دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
6
20
2020
11
21
بررسی بدفهمی های موجود در مبحث کسر ریاضی دوره ابتدایی و راهکارهایی برای رفع آن ها
1
9
FA
منصوره
موسی پور
0000-0003-4194-6495
ستادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
mosapor110@gmail.com
بهاره
پور تقی کوهبنه
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
baharehpourtaghi@gmail.com
آمنه
تقی پور
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
ameneh.taghipour79@gmail.com
بدفهمی ها در ریاضی، باعث ایجاد مشکل در یادگیری دانش آموزان می شوند. شناسایی این بدفهمی ها و دانستن راهکارهایی برای رفع آن ها می تواند به معلمان کمک کند تا برای بهبود یادگیری دانش آموزان، گام هایی سازنده بردارند. کسرها یکی از مفاهیم پرکاربرد ریاضیات دوره ابتدایی هستند. در این مقاله به بررسی بدفهمی هایی می پردازیم که دانش آموزان دوره ابتدایی در یادگیری کسرها با آن بدفهمی ها مواجه می شوند. بازنمایی های چندگانه به عنوان یکی از راهکارها برای رفع بدفهمی های کسرها معرفی می شود و مثال هایی نیز در این زمینه ارائه می گردد. همچنین روش تدریس بایبی که یکی از روش های تدریس یادگیرنده محور است به عنوان یکی دیگر از راهکارهای رفع بدفهمی ها در زمینه کسرها پیشنهاد می گردد و با بیان مثال هایی، شرح داده می شود.
بدفهمی,ریاضی ابتدایی,کسرها,بازنمایی ها,روش تدریس بایبی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1256.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1256_5849366a794090dc62d390d459232044.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
6
20
2020
11
21
مقایسه ی تاثیر روش های نوین آزمایشگاهی آموزش علوم تجربی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی هفتم
10
19
FA
صدیقه
ناظمیان
مدرس گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
snazemian5@gmail.com
آموزش عملی و آزمایشگاهی، محیطی با نشاط برای یادگیری فراهم کرده، به طوری که حتی دانش آموزان ضعیف نیز در چنین محیطی، رغبت بیشتری به یادگیری نشان می دهند. و خود را مجبور به تحمل به صرف گذراندن ساعات خسته کننده کلاس تئوری نمی کنند. این پژوهش یک مطالعه آزمایشی است و هدف از انجام آن، مقایسه ی تاثیر روش های معلم- محور و نوین آزمایشگاهی(کاوشگری، فعال فیزیکی و ترکیبی) آموزش علوم تجربی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش آموزان پایه ی هفتم بوده است. جامعه ی آماری تحقیق را، دانش آموزان پسر پایه هفتم شهریزد در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه تحقیق شامل چهار کلاس بوده، که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب، و به سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. روش تحقیق آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل استفاده گردید. ابزارهای سنجش این تحقیق شامل، الف: پرسشنامه ی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی هارتر، ب: آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی محقق ساخته بوده است.
روش تدریس نوین آزمایشگاهی,روش معلم محور,انگیزه تحصیلی,پیشرفت تحصیلی علوم
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1257.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1257_10bf21a1509ac1b589ff9e2a5c1b6865.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
6
20
2020
11
21
رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی
20
35
FA
زهرا
کزازی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علوم تحقیقات تهران، ایران.
zahra.kazazi98@gmail.com
صلاح الدین
ابراهیمی
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.
s.ebrahimi@ut.ac.ir
علی
سیفی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.
ali.seyfi@ut.ac.ir
امین
اصفهانی زاده
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
aminesfahanizadeh22@gimal.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی بود. جامعه آماری تمامی دانش-آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقه 2 (518 نفر) شهر تهران بود که 251 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش، از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (2006) برای سنجش خلاقیت معلمان، پرسشنامه اثربخشی پارسونز(2009) برای سنجش اثربخشی کلاس درس ریاضی و پرسشنامه اثربخشی تدریس پاینتا وهمر(2008) برای سنجش اثربخشی تدریس ریاضی استفاده گردید. سوالات هر سه پرسشنامه به صورت پنجگزینهای و براساس مقیاس لیکرت امتیازبندی شدند. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. روایی ابزارها با استفاده از روش محتوایی و صوری تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه بین خلاقیت معلمان با حمایت عاطفی، سازماندهی کلاس، حمایت آموزشی و به طور کلی اثربخشی تدریس مثبت و معنیدار میباشد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر خلاقیت بر اثربخشی تدریس معلمان درس ریاضی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خلاقیت معلمان با مولفههای اثربخشی کلاس درس (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) مثبت و معنیدار میباشد.
خلاقیت,اثربخشی,اثربخشی تدریس,حمایت عاطفی,سازماندهی کلاس,حمایت آموزشی,درس ریاضی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1258.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1258_ffc21359b75c7d8f1050580d78adfd29.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
6
20
2020
11
21
شناسایی کج فهمیهای دانشجومعلمان علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان دربارهی مفاهیم گرما و دما و مقایسهی نتایج آن با رشتهی تحصیلی دبیرستانی آنها
36
51
FA
الهام
منوچهری زاده
عضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
manoochehriel@yahoo.com
ضرورت درک صحیح مفاهیم علمی از سوی معلمان سبب شد تا پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کج فهمیهای دانشجو معلمان، درباره ی مفاهیم گرما، دما و تبادل گرمایی انجام شود. در این مطالعه، ابتدا 74 نفر از دانشجومعلمان علوم تربیتی پردیس دخترانه فاطمه الزهرا – اهواز، با مدارک دیپلم علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. سپس، از پرسش نامه ای مشتمل بر 5 سوال تشخیصی چهار گزینهای درباره گرما، دما و تبادل گرمایی استفاده شد. پاسخهای دریافتی از دانشجومعلمان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در گام نخست، کجفهمیهای دانشجومعلمان شناسایی و سپس، با نوع دیپلم آنها مقایسه شد. بررسی ها نشان داد، کج فهمیهایی بالای 50 درصد در بین همه ی دانشجویان، خصوصا دیپلمههای انسانی وجود دارد. در گام بعدی، به مقایسه و بررسی نتایج بدست آمده از مرحله اول با کج فهمی دانش آموزان ابتدایی در رابطه با این موضوع پرداخته شد. یافتههای این پژوهش، حاکی از بالاتر بودن درک کامل دانشجومعلمان نسبت به دانش آموزان بود.
کج فهمی,گرما,دما,دانشجومعلمان
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1265.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1265_94a4e2be61b1ecd79ba93bc1ce2532cf.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
6
20
1970
01
01
رویکردهای آموزش شیمی از دیدگاه دانشجو معلمان دوره کارورزی: گذر از روش های سنتی به رویکردهای فعال تدریس
52
62
FA
امیرحسین
چشمه خاور
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
a.cheshmekhavar@cfu.ac.ir
امیر مهدی
غظنفری
دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
امین
کریمی زاده
9 . دبیر شیمی اداره آموزش و پرورش ناحیه 1شهرستان سنندج،ایران.
aminkarimizade@gmail.com
هدف اصلی این پژوهش بررسی رویکردهای آموزش شیمی در مقطع متوسطه دوم است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی انجام گرفته است. بر اساس نمونه گیری هدفمند 26 دانشجومعلم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان پردیس شهید باهنر که در حال گذراندن درس کارورزی 4 در نیم سال دوم سال تحصیلی 1399-1398 بودند در این پژوهش مشارکت داشته اند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و پیدا کردن مفاهیم و مضمون ها صورت گرفت. نتایج نشان داد که اگرچه برنامه های آموزشی تدریس شیمی در ایران بر مبنای روش های نوین و فعال هستند اما در عمل این برنامه ها در مدارس اجرا نمی شود. تحلیل داده ها نشان می دهد که عدم آشنایی معلمان با اهداف آموزشی، فراهم نبودن زیرساخت های مناسب، نتیجه محور بودن و بی انگیزگی معلمان و دانش آموزان باعث اجرای نادرست برنامه های درسی شده است. گذر از ساختار سنتی نیازمند آموزش حرفه ای معلمان در زمینه روش -های نوین یادگیری و فناوری ارتباطات، ایجاد سیستم نظارتی کارآمد بر عملکرد معلمان و فراهم کردن امکانات لازم می باشد.
روش های تدریس سنتی,رویکرد های فعال,آموزش شیمی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1296.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1296_d7491994ffd80b3d8ba8cd7710d40e4e.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم پایه
2645-3649
6
20
1970
01
01
ارزیابی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی ریاضی با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی
63
74
FA
مرتضی
گرزین نژاد
دانشجوی دکتری ریاضی کاربردی، دانشگاه پیام نور، گروه ریاضی، تهران، ایران.
mgorzinnezhad95@gmail.com
داود
درویشی سلوکلایی
استادیار گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، گروه ریاضی، تهران، ایران.
محمد
دهقاندار
استادیار گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، گروه ریاضی، تهران، ایران.
هدف از این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایت دانشجویان رشته ریاضی در محیط یادگیری الکترونیکی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق کتابخانهای و توصیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق صاحبنظران، خبرگان ریاضی و برنامهریزان آموزش الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان مازندران بوده و اعضای نمونه 7 نفر از خبرگان با توجه به اهداف و سؤالات تحقیق بهصورت هدفمند از بین آنها انتخاب شدند. بر اساس ادبیات نظری تحقیق و با مشورت خبرگان و صاحبنظران، عوامل و معیارهای کیفیت محیط یادگیری الکترونیکی در چهار بعد اصلی (کیفیت فنی سیستم و زیرساخت تکنولوژی، کیفیت آموزشی، کیفیت اطلاعات و محتوا، کیفیت خدمات) و 24 معیار دستهبندی شدند. وزن هرکدام از این شاخصها در جامعه موردمطالعه بر اساس پرسشنامه خبرگان با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی تعیین گردید. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار سوپر دسیژن انجام و عوامل فنی سیستم و زیرساخت تکنولوژی، عوامل تکنولوژی و طراحی آموزشی، عوامل مرتبط با تولید محتوا و عوامل مرتبط با خدمات پشتیبانی در کیفیت محیطهای یادگیری الکترونیکی به ترتیب اهمیت ارزیابیشدهاند.
رتبهبندی,یادگیری الکترونیکی,رضایتمندی,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,اعداد فازی
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1297.html
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1297_a616f87b6f130444a3b8b834faf0ac3c.pdf