دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
5
2016
12
21
اهمیت فن بیان در تدریس ریاضی
9
19
FA
نیلوفر
کشاورز
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
niloufar_072@yahoo.com
ساره
حق خواه
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
sareh_haghkhah@yahoo.com
مقاله حاضر ، شامل بیان اقداماتی است که در درس کارورزی3 برای بهبود « فن بیان» تحت یک تحقیق کنش پژوهی در کلاس درس ریاضی صورت گرفت. مطالعه منابع مختلف در زمینه فن بیان و رعایت برخی از اصول هنگام تدریس سبب شد تا مهارت هایی چون برقراری ارتباط چشمی، رسا بودن صدا، خارج نشدن از چارچوب اصلی، شیوه ی طرح یک سؤال برای آغاز، شیوهی طرح پرسش برای درگیر کردن ذهن دانش آموزان به موضوع موردنظر، استفاده از زبان بدن و چهره، داشتن چهره ای گشاده، و حالت چهره در هنگام تدریس به منظور جلب اعتماد دانش آموزان، تغییر آهنگ صدا یا vocal variety ، به کار بردن مثال هایی همراه با حکایت و داستان به منظور ماندگار شدن مطالب در ذهن دانش آموزان، رعایت اصل حضور با ظاهری آراسته، شیوه به حافظه سپردن مطالب، رعایت تنفس در بین صحبت ها، صحبت کردن واضح و شیوا در من به وجود آید و نیز تمرکز بر این مهارت ها سبب شود تا « فن بیان » به عنوان موضوع مد نظر بهبود یابد به طوری که در پایان جلسات تدریس حتی در صحبت های روزمره نیز تغییراتی ایجاد شد.
فن بیان,تدریس ریاضی,معلم,دانش آموز
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_373.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_373_613a68b6f547b25c9d8de0b388f54977.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
5
2016
12
21
فراکتال آرت و هنر نرم افزاری با نگاه به هندسه ی محاسباتی و هندسه نقوش
21
33
FA
مهگان
فرهنگ خاقان پور
هنرآموز آموزش و پرورش، تهران، ایران.
mahganfarhang@yahoo.com
صفیه
رضایی
مدیر گروه علوم پایه پردیس باهنر فارس- سردبیر نشریه علوم پایه
safiyeh.rezaee@gmail.com
ارتباط هنر و دنیای علم به ویژه هنر ریاضیاتی و هندسی هنر نرم افزاری امروزه از جمله مواردی است که علاوه بر حوزه ی مطالعات زیبایی شناختی هنر قرار گرفته، در میان مطالعات اجتماعی هنر نیز می تواند قرار بگیرد. فراکتال یک هنر بین رشته ای است و زاییده ی کامپیوتر است، با هندسه، الگوریتم و ریاضیات در ارتباط است. از فرم های کیهانی بر داشت می کند و برگرفته از اصول هنر کلاسیک نیز می باشد. فراکتال ها چیزی جدای از نقوشی که برای ما آشناست، نمی باشد. با شکل گیری دوران پست مدرن فراکتال ها به طور رسمی پا به عرصه ظهور گذاشتند. در فراکتال ها دنیای علم، نظم هندسی، به چالش کشیدن همین نظم هندسی و نمودی از هم زیستی و در هم فرو رفتگی دو پدیده ی نظم و آشوب(Chaos)است. هنر فراکتال نوعی زبان برای بیان نظم و بی نظمی در دنیا پست مدرن است. همه ی این موارد در دنیای دیجیتال، وجود کامپیوتر و به عبارتی هنر نرم افزاری هویت بیشتر دارند و تعریف خود را ارایه می دهند.
فراکتال,هنر نرم افزار,هندسه,هنر ریاضیات,نقوش
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_374.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_374_ff4f28b0627931a225e2126706577732.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
5
2016
12
21
تحلیل محتوای بخش گیاهی کتاب درسی زیست شناسی و آزمایشگاه و آزمایشگاه 2 به روش خلاقیت گیلفورد سال تحصیلی 95-94
35
48
FA
مصطفی
پردلی
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
m.pordeli73@gmail.com
زهرا
زارع
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
zahrazarebio@gmail.com
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای بخش گیاهی کتاب درسی زیست شناسی 2متوسطه دوم در سال تحصیلی95-1394 می باشد.حجم نمونه برابر با جامعه آماری انتخاب گردیده .ابزار این تحقیق تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی خلاقیت گیلفورد می باشد. برای تحلیل محتوای از یک طرح کد گذاری استفاده شده . این کار در سه مرحله انجام شده است. مرحله اول سوالات تصاویرفعالیتها متن کتاب مشخص شده وکد گذاری میشود؛ در مرحله دوم کلیه واحدها در تمامی قسمت ها با طبقه مورد نظر، ازنظر شاخصهای خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در جداول مربوطه ثبت شده و در مرحله سوم کلیه واحدها که در سطوح مختلف خلاقیت گیلفورد قرار داشتند شناسایی و شمارش شده اند داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است بخش گیاهی کتاب درسی زیست شناسی 2 متوسطه دوم تأکید بیشتری به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است درمحتوای بخش گیاهی کتاب درسی زیست شناسى2 بین سطوح گوناگون خلاقیت گیلفورد تعادل مناسبی وجود ندارد و بایستی در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود
تحلیل محتوا,خلاقیت گیلفورد,زیست شناسی 2,آموزش و پرورش
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_375.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_375_f8b1bdafecebb003709381c0c7701381.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
5
2016
12
21
ضرورت آموزش فناوریهای نو در برنامه درسی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان
49
59
FA
شریف
کامیابی
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
ka_kamyabi@yahoo.com
برای دستیابی به یک توسعه پایدار و با ثبات، باید زمینههای پرورش خلاقیت، نوآوری و توانایی پرداختن به رویکردهای فناورانه را در آموزش عالی توسعه داده و سطح سواد علمی- فناورانه را در جامعه معلمان افزایش دهیم. <br /> از اهم فناوری های نو می توان به فناوری نانو که کاربردهای آن درهمة عرصه های صنعت و اجتماع گسترده است اشاره کرد که لازم است حرکت ترویجی بزرگی وجود داشته باشد که همة دانشجو معلمان آگاهی لازم برای ورود به این عرصه را کسب نمایند.<br /> در بسیاری از کشورها آشنایی با این فناوریها را از مدارس ابتدایی آغاز کردهاند و با یک برنامه درسی مناسب به آموزش دانشآموزان میپردازند. در کشور ما نیز مدارس باید از نیازهای جامعه به نیروی کاری متخصص و علمی در عرصههای جدید آگاه باشند و در این راستا مسئولین و سیاستگذاران و برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان وظیفه خطیری در تربیت معلمان متخصص بر دوش دارند و باید برای تربیت نیروهای متخصص در این زمینه برنامه درسی مناسبی تدوین نمایند. بنابراین بازنگری در برنامه درسی و سیاستهای آموزشی امری ضروری است.
فناوری نو,نانوفناوری,برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان,آموزش فناوری,تربیت نیروی متخصص
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_378.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_378_15b436746a005990a072e6d4e5f456df.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
2
5
2016
12
21
فیزیک در تمدن اسلامی و نقش آن در آموزش فیزیک
61
77
FA
مهدی
میرزائی
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
mahdi.mirzai.teacher@gmail.com
فاطمه
بوربور
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
fboorboor44@gmail.com
بیان دستاوردهای دانشمندان و پیشرفتهای گذشتگان یکی از رسالت های هر فرد متعهد در جامعه است . یکی از هزاران موردی که می توان به جامعه به عنوان پیشرفت و دستاورد تاریخی ارائه کرد ، پیشرفت های گذشته دانشمندان اسلامی در زمینه فیزیک است. در این مقاله سعی بر آن شده تا خلاصه ای از کارهای دانشمندان مسلمان در زمینه های حرکت شناسی و نیرو شناسی ، علم مناظر ( نور شناخت ) ، ترازو و اندازه گیری جرم ویژه و ماشین های ساده و اسباب های مکانیکی ارائه شود. در آخر هم به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا می توان از دستاوردها و پیشرفتهای گذشتگان و همچنین از (( ترین )) های موجود در کشور برای تدریس فیزیک استفاده کرد؟ در ابتدا بررسی می شود که آیا امکان این کار وجود دارد؟ موانع و مزایا چه هستند؟ روش اصلی در ارائه مطالب به شیوه اسلامی در این مقاله ، تدریس و اشاره ی غیر مستقیم عناوین و اهداف می باشد نه اینکه مطالب به شکلی جدا و جدای از متن درسی در کتاب آورده شوند. در واقع به دنبال این هستیم که بدون آنکه دانش آموز را درگیر یادگیری این مطالب کنیم ، این موضوعات را به
"حرکت شناسی","نیروشناسی","علم مناظر","جرم ویژه"
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_380.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_380_d3d6a5bc46d9fe1cfdec904cd9f533ab.pdf