دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
15
2019
08
23
بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه و دانشجو معلمان رشته ی آموزش شیمی در مفاهیم سینتیک شیمیایی، جرم اتمی – مول و انحلال پذیری و مقایسه آن ها با یکدیگر
1
13
FA
رضا
نوری
دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی،تهران،دانشگاه فرهنگیان،مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، ایران.
rezanouri9376@gmail.com
امیرمسعود
حسینی
دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی،تهران،دانشگاه فرهنگیان،مرکز آموزش عالی شهید بهشتی
hosseiniamirmasoud@yahoo.com
وحید
امانی
0000-0003-3802-027X
استادیار گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
v_amani2002@yahoo.com
در پژوهش حاضر به بررسی کجفهمیهای دانش آموزان و دانشجومعلمان در مفاهیم سینتیک شیمیایی، جرم اتمی – مول و انحلال پذیری میپردازیم. در این پژوهش تعداد 88 نفر از دانشآموزان پایه های دهم و یازدهم مقطع متوسطه دوم منطقه ی 17 شهر تهران و 49 نفر از دانشجومعلمان رشته ی آموزش شیمی مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران مشارکت داشتند. برای انجام این پژوهش از روشهای توصیفی - تحلیلی و تحقیق میدانی و به منظور جمع آوری اطلاعات از تستهای دو ردیفی (دو سویه) معروف به تستهای تشخیصی کج فهمیهای شیمی (CMDT) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که با وجود تفاوت قابل توجه در میزان درک دانشجومعلمان و دانشآموزان از مفاهیم سینتیک شیمیایی، جرم اتمی – مول و انحلال پذیری، وجود کجفهمی در بین دانشجومعلمان بسیار جدی تراست زیرا دانشجومعلمان، معلمان آینده این سرزمین بوده و وظیفه آموزش این مفاهیم را به عهده خواهند داشت بنابراین اگر دانشجومعلمان دچار کجفهمی باشند، این کجفهمیها را در آینده به دانش آموزان خود نیز منتقل کرده و این موضوع به صورت یک چرخه تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد همچنین از طریق مصاحبه با تعدادی از دانش آموزان و دانشجومعلمان برخی علل بروز کجفهمی در این مباحث شناسایی شده است.
کج فهمی,سینتیک شیمیایی,جرم اتمی – مول,انحلال پذیری
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_866.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_866_8486193fa90ffe067899864e857cd2ff.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
15
2019
08
23
بررسی اثر دانش محتوا (CK) بر روی پداگوژی دانش محتوا (PCK) مبحث فتوسنتز در برخی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی (مطالعه موردی)
14
24
FA
فیروزه
علویان
0000-0001-6866-8988
گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
alavian.firoozeh@gmail.com
تحقیق در مورد توسعه حرفهای معلمان در دو دهه گذشته افزایشیافته است. براین اساس، مطالعات زیادی بر روی دانش موضوعی (CK) و پداگوژی دانش محتوا (PCK) معلمان علوم مختلف انجامشده است؛ اما در مورد دانش موضوعی و پداگوژی دانش محتوا معلمان علوم ابتدایی؛ خصوصا مبحث فتوسنتز، مطالعات محدودی انجامشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر میزان و کیفیت دانش موضوعی بر روی پداگوژی دانش محتوا مبحث فتوسنتز و رشد گیاهان در گروهی از دانشجو معلمان آموزش ابتدایی پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان است. در این پژوهش، محتوای زیستی فتوسنتز و رشد گیاهان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل 25 دانشجو معلم رشته علوم تربیتی اصفهان بودند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه، آمادهسازی طرح درس و مصاحبه استفاده شد. اکثر دانشجو معلمان در پایان ترم یک، از مشکلات مفهومی دانش آموزان در زمینه فتوسنتز چندان آگاه نبودند و در انتخاب مهمترین مفاهیم مشکل داشتند. درحالیکه همین دانشجویان در پایان ترم دو؛ و شرکت در کلاسهای درس آموزش علوم، در درک مشکلات مفهومی دانش آموزان قویتر عمل نمودند، همچنین، هیچیک از دانشجویان تجربیات زیادی در زمینه تدریس علوم نداشتند.
"CK","PCK","گیاه","فتوسنتز","رشد"
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_867.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_867_89a1b97abd8fe86e95d9f1e64ad62229.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
15
2019
08
23
تأثیر بهکارگیری مدل حل مسئله پولیا در کاهش خطای نیومن دانش آموزان در حل مسائل مربوط به ترکیبیات پایه دهم رشته ریاضی
25
38
FA
وحید
عالمیان
0000-0002-6094-2636
دانشگاه فرهنگیان گروه ریاضی مرکز شهید بهشتی پردیس شهید چمران
vahid_alamian@yahoo.com
علی
لطفی نژاد
معلم ریاضی شهرستان ملارد
vahidalamian8794@gmail.com
ملوک
حبیبی
استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
moloukhabibi@gmail.com
هدف این پژوهش تأثیر بهکارگیری مدل حل مسئله پولیا در کاهش خطای نیومن دانشآموزان سال دهم رشته ریاضی در حل مسائل ترکیبیات در مناطق مارلیک و سرآسیاب از شهرستان ملارد استان تهران هست. این پژوهش بهصورت نیمه تجربی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان پسر سال دهم رشته ریاضی مناطق مارلیک و سرآسیاب شهرستان ملارد استان تهران در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 100 نفر هست که از این تعداد دوکلاس 30 نفری بهعنوان نمونه انتخابشده است. برای جمعآوری دادهها از دو آزمون محقق ساخته برای دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون هر یک شامل شش سؤال از شش تیپ مختلف استفادهشده است مقدار آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی حدود73/0 و مقدار CVR برای بررسی روایی سوالات استفاده شده بین 8/0تا1 بدست آمد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول فراوانی ،درصد ،میانگین ،واریانس و همچنین آزمون U برای بررسی استنباطی استفاده شد نتیجه این آزمونها نشان داد بهکارگیری مدل حل مسئله پولیا توانست خطاها را در مراحل درک و تبدیل بهصورت معناداری کاهش دهد ولی تغییر معناداری در مراحل پردازش و کدگذاری مشاهده نشد.
ترکیبیات,مدل حل مسئله پولیا,تحلیل خطای نیومن,خطا
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_869.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_869_e74b7c44b6d6efb23eadb361dc6ec6a0.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
15
2019
08
23
بررسی ساحت هنری و زیبایی شناختی کتاب ریاضی سوم ابتدایی
39
47
FA
جواد
نوربخش
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد.
javad774947@gmail.com
محمدنبی
خیرآبادی
0000-0001-5354-2450
مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد.
kheyrabadim@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی ساحت زیبایی شاسی( خلاقیت و ذوق هنری ) در هر کدام از موارد سه گانه تصویر، متن و تمرینهای کتاب ریاضی سوم ابتدایی میباشد. در ابتدا به بررسی چند مورد از تحقیقات صورت گرفته برای غنی سازی پژوهش حاضر و همچنین نظریه جان دیویی را در باب زیبایی شناسی می-پردازیم سپس با در نظر داشتن اهمیت و ضرورت پژوهش سعی در پاسخ به سوالات پژوهش برآمدیم. به همین منظور سه فصل از کتاب به صورت تصادفی(1-4-7) با هشت مولفه استخراج شده از سند تحول برای شناسایی میزان انطباق و هماهنگ بودن با سند تحول مورد بررسی قرار گرفت نتیجه کمبود توجه یه ساحت زیبایی شناختی و هنر در این کتاب به عنوان نیروی تحریک کننده خلاقۀ آدمی علی رغم تاکید فراوان در اسنادبالادستی میباشد. نتایج حاصله نشاندهندۀ فاصله معنادار کتاب تحلیل شده با ارزشها و آرمانهای ساحت هنری ذکرشده در سند تحول بنیادین میباشد که نیازمند تغییر رویکرد برنامۀ درسی و توجه حداکثری به این ساحت ارزشمند است.
درک هنری,جان دیویی,زیبایی شاسی,ریاضی سوم ابتدایی,خلاقیت
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_889.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_889_7ecac226fe6cf212ce30b3dd71e609bd.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
15
2019
08
23
الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری زایشی درس ریاضی پایه ی ششم ابتدایی
48
59
FA
مرتضی
گرزین نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان - پردیس دکتر شریعتی ساری
mgorzinnezhad95@gmail.com
چکیده<br /> گسترش مطالعات و پژوهشها در زمینه ی یادگیری و استراتژیهای آموزشی سبب شده تا محیطهای یاد گیری جایگزین محیط های آموزشی شوند. در این مقاله الگویی برای طراحی یادگیری مبتنی بر یادگیری زایشی ارائه شده است این الگو بر نقش فعال یادگیرنده در جریان یادگیری با استفاده از خلق رابطه ها و معناها تاکید داردو دارای مراحل زیر میباشد: تجزیه و تحلیل ، تدارک مولفهها ، بیان مفهوم و بافت آن یا ارائه موضوع ، بیان پیشنیازها ، تولید معنا و رابطهها ، انتقال یادگیری ، ارزشیابی ، منابع و ابزارهای کسب اطلاعات ، تسهیلگری و پشتیبانی و در نهایت تولید دانش که به عنوان درک عمیق یادگیرنده از موضوع است.
واژههای کلیدی: محیط یادگیری,یادگیری زایشی,الگوی طراحی,یادگیری معنادار
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_897.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_897_39175c7c5ef01e3202039602198d48be.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
15
2019
08
23
بررسی وضعیت مولفه های اثربخشی کلاس درس ریاضی در مدارس ابتدایی دولتی منطقه دو شهر تهران
60
69
FA
صلاح الدین
ابراهیمی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.
s.ebrahimi@ut.ac.ir
علی
سیفی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران،ایران.
ali.seyfi@ut.ac.ir
زهرا
کزازی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علوم تحقیقات تهران
zahra.kazazi98@gmail.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مولفه های اثربخشی پارسونز (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) کلاس درس ریاضی در مدارس ابتدایی دولتی منطقه دو شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1397/1398 بود. که تعداد کل آنها 518 نفر بودند که از بین آنها 251 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی و طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامه استاندارد اثربخشی پارسونز (2009) استفاده گردید که روایی آن توسط اساتید و متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.83 محاسبه و تایید گردید. بررسی نتایج نشان داد که در کل وضعیت مولفه های اثربخشی پارسونز (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) کلاس درس ریاضی در مدارس ابتدایی دولتی منطقه دو شهر تهران با میانگین های 2، 98/1، 97/1، و 02/2 با میانگین فرضی نمونه در سطح معناداری 01/0 تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین می توان این چنین استنباط کرد که میزان مولفه های اثربخشی پارسونز (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) کلاس درس ریاضی در حد"پایین تر از میانگین" ارزیابی شده است
اثربخشی,انطباق,تحقق اهداف,رضایت شغلی,تعهد سازمانی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_898.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_898_2f7fb85ccd219e7b8a0304e378644e30.pdf