TY - JOUR ID - 453 TI - تساوی و چالشهای آن از پیش دبستانی تا کارشناسی JO - پویش در آموزش علوم پایه JA - BASIC LA - fa SN - AU - حق خواه, ساره AD - استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 8 SP - 14 EP - 22 KW - تساوی KW - بدفهمی KW - معادله KW - اتحاد KW - پارادوکس DO - N2 - به بیان مرحوم دکتر غلامحسین مصاحب، از مفاخر ریاضی ایران، رکن اولیه هر دستگاه ریاضی نوعی نسبت "تساوی" در آن است تا بدان وسیله بتوان تشخیص داد که اشیا مورد بحث از جهت مورد نیاز متمایزند یا نه. از زمانیکه کودک به مقایسه و ایجاد تناظر یک‌ به یک بین دو دسته از اشیا می‌پردازد، مفهوم تساوی در ذهن وی معنا پذیرفته و بتدریج با افزایش معلومات و رشد شناختی کودک، این مفهوم تکامل می‌یابد. در مسیر این تکامل گاه درگیر چالش‌ها و پارادوکس‌هایی می‌شود که آشنایی با آنها می‌تواند به هموارسازی این مسیر کمک شایانی نماید. در این مقاله که حاصل یک پژوهش کتابخانه‌ای و تجربیات آموزشی نویسنده می‌باشد، سعی شده رایج‌ترین چالش‌های تساوی، از پیش دبستانی تا مقطع کارشناسی به اجمال بررسی گردد. UR - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_453.html L1 - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_453_4220e469ff9e2c90e03ab5efd60df262.pdf ER -