دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
4
2016
09
22
تاثیر روش نموداری در تدریس مفاهیم و حل مسائل ریاضی..
9
23
FA
اژدر
سلیمانپور باکفایت
0000-0003-1954-9987
مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
a.soleymanpoor@cfu.ac.ir
مهتا
برجیسی
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
mahta.berjisi@gmail.com
در این مقاله، یک روش ساده و مهم بنام روش نموداری را ارائه میدهیم که برای بیان برخی از مفاهیم ریاضی خیلی مهم و کاربردی است. ضمن بیان نقاط ضعف و قوت و آسیب شناسی روش نموداری، توانایی این روش با ذکر مثالهای متنوعی بیان میشود. در ادامه، موضوع اثبات بدون کلام را بیان کرده و ضمن ارائه منابع موجود، ارتباط آن با روش نموداری بررسی میشود.
اثبات بدون کلام,تدریس مفاهیم ریاضی,روش نموداری,نمودار توابع
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_344.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_344_5709f30af687a54a0eaa07cc0aefccff.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
4
2016
09
22
بررسی ترکیبات لاک ناخن و لاک پاک کن ها
25
35
FA
نرگس
کریمی
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
nargec94karimi@gmail.com
تقریبا همه ی لاکهای معمول امروزی ازیک بخش پلیمری ،یک پلاستی سایزر، حلال، و نوعی رنگینه ساخته شده اند که درصد هرکدام به صورت تقریبی به این شکل است: پلیمر(15%)، پلاستی سایزر(5%)، رنگ و اسانس(5%)، حلال (75%). در هر بخش بسته به رنگ و کاربرد لاک از مواد مختلفی استفاده میشود که بعضی از آنها مثل فتالاتها، تولوئن و فرمآلدهید در ردهی مواد سمی و خطرناک برای انسان و محیط زیست طبقه بندی میشوند. با وجود امکان جایگزین کردن ترکیبات کم خطرتر به جای این مواد، همچنان آنها را در ترکیب لاک های موجود در بازار که توسط برندهای مشهور تولید میشوند میبینیم.
پلیمر,نیتروسلولز,پلاستیسایزر,فتالاتها,حلال,تولوئن,فرمآلدهید
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_352.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_352_ba3bb1d49b6a3b990e995a29a43eafbf.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
4
2016
09
22
تحول و تغییر در آموزش فیزیک
37
45
FA
علی
محمودلو
0000-0002-7451-4771
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
mahmodlou_ali@yahoo.com
مهدی
حسنی
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
hassani.59128@yahoo.com
منظور ما صریحاً از آموزش موثر فیزیک چیست؟ این آموزشی است که راه دانشآموزان را به سوی فکر کردن در مورد فیزیک و حل مسائل فیزیک تغییر میدهد. و به آنها انگیزه میدهد بیشتر مثل کارشناسان فیزیک فکر کنند. کارشناسان محتوی فیزیک را به عنوان ساختاری منسجم از مفاهیم کلی میبینند که طبیعت را توصیف میکند و به وسیله ی آزمایشها ثابت شده است و آنها از روش حل مسئله ی محتوا محور سیستماتیک که قابل اجرا برای طیف گستردهای از مسائل است استفاده میکنند. اکثر مردم (نوآموزان) فیزیک را بیشتر به صورت قسمتهای جدا از هم اطلاعات که به دست دانشمندان نوشته شدهاند و هیچ ربطی به جهان واقعی ندارند، میبینند. برای نوآموزان، یادگیری فیزیک صرفاً به معنی یادسپاری اطلاعات و حل مسائل با دستورالعملهاست که در حالتهای بسیار خاص صدق میکنند و این ،اولین جنبه ی یادگیری، درک ذهنی، با وسعت زیاد مطالعه شده و بخصوص به فیزیک مربوط است،
مقیاس جهانی,تحول,آموزش فیزیک,فیزیک مجازی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_345.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_345_a8847d7a86716efa083f201ac82ba528.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
4
2016
09
22
معلم ایده پرداز و خلاق؛ ضرورت آموزش زیست شناسی درهزاره ی سوم
47
62
FA
زهرا
زارع
zahrazarebio@gmail.com
بررسی ها نشان داده است خلاقیت امروزه عاملی مهم در زندگی است و ایجاد شغل و توانایی حل مسئله نیز در گرو افزایش خلاقیت افراد است. لذا ایجاد روحیه پرسشگری و ایده پردازی در علوم مختلف و از جمله زیست شناسی که سهم بسزایی در حل مسائل مهم دنیای امروز چه به لحاظ اجتماعی و چه از نظر زیست محیطی دارد، ضروری به نظر می رسد. با اینکه تقویت خلاقیت به میزان چشمگیری متاثر از آموزش است اما به نظر می رسد شیوه های سنتی تدریس در آموزش زیست شناسی پاسخگوی این نیاز نیست و به صورت چالشی جدی در این حوزه خود را نمایان می سازد. لذا هدف مطالعه حاضر ارائه راهکار هایی برای پرورش آموزش خلاق و ایده پرداز در آموزش زیست شناسی است. مقاله برای گردآوری داده ها از روش اسنادی و مشاهده و نیز برای تحلیل آنها از رویکرد توصیفی- تحلیلی بهره گرفته است. ارائه راهکارهایی برای رفع چالش ها و تقویت خلاقیت از مهمترین یافته های این پژوهش است. تقویت به کارگیری روش "آزمایش پایه" به جای روش "کلاس پایه" در آموزش زیست شناسی، تدریس استقرایی مبتنی بر فرضیه سازی و به کارگیری فنون انگیزشی در تدریس زیست شناسی، مهمترین یافته های این پژوهش است.
آموزش زیست شناسی,خلاقیت,ایده پردازی,روش تدریس
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_366.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_366_9f8bac4f6ab703f081fe9c7f75df53c3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
4
2016
09
22
دانش پژوهی و زیرساخت های آن برای معلمین
63
75
FA
لیلا
رضائیان
0009-0005-4892-2228
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
lrezaean92@gmail.com
فرناز
قبایی
دانشجو دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
farnaz.ghobaie@yahoo.com
آآموزش به تنهایی در محیط دانشگاهی کافی نیست. از دانشگاهیان بیشتر خواسته می شود که شواهدی از نتایج یادگیری و تدریس و مشارکت در یادگیری از طریق دانش پژوهی ارائه کنند. در حالیکه ممکن است دانشگاهیان با تحقیق در زمینه رشته خود به خوبی آشنا باشند، اما درباره رویکرد تحقیق درباره روشها و استراتژیهای آموزشی خود و تاثیر آنها بر یادگیری دانشجویان و دانش آموزان توانایی لازم را کسب نکردند. برهمین اساس این مقاله به این مطلب می پردازد که دانش پژوهی چیست و چه ضرورتی دارد و زیرساختهای لازم برای ترویج آن چیست. این مقاله به روش مروری تهیه شده است. آن چه که این تحقیق تلویحا بدان اشاره می کند این است که تدریس باید بیش از آنچه که تاکنون بدان اهمیت داده شده،در سیستمهای ارزشیابی و ارتقا در نظر گرفته شود. یعنی علیرغم اینکه تدریس علاقه ذاتی و اولیه مدرسین می باشد، ارزشیابهای دانشگاهها، ایشان را به پژوهش فرا می خوانند.دراین نگاه عضوی تمام عیار و با کیفیت که شاغل به امر تدریس می باشد، علاوه بردانش و مهارت پایه حرفه ای خود، باید مهارت طراحی تدریس، اجرای با کیفیت آن و مهارتهای ارزیابی یادگیری را داشته باشد.
دانش پژوهی,زیرساخت ها,معلمین
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_371.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_371_392b1949de76afef180ad03b7f02978d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
4
2016
09
22
بررسی مقایسه ای تاثیر تدریس آزمایش محور و تدریس آموزش محور در تربیت معلمان خلاق در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان سال تحصیلی95-96
77
86
FA
فریبا
رمضانی ویشکی
مدرس گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
ramezanivishki@yahoo.com
مصطفی
پردلی
دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
m.pordeli73@gmail.com
علی
مقیسه
دانشجوی کاشناسی دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
a.m.p.m1396@gmail.com
این پژوهش به روش شبه آزمایشی، با نمونهایی به حجم 50 نفر از دانشجویان پسر استان تهران که به طور تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمع آوری دادهها، از پس آزمون با روایی مورد قبول کارشناسان و پایایی 68% و چک لیست مشاهده فعالیتها با روایی قابل قبول کارشناسان وپایایی 98% استفاده گردید. چک لیستها <br /> توسط 4نفر از اساتید دورهی کارشناسی، با مدرک دکترای زیست شناسی در هر گروه تکمیل <br /> شد. دانشجومعلمان در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند. یک گروه به شیوه آموزش محور <br /> گروه دیگر به شیوه آزمایش محور به مدت دو ماه آموزش دیدند. جهت کنترل متغیرهای مزاحم علاوه <br /> بر جایگزینی تصادفی، از یک استاد مشترک در هر دوگروه استفاده گردید. جهت تحلیل داده هااز آزمون یومن ـ ویتنی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری در دانستنی ها ،مهارتها، نگرشها ،رضایتمندی، بین دانشجو معلمانی که با شیوهی آموزش محور آموزش دیده اند و انهایی که به شیوهی آزمایش محور آموزش دیده اند وجود داشته و فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار گرفت. پس تدریس زیست شناسی به شیوهی آزمایش محور اثر بخش تر است
تدریس آموزش محور,تدریس آزمایش محور,دانشجو معلمان .دانشگاه فرهنگیان
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_372.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_372_c2ad50bfc32dea23a4f3d674915e253a.pdf