2024-03-29T18:38:46Z
https://basicscience.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=124
پویش در آموزش علوم پایه
1396
3
6
مدیریت برقراری ارتباط با دانش آموز در کلاس ریاضی
ریحانه سادات
مهدی زاده
ساره
حق خواه
از مهمترین وظایف معلمان در فرایند آموزش، برقراری روابط صحیح و سالم با دانشآموزان است. دانشآموز باید از طریق مدرسه و به وسیله معلّم، اجتماعی شدن را بیاموزد و با کسب مهارتهای اجتماعی مورد نیاز جامعه، هم موجب موفقیت و پیشرفت خود و هم باعث اعتلای جامعه گردد. مقاله حاضر سعی دارد با عنایت به فرایند کنشپژوهی صورت گرفته، اصولی را در مدیریت برقراری ارتباط با دانشآموز در کلاس ریاضی ارائه نماید. در راستای این هدف با مطالعهی کتابها و مقالات مختلف و مداقه و تأمل ویژه بر تعاملات پژوهشگر در محیط مدرسه، سعی شد نقاط ضعف یا گسلهای تهدیدگر ارتباطی شناسایی و طی شش جلسهی تدریس به نقاط قوت یا فرصت تبدیل نماییم. از نتایج مهم حاصله، لزوم دقت در رفتار خود بصورت عام و خاص است. این مهم از آن جهت است که ارتباط صرفا جنبهی کلامی ندارد و تمامی افعال، ایماها، اشاره ها و... همگی در بردارنده پیام و حاوی نشانهاند. احترام به شخصیت همه در هر جایگاه اجتماعی شالودهی حفظ کرامت انسانی طرفین و برقراری تعامل سازنده میباشد. به طور کلی در راستای ارتباط موثر هشت راهکار عملی به عنوان فرضیه در بوتهی آزمایش قرار گرفت که صحتسنجی شد و فرضیههای سره از ناسره بازشناسی گردیدند.
ارتباط بین فردی
معلم
دانش آموز
ریاضی
تدریس
2017
03
21
9
22
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_346_5abdca39224574c3219819c722d1e1de.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1396
3
6
روش های موثر در تقویت یادگیری در آموزش علوم تجربی
فرناز
تاجیک
زهرا
زارع
آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی، و اثر بخش ترین نهاد که با سرمایه های هر کشوری یعنی نیروی انسانی آن کشور سر و کار دارد، نقش به سزایی در تربیت توانایی های نیروی انسانی دارد. از گذشته تا به حال شیوه های گوناگونی برای اثر بخش کردن نظام آموزش و پرورش در هر کشور اتخاذ شده است که هر کدام از این روش ها بار ها توسط معلمانی که از آنها استفاده می کنند مورد آزمون و خطا قرار گرفته اند. در جدید ترین دسته بندی ها روش های تدریس به دو گروه عمده ی روش های نوین و سنتی تقسیم بندی شده اند. روش هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند، زیر مجموعه ی روش های نوین قرار دارند. از جمله این روش ها می توان استفاده از پوستر، استفاده از سیستم چراغ راهنما، تصویر سازی، مشارکت در آزمون سازی و... را نام برد. هر کدام از این روش ها با توجه به شرایط کلاس، و فراهم بودن امکانات لازم، می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
"یادگیری
آموزش علوم تجربی
الگو های نوین تدریس"
2017
03
21
23
32
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_381_5e1aef7a85e9d02ca0a8de7a9fd642c6.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1396
3
6
بررسی یکی از عوامل ضعف دانش آموزان در مبحث دینامیک
سمیرا
بهرامی
مهدیه
تاجیک قشقایی
از آنجا که مبحث حرکت در دبیرستان از جمله مباحث چالش برانگیز است ما بر آن شدیم تا به بررسی علل این ضعف بپردازیم. به همین منظور با ارزیابی برگههای امتحانی ترم اول درس فیزیک پایه دوم دو دبیرستان در شهرستان ورامین پی بردیم که یکی از مشکلات دانشآموزان چگونگی استفاده از قانون دوم نیوتون است. برای ریشه یابی مشکل پرسشنامه ای طراحی کردیم. نتایج حاصل از تحلیل پاسخنامه ها اطلاعاتی را در اختیار ما قرار داد که به نظر می رسد برای تدریس این مبحث مفید است.
حرکت
سینماتیک
دینامیک
قوانین نیوتن
2017
03
21
33
39
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_382_94dc5dfbb0a6fbce5cc439f8dcd72a13.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1396
3
6
هویت ملی در کتاب ریاضی(1) پایه دهم متوسطه(رشته های ریاضی و فیزیک-علوم تجربی)در سال تحصیلی 1396-1395
منصوره
موسی پور
کتاب های درسی، در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کنند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل هویت ملی در کتاب ریاضی(1) پایه دهم متوسطه(رشته های ریاضی و فیزیک-علوم تجربی) است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست در تحلیل محتوا است و واحد تحلیل، مضمون می باشد. ابعاد هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نماد، ارزش، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت ها، وقایع و رخدادها. جامعه آماری کتاب ریاضی(1) پایه دهم متوسطه(رشته های ریاضی و فیزیک-علوم تجربی) سال 1396-1395است. نتایج تحلیل کیفی نشان دهنده تاکید بر ارزش های ملی به ویژه ارزشهای اخلاقی و مذهبی، توجه به اماکن و بناها در بعد میراث فرهنگی و استفاده کم از احادیث و آیات و نظم و نثر ادبی و کم توجهی به ارزش های اقتصادی و مشاهیر معاصر به ویژه، ریاضیدانان معاصر و کتاب های آنها است. بنا به نتایج تحلیل کمی در این کتاب 132 مورد به مفهوم هویت ملی اشاره شده است که در بین ابعاد هویت ملی، بعد ارزش های ملی با 55 مورد و %31/42 از بیشترین میزان فراوانی و بعد وقایع و رخدادها با 1 مورد و % 76/0 از کمترین میزان فراوانی برخوردارند.
هویت ملی
کتاب ریاضی(1) پایه دهم متوسطه
تحلیل محتوا
2017
03
21
41
55
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_386_4d90db372cc55be0221ca383cd28fd9d.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1396
3
6
بررسی مبحث انرژی در کتب علوم تجربی دوره ابتدایی با توجه به مهارت-های فرایند علمی
سمیرا
بهرامی
منوچهر
پرنو
توسعه فناوریها و گسترش صنایع از یک سو ، رشد فزاینده جمعیت در سرتاسر دنیا از سوی دیگر، باعث شده بسیاری از معادلات و روابط دنیای امروز بر مبنای دادو ستد انرژی و تکنولوژیهای مربوطه استوارباشد. در این بین نیاز کشورهای در حال توسعه همچون ایران به منابع انرژی برای رشد و پیشرفت در همه زمینهها از اهمیت زیادی برخوردار است.بنابراین به نظر میرسد آشنایی با منابع انرژی، کمبودها و محدویت ها در قالب برنامه درسی میتواند به پرورش شهروندی مسئول و آگاه در آینده کمک کند. از طرفی با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در رویکرد کتب علوم تجربی رخ داده و بیشترین تاکید این کتابها بر آموزش از طریق فرایند علمی است، در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش تحلیل محتوا کمی، میزان توجه محتوای کتب به آموزش مبحث انرژی از طریق فرایند علمی مورد بررسی قرار گیرد. برای جمعآوری اطلاعات، ابتدا صفحاتی از کتاب که به مبحث مورد نظر پرداختهاند، جدا شده و سپس جملات مربوط با توجه به مهارت به کار برده شده طبقهبندی شدهاند . جدول مربوط به شمارش جملات در نرمافزار اکسل وارد شده و نمودارهای مربوط رسم گردیدند.
انرژی
مهارتهای فرایند علمی
کتب علوم تجربی دوره ابتدایی
2017
03
21
57
68
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_387_20fe32c13a085be6f78d9a804b2a6989.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1396
3
6
بررسی رفتارهای دینامیکی و شرایط دوام کیهانی مدلهای انرژی تاریک در نظریههای گرانشی f(T)
ناصر
محمدی پور
در این کار با در نظر گرفتن گرانش اصلاح یافتهی f(T) به عنوان یکی از نامزدهای گرانشی انرژی تاریک که در آن T مقدار عددی پیچش میباشد، رفتارهای دینامیکی این مدلها را بررسی کرده و شرایط بقای کیهانی را برای آنها بدست آوردهایم. ما نشان میدهیم که دو مسیر کیهانی با دوام در فضای فاز برای این دسته از مدلهای انرژی تاریک وجود دارد: 1) عالم از یک نقطهی ناپایدار تابشی شروع و با عبور از یک نقطهی زینی ماده وارد دورهی شتابدار دوسیته میشود. 2) عالم از یک نقطهی زینی تابشی وارد یک دورهی پایدار مادی شده و نمیتواند وارد دورهی کنونی با غالبیت انرژی تاریک گردد.
"شرایط بقای کیهانی" "انرژی تاریک" "اصلاح گرانش" "گرانش f(T)" "؛" "
" "؛ "
2017
03
21
69
77
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_388_869d028c668fad5cc7cc70d3144f939c.pdf