیفی بوده و از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد. ابتدا سوالات مطابق روش بلوم طبقه بندی شده و از روش آزمون خی دو برای تجزیه و تحلیل فرضیات و مقایسه آنها استفاده گردید. نتایج بیانگر اختصاص سوالات پایان ترم دبیرستان عمدتا به پایینترین سطوح شناختی با فراوانی 5/31 درصد سطح دانش و 5/68 درصد سطح درک و فهم بودند. درحالیکه 9/78 درصد سوالات کنکور سراسری به سطوح درک و فهم تعلق دارد. تحلیل سؤالهای امتحان داخلی، هماهنگ و نهایی، بیانگر توجه بسیار به سطح دانش و بیتوجهی به سطوح بالاتر یادگیری میباشد. با این حال سؤالهای کنکور سراسری از این نظر نسبت به امتحانهای داخلی کیفیت بهتری دارند. نتیجه نهایی به دست آمده بیانگر این مطلب است که تقریبا امتحان نهایی و هماهنگ از نظر اصول آزمون سازی نسبت به امتحان داخلی کیفیت بهتری دارا است.
سطوح بلوم,ارزشیابی,کنکور سراسریl بوکان,امتحانات پایانی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_283.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_283_129b9041e1c0f7da2f66730a460aaa65.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
3
2016
06
21
کاوشی در دنیای ذرات زیر اتمی
12
18
FA
ابراهیم
زارعی کیاسری
دانشگاه فرهنگیان-پردیس دکتر شریعتی
ezarei13@gmail.com
فرهاد
آق
دانشجو-معلم دانشگاه فرهنگیان
fach93@live.com
ذرات زیر اتمی کوچکترین بخش شناخته شده در یک اتم میباشند که به طور کلی به دو دسته فرمیونها (fermions) یا ماده سازها و بوزونها (bosons) یا ذرات حمل کنندهی نیرو تقسیم میشوند. در دسته بندی دیگری میتوان ذرات زیر اتمی را به دو دستهی ذرات ترکیبی و بنیادی نیز طبقهبندی نمود. از ذرات ترکیبی بوزونی می توان به مزونها (mesons) (جلوگیری کننده از واپاشی هستههای اتمی) واز ذرات ترکیبی فرمیونی، به ذرات نام آشنای پروتون و نوترون اشاره کرد. فوتونها (photon) نمونهای از ذرات بنیادی هستند که در دسته بوزونها جای دارند. همچنین کوارکها (quark) به عنوان نمونهای دیگری از ذرات بنیادی، ذرات سازنده فرمیونها هستند. در واقع نوترونها و پروتونها به عنوان ذرات فرمیونی خود از سه کوارک تشکیل شدهاند که آنها به وسیلهی ذرات بنیادی دیگری به نام گلوئون به هم متصل شدهاند. قطر کوارکها بسیار کم بوده و آنها حجم کوچکی از هسته را اشغال میکنند. لازم به ذکر است که بین ذرات فرمیونی چهار نوع نیروی بنیادی حاکم است که عبارتند از: نیروی الکترومغناطیس، نیروی هستهای قوی، نیروی هستهای ضعیف و نیروی گرانش. همه این نیروها با تبادل و برهمکنش ذرات حمل کننده نیرو (بوزونها) به وجود می آیند.
ذرات زیراتمی,فرمیون,بوزون,ذرات بنیادی,ذرات ترکیبی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_282.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_282_b85823cbdf90a723d630c0befcf0f928.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
3
2016
06
21
تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی
19
28
FA
هادی
مصلح امیردهی
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
hadimosleh313@gmail.com
مژگان
قاسمی
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی مرکز آموزش عالی شهید مطهری خوی
mojghanghasemi73@gmail.com
کتب درسی در نظام آموزشوپرورش یکی از عناصر مهم تلقی میشود که در تحقق اهداف نظام آموزشی نقش مهم و اساسی دارند. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۹5 بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداخته شده است؛ و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۹5 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 55/0 است که نشان میدهد متن کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 75/1 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 33/6 تعیین شد که نشان میدهد کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی، فعالیت محور نمیباشد.
کتاب علوم تجربی,چهارم ابتدایی,تحلیل محتوا,ویلیام رومی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_281.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_281_904b7ed0bd8486a0c61d02d75d67542a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
3
2016
06
21
طرح یادگیری، ابزاری مناسب در آموزش فیزیک
29
35
FA
مهسا
محسنی
دانشجو / دانشگاه فرهنگیان
mohseni.mahsa1994@gmail.com
رقیه السادات
حسینی
دانشجو/دانشگاه فرهنگیان
roghayehsadat.hosseini@yahoo.com
سمانه
برجویی مجرد
دانشجو/دانشگاه فرهنگیان
nafas.br2014@gmail.com
صفیه
رضایی
استاد/دانشگاه فرهنگیان
safiyeh.rezaee@gmail.com
این نوشتار برگرفته از تحقیق کتابخانه ای و تجربی است که بر اساس راهنمای عملی برنامه درس کارورزی 3 دانشگاه فرهنگیان می باشد. هدف در این تحقیق معرفی ابزاری علمی ، استاندارد و بسیار کمک کننده در تدریس فیزیک یعنی طرح یادگیری و تدریس بر مبنای آن بوده که در دو نیمسال تحصیلی(94-95) و 12 جلسه ی آموزشی در قریب به 7 دبیرستان دوره های اول و دوم شهر شیراز، تدریس بدین شیوه اجرا شده است.نتایج اجرای طرح های ما در کلاس درس که به موجب تدریس بر مبنای این شیوه؛ ایجاد شوق و علاقه یادگیری در دانش آموزان ، پرورش خلاقیت و مشارکت آنها در قالب کار گروهی، تنظیم فعالیت های کلاسی به صورت منطقی و هدفمند و مدیریت زمان با برقراری نظم فکری و ساماندهی فرایند تدریس را در پی خواهد داشت. طرح یادگیری نیز برای دبیران با تجربه در معرفی افق های جدیدی از تدریس فیزیک و به منظور کاربردی تر نمودن آموزش فیزیک در زندگی و ایجاد شور و علاقه یادگیری در دانش آموزان و مشارکت آنها در امر تدریس که در نهایت کلاسی پویا و فعال را رقم خواهد زد؛ مفید واقع خواهد شد.
دانشگاه فرهنگیان,کارورزی 3,طرح یادگیری,تدریس فیزیک,کار گروهی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_280.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_280_1b915857e37a3fafc4ff27834ec4ba84.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
3
2016
06
21
تجربه ی نویسنده در تأثیر الگوی تدریس ساختن گرایی بر یادگیری موضوع پیشامدهای مستقل و قوانین ضرب احتمال در کلاس درس
36
41
FA
تریفه
معینی
دبیر ریاضی، آمزش و پرورش
t_moaini@yahoo.com
نظام آموزشی به سمت تربیت یادگیرندگان متفکری که خلاق، نقاد، محقق، مستقل و فعال هستند، سوق پیدا کرده است. در چنین آموزشی که تحت عنوان ساختن گرایی شناخته شده است معلم دیگر به عنوان انتقال دهنده و یادگیرندگان به عنوان ظرفهای خالی در یک آموزش یک طرفه در نظر گفته نمی شوند. بلکه آموزش دانش آموز محور است که یادگیرندگان دانش خود را در فرایند یاددهی فعال و مشارکتی می سازند و کشف می کنند و همچنین معلم هدایت کننده ی این آموزش متقابل است. در این روش یادگیری دانش آموزان عمیق و ماندگار می باشد. در این مقاله مراحل الگوی تدریس ساختن گرایی (5E) توضیح داده می شود و همزمان مثالهایی از تجربه های شخصی نویسنده در تدریس موضوع پیشامدهای مستقل و قوانین ضرب احتمال از کتاب ریاضی سوم تجربی ذکر می گردد. این مقاله تجربه ای از تدریس با روش ساختن گرایی در کلاس درس است.
کلمات کلیدی: تدریس ساختن گرایی,پیشامد مستقل,دانش آموزان,معلمان
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_279.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_279_a6eb08debc99fe6ddad44e7187792887.pdf