2024-03-29T00:31:17Z
https://basicscience.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=142
پویش در آموزش علوم پایه
1398
5
14
تربیت بدنی تلفیقی و آموزش مفاهیم ریاضی
محمد حسین
میرسلیمانی
مسعود
نادریان
ادریس
قادرپور
بهبود کیفیت شیوهیآموزشی و تربیت دبیران آگاه به شیوههای نوین آموزشی در سالهای اخیر در سراسر جهان مورد تاکید سیستم آموزش قرار گرفته است. با توجه به تاکید سیستمآموزشی کشورمان به استفاده از روشهای سنتی مبتنی بر تکرار و حفظ مطالب که بازدهی و کیفیت کم یادگیری دانش آموزان را به همراه دارد. تربیت دبیران نسبت شیوههای نوین آموزشی برای ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری، دانشآموزان یک امر حیاتی است. شیوهی آموزشی تربیت بدنی تلفیقی یکی از روشهای نوظهور در بخش آموزش است که با پرورش روحیهی پژوهشگری و تفکر نقادانه کودک سعی دارد با ایجاد فرصت تجربه کردن و اکتشاف با رویکرد دانش آموز محوری مانند بازیهای ورزشی،دانش ریاضی را به دانش آموزان بیاموزد.کشورهای توسعه یافته،روش تلفیق تربیت بدنی را بصورت شیوهی تدریس تلفیقی در مدارس خود اخیرا بعنوان شیوه آموزشی موثر و نوین در مقاطع آموزشی ابتدایی بکار میگیرند.استفاده از آن در سیستم آموزشی کشور نیازمند آشنایی دبیران تربیت بدنی با آن و رفع چالش های پیرامون استفاده از این شیوه ی آموزشی می باشد.مقاله حاضر پیرامون اهمیت و ضرورت روش آموزش تلفیقی تربیت بدنی با تفکر المپیزم در مقاطع ابتدایی برای آموزش علوم پایه مانند ریاضی همچنین نیازهای اساسی دبیران برای بهرهگیری از این شیوه پراداخته است.
المپیزم
آموزش
تربیت بدنی تلفیقی
2019
05
22
1
12
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_823_a088fb7ae5a3f964051d2a48addde6bd.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1398
5
14
اثبات در ریاضی مدرسه ای، چرا؟
منصوره
موسی پور
استدلال کردن و اثبات از جنبه های مهم و ارزشمند ریاضی هستند. بدون آشنایی با استدلال ها و اثبات ها، درک و فهم کامل دانش آموزان از ریاضی، تحقق نمی یابد. در این مقاله نظرات برخی از ریاضیدانان و آموزشگران ریاضی درباره استدلال و اثبات و اهمیت و ضرورت آن، بیان می گردد. همچنین روش های استدلال به همراه مثال هایی شرح داده می شود.
اثبات
استدلال
ریاضیات مدرسه ای
آموزش ریاضی
2019
05
22
13
21
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_835_1b0381b83c57feefdc809f3d96e27b9d.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1398
5
14
بررسی میزان درک و فهم دانش آموزان سال چهارم متوسطه از مفهوم انتگرال در چارچوب نظریه ی APOS
وحید
عالمیان
مهدی
قایدی
ملوک
حبیبی
این مطالعه به بررسی درک دانش آموزان از مفهوم انتگرال در چارچوب نظریه ی APOS می پردازد. چالشی که پیش روی اکثر مدرسان و دبیران ریاضی وجود دارد، این است که چه روش و رویکرد آموزشی در پیش گرفته شود تا منجر به درک مفهومی دانش آموزان از مفاهیم ریاضی گردد. یکی از نظریه هایی که برای بررسی یادگیری مفاهیم ریاضی در سطح دانشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد، نظریه ی APOS است. تحقیق حاضر که یک تحقیق کیفی است، به روش زمینه یابی انجام شده است. این مقاله تحلیل پاسخ دانش آموزان به هفت نوع سؤال در مورد انتگرال توابع را گزارش می دهد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اکثر دانش آموزان در درک مفهومی انتگرال ناتوانند و مسائل انتگرال را در صورتی درست حل می کنند که به یک روش روتین برای حل دسترسی داشته باشند. بر مبنای نظریه ی APOS اکثر دانش آموزان در سطح عمل و فرآیند از مفهوم انتگرال قرار دارند و تعداد کمی به سطوح بالاتر رسیده و توانسته اند طرحواره انتگرال را در ذهن خود تشکیل دهند.
مفهوم انتگرال
نظریه ی یادگیری
نظریه ی .APOS
2019
05
22
22
37
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_836_3e04ea86b44d6c9c264315c5366fa6f3.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1398
5
14
مطالعه تطبیقی برنامه درسی شیمی ایران و ژاپن در دوره متوسطه دوم
داریوش
شرفی
محسن
آقازیارتی
کوثر
زمانی
سیدمهدی
میرمحمدی
در این پژوهش برنامه درسی شیمی ایران و ژاپن، با روش تطبیقی و الگوی بردی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مؤلفههای برنامه درسی(مبانی و فلسفه، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری(تدریس) و ارزشیابی) بررسی شد. نتایج نشان میدهد که مؤلفههای برنامه درسی شیمی ایران در قسمت محتوا و هدف غنی است و تشابهات بسیاری با سیستم آموزشی کشور پیشرفتهای همچون ژاپن دارد ولی در روش تدریس بسیار متفاوت است. در ایران تاکید زیادی روی روش سخنرانی میشود در حالیکه علوم تجربی نظیر شیمی، جزو علوم آزمایش محور محسوب می شوند و نیاز است تا این دروس حتی الامکان در آزمایشگاه یا همراه با انجام کار عملی مانند یک آزمایش ساده تدریس شوند. بنابراین فعالیت عملی باید به یکی از ارکان اساسی در آموزش علوم تجربی تبدیل شود. بنابراین توجه بیشتر به شیوه های نوین و فعال آموزشی، منجر به ارتقا برنامه درسی شیمی در ایران و ارتقا سطح یادگیری فراگیران در حوزه علوم تجربی مانند شیمی میشود.
الگوی بردی
برنامه درسی شیمی
مؤلفههای برنامه درسی
فعالیت عملی
شیوههای فعال تدریس
2019
05
22
38
49
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_847_8213bf2421ebf441e79692fd0be77cc6.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1398
5
14
اهمیت معلمان زن در عرصه آموزش ریاضیات
فاطمه
راعی
در این مقاله به بررسی نقش زنان در دنیای ریاضی و بهویژه اهمیت معلمان زن در آموزش ریاضیات میپردازیم. کلیشههای جنسیتی موجود در دنیا همواره خواسته است زنان را از عرصه ریاضیات دور نماید، اما در طول تاریخ زنانی را داشتهایم که در دنیای ریاضیات تغییرات اساسی ایجاد کردهاند. پس در این راستا باید تلاش نماییم فرصتهای بهتری برای زنان ایجاد کنیم تا بیشتر و با قدرتتر وارد دنیای ریاضیات شوند. امروزه تقریبا در همه دبیرستانهای دخترانه و در بیشتر مدارس ابتدایی چه دخترانه و چه پسرانه معلمان زن هستند که عهدهدار آموزش درس ریاضی به دانشآموزان هستند. در این پژوهش به بیان اهمیت نقش زنان به عنوان معلم ریاضی میپردازیم و مساله را از بعدهای توسعه حرفهای و تقویت پایههای علمی معلمان ریاضی زن، تغییر نگرش معلمان زن نسبت به آموزش ریاضی به دختران و مهارت معلمی زنان در ایجاد انگیزه و کنترل اضطراب دانشآموزان بررسی مینماییم. همچنین در ادامه تاثیر معلمان زن در ایجاد انگیزه و علاقهمندسازی دانشآموزان، به ویژه دانشآموزان دختر نسبت به درس ریاضی و برقراری رابطه عاطفی مناسب با دانشآموزان جهت کاهش استرس در کلاس درس ریاضی و پیشرفت درسی آنها را با بیان تجاربی از نویسنده بیان خواهیم کرد.
آموزش ریاضیات
معلمان زن
توسعه حرفهای
ایجاد انگیزه
2019
05
22
50
58
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_854_8a1c76403cd7a3f1954d6deb01de79b7.pdf
پویش در آموزش علوم پایه
1398
5
14
تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد و استدلال ریاضی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی
علی
سعیدی
هدف پژوهش، تأثیر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال و عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر پایه ششم دبستان بود. جامعه آماری تحقیق تمام دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 97-1396 است. حجم نمونه شامل 50 دانش آموز که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه 25 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند.ابزارهای این پژوهش آزمونهای سنجش توانایی استدلال ریاضی و عملکرد متشکل از سؤالات ریاضی حیطه استدلال و شناختی آزمون تیمز ریاضی بود که پایایی آنها به ترتیب 0/79 و 0/77 به دست آمدند. برنامه آموزش سه گام ؛ اقدام ، کاوش ، بحث و خلاصه سازی و با راهبردهای ده گانه بحث های کلاسی سیریلو در 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. آموزش درگروه کنترل با شیوه سنتی و معمولی صورت گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان در حیطه های شناختی و توانایی استدلال ریاضی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بیشتر است بنابراین آموزش مبتنی بر گفتمان به شیوه بحث های کل کلاسی سبب افزایش توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان در حیطه های شناختی و توانایی استدلال ریاضی آنها مطالعه تیمز می شود.
گفتمان ریاضی
توانایی عملکرد و استدلال ریاضی
حیطه های شناختی مطالعه تیمز شامل؛ دانش
کاربرد و استدلال
2019
05
22
59
67
https://basicscience.cfu.ac.ir/article_861_f136bc02dec3bb216e861bd9d706b750.pdf