دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
17
2020
02
20
تأثیر آموزش مجازی بر میزان یادگیری درس زیست شناسی در دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهرستان دلگان
1
21
FA
اعظم
غلامی
استادیار دانشگاه فرهنگیان، ایران.
azam.gholami@gmail.com
حوا
جلالی
دبیر زیست شناسی، ایران.
havajalalifard@yahoo.com
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر آموزش مجازی بر میزان یادگیری درس زیست شناسی دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهرستان دلگان سال تحصیلی 1398-1397 است. جامعه آماری تحقیق همه دانش آموزان دختر پایه یازدهم رشته علوم تجربی این شهرستان و شامل 108 نفر بود که از میان آن ها دو کلاس درس به تعداد مجموعاً 61 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. تحقیق به صورت شبه آزمایشی دارای پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه گواه و آزمایش انجام شد. گروه گواه به روش سنتی و گروه آزمایش با روش مجازی تحت آموزش قرار گرفتند. میزان یادگیری با استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی زیست شناسی محقق ساخته بررسی و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در متغیرهای سطح دانش، درک مفهومی و قدرت تجزیه و تحلیل مفاهیم مبحث تولید مثل درس زیست شناسی ، میانگین نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش افزایش معنی داری یافته است، اما در گروه کنترل تغییر محسوسی مشاهده نمی شود. به طور کلی می توان از این تحقیق نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی موجب افزایش یادگیری مبحث تولید مثل درس زیست شناسی در گروه آزمایش شده است.
"آموزش مجازی","یادگیری","زیست شناسی","آموزش سنتی"
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1007.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1007_4a54a05b7356dfc01665e4950a256bf4.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
17
2020
02
20
مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران از نظر شاخص درگیری یادگیرنده
22
34
FA
نفیسه
آزادی
دانشگاه فرهنگیان، ایران.
azadi.76@yahoo.com
علی
شیروانی شیری
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
ali_shiravani@yahoo.com
هدف این پژوهش مقایسه تطبیقی محتوای کتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا(ایالت کالیفرنیا)، ژاپن و ایران است. پژوهش پیرامون تحلیل کتابهای درسی بسیار ارزشمند است؛ زیرا، محتوای آموزشی به طور مستقیم از اهداف کلی نظام و مقاصد یک رشته در هر سطحی که باشد سرچشمه میگیرد. این پژوهش در پارادایم کمی و به روش تحلیل محتوای کمی ویلیام رومی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی سه کشور آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، ژاپن و ایران در سال 98-1397 است. یافتهها نشانمیدهد که شاخص درگیری یادگیرنده در تصاویر و نمودارهای کتب ریاضی پایه اول ابتدایی سه کشور آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، ژاپن و ایران به ترتیب 8/0 و 71/1 و 13 است. کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی آمریکا، موفقیت بیشتری در درگیرکردن مطلوب دانشآموزان در موضوعات درس ریاضی داشته (18</0≤ 4/0) و کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی ژاپن دانشآموز را به تفکر بیشتری وادارمیکند (71/1<1) و کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی ایران، بیش از توان ذهنی فراگیران در این سن است که باعث سردرگمی فراگیران و درنتیجه منجر به عملکرد معکوس در فرایند یادگیری میشود. گنجاندن مطالب حاشیهای و دور از مباحث درسی، در این کتاب، مانع از تفکر مطلوب فراگیران خواهدشد (13<1).
تحلیل محتوای کمی,ویلیام رومی,کتاب ریاضی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1009.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1009_73febfe43724d302961272adcbcdfe2b.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
17
2020
02
20
راهبردهایی برای ارتقای توانایی حل مسئله در ریاضی
35
46
FA
منصوره
موسی پور
0000-0003-4194-6495
استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
mosapor110@gmail.com
بهاره
پور تقی کوهبنه
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان گیلان، پردیس بنت الهدی صدر رشت، ایران.
pourtaghi79@yahoo.com
آمنه
تقی پور
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان گیلان، پردیس بنت الهدی صدر رشت، ایران.
ameneh.taghipour79@gmail.com
حل مسئله از ارکان مهم آموزش ریاضیات است و به عنوان یکی از مهم ترین اهداف آموزش ریاضی در مدرسه، مورد توجه دست اندر کاران امر آموزش قرار دارد. برخی از فراگیران به دلیل آشنا نبودن با مهارت های حل مسئله، دچار نا امیدی در کار با مسائل ریاضی می شوند ولی آموزش راهبردهای حل مسئله به دانش آموزان می تواند مهارت حل مسئله را در آنان، بهبود ببخشد و در آنان انگیزه بیشتری برای یادگیری ریاضی به وجود آورد. بنابراین راهبردهایی که توانایی حل مسئله دانش آموزان در ریاضی را ارتقا می دهند، باید مورد توجه آموزشگران قرار بگیرند. در این مقاله به شرح وتوضیح پنج راهبرد: بازی های فکری، نقشه مفهومی، فراشناخت و راهبرد K-W-D-L که از راهبردهای موثر در ارتقای توانایی حل مسئله هستند، می پردازیم و مزایای هرکدام از راهبردها را بیان می نماییم.
راهبردها,توانایی حل مسئله,فراشناخت,نقشه مفهومی,رسم شکل,بازی فکری,راهبرد K-W-D-L
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1010.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1010_e95e5610bb8058df0d614525cdcd539d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
17
2020
02
20
ساخت ساختار های نانوصفحه- میکروکره ای اکسید روی به روش شیمیایی مرطوب و استفاده از آن ها در سلول های خورشیدی رنگدانه ای
47
54
FA
فاطمه
محمد پور
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
f.mohammadpour60@gmail.com
محمود
مرادی
بخش فیزیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
moradi@susc.ac.ir
نانو ساختار های اکسید روی یکی از مواد پرکاربرد در ساخت و سنتز سلول های خورشیدی می باشند. ویژگی این نانو ساختارها به شدت وابسته به شرایط ساخت و سنتز می باشد. در این مقاله دو ساختار میکرو کره و نانوصفحه-میکروکره اکسید روی با تغییر pH محلول رشد در روش شیمیایی مرطوب تولید شده و مشاهده شد که حضور نانوصفحات در ساختار دوم، میزان جذب رنگ را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد که منجر به جذب نور بیشتر و در نتیجه آن، افزایش بازده سلول های خورشیدی رنگدانه ای می شود.
نانوساختار,اکسید روی,سلول های خورشیدی رنگدانه ای
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1011.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1011_5879926e2f0458b60ffd495a71eaed5e.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
17
2020
02
20
تحلیل فصل کسر کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی براساس چهار الگوی مختلف
55
66
FA
شیدا
اچرش
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اهواز، ایران.
sheydaechresh14@gmail.com
هدف این مقاله ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی فصل کسر از نظر توجه به سطوح شناختی بلوم، اهمیت به خلاقیت از طریق انطباق با عوامل خلاقیت گیلفورد، مهارتهای ذهنی گانیه و تعیین شاخص فعال بودن محتوا با توجه به تکنیک ویلیام رومی است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد و جامعه آماری کتاب ریاضی ششم ابتدایی است. برای تحلیل، فصل کسر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار این پژوهش، فرمهای تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوهای تحلیل میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد محتوا از نظر توجه به حیطههای شناختی بلوم بیشتر به مقوله درک و فهم توجه شده، از نظر تطبیق محتوا براساس عوامل ذهنی گیلفورد، به تفکر همگرا نسبت به تفکر واگرا بیشتر توجه شده، از نظر تطبیق محتوا براساس مهارتهای ذهنی گانیه، بیشتر به مفهوم تعریفی پرداخته شده و از نظر تطبیق متن و تصویر محتوا بر اساس تکنیک ویلیام رومی، متن غیرفعال و تصاویر با ضریب درگیری0.35 نیز غیرفعال هستند. همچنین شاخص درگیری فعالیتمحور بودن کتاب با ضریب 0.55، نشان داد که کتاب فعالیتمحور است.
کسر,سطوح شناختی بلوم,اعمال ذهنی گیلفورد,مهارتهای ذهنی گانیه,ویلیام رومی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1022.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1022_216a5bafaf9654b940d00d79d7959ca1.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
5
17
2020
02
20
بکارگیری تفکر طراحی در یادگیری انواع شبکه بلور
67
76
FA
الهه
کشاورز
0000-0001-5617-1974
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، ایران.
keshavarz84@yahoo.com
فاطمه
مشکبید
دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
iyc.2011@yahoo.com
اغلب فراگیران آمادگی لازم برای ایده پردازی و بکارگیری خلاقیت در یادگیری مفاهیم مشکل و ناآشنای علوم تجربی را ندارند. تفکر طراحی مبتنی بر روش های خلاقیت است. در تفکر طراحی ذهن برای درگیر شدن با هر موضوع و این که همه چیز را به صورت یک مساله ببیند عادت می کند. بنابراین در این شیوه مدل های ذهنی جدید به فراگیران آموزش داده می شود که در فضای سازنده گرا می تواند برای پیشرفت خلاقیت و یادگیری دروس آنان بسیار مفید واقع شود. مطالعه حاضر می کوشد با تشریح مراحل پنج گانه تفکر طراحی به ارایه مدلی جهت بکارگیری خلاقیت فراگیران در بکارگیری مفاهیم وابسته به شبکه بلور بپردازد.
آموزش,شبکه بلور,تفکر طراحی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1027.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1027_6954eafd369c49925a3cc0f8ccc5ffcd.pdf