دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941320190220Analysis of the errors of the experimental fourth-grade students in solving word problems: Application of derivative based on the Newman's model in Semirom cityتحلیل خطاهای دانشآموزان چهارم تجربی در حل مسائل کلامی کاربرد مشتق بر اساس مدل نیومن در شهرستان سمیرم125794FAوحیدعالمیاندانشگاه فرهنگیان گروه ریاضی مرکز شهید بهشتی پردیس شهید چمران0000-0002-6094-2636مجتبیصابریدبیر ریاضی، آموزش و پرورش اضفهان، ایران.ملوکحبیبیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.Journal Article20190307The main purpose of this research is to analyze the errors of the experimental fourth-grade students in solving word problems based on the Newman's error analysis model in Semirom city. The statistical population of this study included all the experimental fourth-grade students in Semirom in the academic year of 2016-2017, which were 160 people and among them, 120 people were selected through Cochran sampling and stratified random sampling method proportional to the volume. This research is applicative in terms of purpose, and is descriptive correlational, in terms of implementation. The data gathering tool was a standard and researcher-made test with 6 questions and a qualitative interview. The findings of this study showed that there is a positive and significant relationship between reading, understanding, converting, processing and encoding errors with students' performance. Correlation coefficient also showed a positive and significant relationship between conceptual and applicative structures, and there is a positive and non-significant relationship between conceptual and computational structures as well as, there is a negative and significant relationship between applicative and computational structures. The highest prevalence of student errors was in the first three phases of Newman's errors (non-mathematical literacy).هدف اصلی این تحقیق، تحلیل خطاهای دانشآموزان چهارم تجربی در حل مسائل کلامی کاربرد مشتق بر اساس الگوی تحلیل خطای نیومن در شهرستان سمیرم میباشد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان چهارم تجربی شهرستان سمیرم در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 160 نفر بود که از میان آنها تعداد 112 نفر به روش نمونه گیری کوکران و با روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی همبستگی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، آزمون استاندارد و محقق ساختهای مشتمل بر ۶ سوال به همراه مصاحبه کیفی بود. روایی سؤالات با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) تایید شد. پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ 0.84 تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد بین خطای خواندن، درک، تبدیل، پردازش و رمزگذاری با عملکرد دانشآموزان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی نیز نشان داد بین ساختار مفهومی و کاربردی رابطه مثبت و معنادار، بین ساختار مفهومی و محاسباتی رابطه مثبت و غیرمعنادار و بین ساختار کاربردی و محاسباتی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بیشترین شیوع خطاهای دانش آموزان در سه مرحله اول خطاهای نیومن (سواد غیر ریاضی) میباشد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_794_e9e6e0ccc7dbdb7eb391a399adf3b9d0.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941320190220Problems in Understanding the Process of Photosynthesis among Sixth-grade Elementary Students (A Case Study in one of the Elementary Schools of Isfahan)مشکلات مربوط به درک فرآیند فتوسنتز در بین دانشآموزان ششم ابتدایی (مطالعه موردی در یکی از مدارس ابتدایی شهر اصفهان)2634804FAفیروزهعلویانگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-6866-8988پروانهشایسته فردانشگاه فرهنگیان، پردیس شرافتJournal Article20190218In this research, problems related to the understanding of photosynthesis in sixth-grade elementary students of one of the elementary schools of Isfahan were studied. Interviewed with 28 primary school students questions were raised about the chemical and environmental issues of photosynthesis. Data were analyzed using Graph pad prism software. One of the problems encountered in the study's findings is the problem of understanding that substances such as water and carbon dioxide can build on existing body and the living organism as a chemical substance, the difficulty in understanding that carbon dioxide is a critical source for plants. Also, many saw photosynthesis as breathing. Problems have also been found in students' concepts like the oxygen cycle in nature and autotrophic feeding as the first step in the food chain. Given these problems, it is recommended that the curriculum modified in a way that reduces students' ambiguity and teachers use more practical examples in their teaching to prevent misunderstandings among students.در این پژوهش، مشکلات مربوط به درک فتوسنتز دانشآموزان کلاس ششم ابتدایی یکی از دبستانهای شهر اصفهان موردبررسی قرار گرفت. ضمن مصاحبه با 28 دانشآموز ششم ابتدایی، پرسشهایی درباره مسائل شیمیایی و زیستمحیطی فتوسنتز مطرح شد. دادهها به کمک نرمافزار Prism Graph pad مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. ازجمله مشکلات مشاهدهشده از نتایج این تحقیق شامل مشکل در درک این موضوع که موادی مانند آب و کربن دیاکسید میتوانند اجرای بدن موجود را بسازند؛ و مشکل در درک این موضوع که کربن دیاکسید منبعی حیاتی برای گیاهان است. همچنین، بسیاری فتوسنتز را نوعی تنفس تلقی میکردند. مشکلاتی نیز در درک دانشآموزان از مفاهیمی مانند چرخه اکسیژن در طبیعت و تولیدکنندگی بهعنوان اولین گام زنجیره غذایی یافت شد. با توجه به این مشکلات، توصیه میشود که برنامه درسی به شکلی اصلاح شود که ابهامات دانش آموزان کمتر شود و معلمان نیز در تدریس خود، از مثالهای کاربردیتر استفاده نمایند تا از ایجاد بدفهمی در دانش آموزان جلوگیری شود.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_804_a519d16f67990598e18ea565ccea2146.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941320190220The role of drawing in geometric argumentsنقش ترسیم در استدلال های هندسی3543805FAسهرابعظیم پوراستادیار/ دانشگاه فرهنگیان-پردیس علامه امینی تبریزJournal Article20190414From the distant times, understanding and understanding the concepts of mathematics and geometry for most students and students has been an acute problem. In particular, understanding the concepts of geometry, which is associated with spatial visualization, makes the problems of understanding and learning double. Geometry and polygons, in particular, are one of the important tools that can help eliminate these ambiguities. In the process of teaching-learning in the subject of geometric drawings and reasoning, there are many factors and elements involved, the teacher has to organize this set of factors in order to positively influence his class, so that he will use all the tools and professional knowledge he possesses to maximize his use. Takes. To take advantage of them, teachers must have different thinking skills. Thoughtful action of teachers plays a key role in improving the quality of teaching and learning in class. The study of Thales's theorem and similarity in geometric shapes are of great importance. In this paper, the basic concepts of geometry are considered. Then, using the drawing tool, problems that are obscure for students or learners are answered.از زمانهای دور، فهم و درک مفاهیم ریاضی و هندسه برای اکثر دانش آموزان و دانشجویان، مسئلهی حادی بوده است. به خصوص درک مفاهیم درس هندسه که با تجسم فضایی نیز به همراه باشد باعث می شود مشکلات درک و یادگیری را دوچندان میکند. هندسه و به ویژه چند ضلعی ها یکی از ابزارهای مهمی هستند که به کمک آن ها می توان این ابهامات را، از بین برد. در فرآیند یاددهی- یادگیری در مبحث ترسیمهای هندسی و استدلال، عوامل و عناصر بسیاری دخیل هستند، معلم ناچار است این مجموعه عوامل را در جهت اثربخشی مثبت کلاس خود سازماندهی کند، بنابراین از همهی ابزار و دانش حرفهای که در اختیار دارد، حداکثر استفاده را میبرد. برای بهرهگیری از آنها، معلمان باید دارای مهارتهای مختلف تفکر باشند. عمل فکورانهی معلمان، نقش کلیدی در افزایش کیفیت تدریس و یادگیری در کلاس دارد مطالعه ی قضیه تالس و تشابه در شکل های هندسی، اهمیت فوق العاده ای دارد. در این مقاله، مفاهیم اولیه هندسه مورد توجه قرار می گیرد سپس با استفاده از ابزار ترسیم، مسئله هایی که برای دانش آموزان یا فراگیران مبهم است جواب داده می شود.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_805_4fb7ece31b6527edb6cc8ceff38eb67b.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941320190220Identifying the injuries and Functions of Internship Curriculum from the Viewpoint of Students at the University of Farhangian: A Case Study in Basic Sciences Groupsشناسایی آسیب ها و کارکردهای برنامه درسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه موردی در گروه های علوم پایه4457817FAمحمدرضاقربانیگروه زیست شناسی ، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی ، دانشگاه فرهنگیان تهران ، ایراناعظمغلامیمدیر گروه زیست شناسی پردیس نسیبه تهراننیکواندیشمندزیست شناسی، علوم پایه دانشگاه تهرانJournal Article20190506The purpose of the current research is pathology and studying the functions resulting from the implementation of internship curriculum in the basic sciences groups of Farhangian University. Statistical population of this study was the student teachers of Shahid Sherafat Higher Education Center entering the year 2014 and 145 person of them were selected as samples. Then 37 questions about 7main criteria assessment of Farhangian University, internship course’s general lecturer, internship course’s expert lecturer Schools where interns go for internship, teachers who guide interns, self-assessment of internships and finally assessment of the Education department were designed and on question asked about major which were verified by Professors of Educational Science then a 5-choice questionnaire was designed based on Likert Scale. Data analysis was done using one-sample t-test, paired t-test and one way analysis of variance.The results of the study showed that all factors involved in the mentioned internship were not successful and were unfavorable boundary, meanwhile, the most injury was from the education departments and the least injury was from interns students. Also, the results of the comparison between the basic sciences showed that the most injury was suffered by the biology group and the least injury was the physics group.هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیب ها و کارکردهای حاصل از اجرای برنامه درسی کارورزی در گروه های علوم پایه دانشگاه فرهنگیان است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان ورودی سال 1393 رشته های علوم پایه مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران (145 نفر) تشکیل دادند به عنوان نمونه هم انتخاب شدند. سپس 38 سوال در 7 معیار اصلی شامل ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، اساتید کارورزی عمومی، اساتید کارورزی تخصصی، مدارس پذیرنده کارورز، معلمان راهنما، خود کارورزان و ارزیابی ادارات آموزش و پرورش طراحی شد و یک سوال مربوط به رشته تحصیلی پرسیده شد که توسط اساتید علوم تربیتی و متخصص مورد تایید قرار گرفت و پرسشنامه 5 گزینه ای بر اساس طیف لیکرت شکل گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونهای، t زوجی و آنالیز واریانس یک راهه انجام شد. بررسی نتایج نشان داد که همه عوامل دخیل در امر کارورزی نامبرده موفقیت زیادی نداشته اند و در مرز نامطلوب هستند و بیشترین آسیب از سوی ادارات آموزش و پرورش و کمترین آسیب از طرف دانشجویان کارورز بوده است. همچنین نتایج در مقایسه بین رشته های علوم پایه نشان داد که بیشترین آسیب را گروه زیست شناسی و کم ترین آسیب را گروه فیزیک متحمل شده اند.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_817_da305e21927a50e786746da61f07cf6e.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941320190220Investigating the Effect of Teaching and Evaluation an operational way of the Tenth Basic Biology on the Students' Learning Levelsبررسی تاثیر آموزش و ارزشیابی زیست شناسی پایه دهم به روش عملیاتی بر سطوح یادگیری دانش آموزان5864821FAحامدنوروزی طاهریگروه زیست شناسی0پردیس شهید بهشتی مشهدJournal Article20181119Problem Solving: One of the most important problems in biology education is the lack of coherent and long-term understanding of students from the content of science and the very limited ability to apply their knowledge of life.<br /> Objectives: In this research, the purpose of identifying the effectiveness of the teaching method and designing the operational questions of the basic biology of the tenth is considered on the levels of cognitive domain learning.<br /> Methods: The statistical population of this study is all schoolchildren who are deprived of public school in the city of Bakhrz (Khorasan Razavi) and cluster sampling. In this design, a sample of the first-order test questionnaire was used, containing 11 questions of operational power that was used to understand and apply. In this project, 80 students were randomly assigned into 4 groups <br /> Conclusion: The results showed that teaching and designing of the questions in the operational way was significant on the amount of learning (reminder level). The results also showed that this teaching method was meaningful and effective on the depth of students learning (understanding and applying). Therefore, the teaching and designing methodology of the 10th basic biology can enhance the depth of learning.طرح مساله: یکی از مهمترین مشکلات در آموزش زیست شناسی عدم فهم منسجم و بلند مدت دانش آموزان از محتوای علم و توانایی بسیار کم برای کاربرد دانسته های خود در زندگی می باشد. <br /> هدف: در این پژوهش اثر بخشی روش تدریس و طراحی سوالات عملیاتی زیست شناسی پایه دهم بر سطوح یادگیری حیطهی شناختی مورد توجه قرار گرفت. <br /> مواد و روش: طرح پژوهشی مورد استفاده از نوع آزمایشی بود. برای گردآوری داده ها نمونه سوال امتحانی نوبت اول محقق ساخته حاوی 11سوال عملیاتی که فهمیدن و کاربستن را سنجش می کرد استفاده شد. در این طرح 80 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در 4 گروه 20 نفری قرار گرفتند. تمامی جلسات و ارزشیابی ها در کلاس های دبیرستان شهرستان باخرز برگزار شد و پس از اتمام، نتایج میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t وابسته با نرم افزار GraphPad Prism 6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br /> نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تاثیر آموزش و طراحی سوالات به روش عملیاتی بر میزان یادگیری (سطح یادآوری ) معنادار بود. نتایج همچنین نشان داد که این روش تاثیر معناداری بر عمق یادگیری دانش آموزان (فهمیدن و بکاربستن) معنا دار و موثر بوده است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_821_a44f9a7138c2bbb87b8388a2ccea87d0.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941320190220Identifing the effect of interplay beetween Mathematics and Physics in teaching Physics in area of PCKشناسایی اثر متقابل ریاضی و فیزیک در آموزش فیزیک در حوزه PCK6577822FAناصرکریمیگروه علوم پایه - دانشگاه فرهنگیان- تهران- ایرانسید نویدالیاسیدانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریزJournal Article20190421پژوهش حاضر اثرات متقابل دو درس ریاضی و فیزیک را در آموزش فیزیک بوسیله مصاحبه با دیبران فیزیک با تجربه ، مورد ارزیابی قرار می دهد. در ضمن مصاحبه ، پرسشنامه هایی در اختیار دبیران قرار گرفت تا بوسیله آن ها بتوانیم داده های عددی قابل محاسبه و نتیجه بخش را بدست آوریم . در مصاحبه ها نظرات و زوایای دید هریک از دبیران با رعایت اهمیت موضوع، مورد بررسی قرار گرفت. سپس نتایج این مصاحبه ها طبقه بندی و مجزا شدند . نتیجه کل ، که درواقع تقابل میان فیزیک و ریاضی را نشان می داد مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس با وارد کردن نتایج بدست آمده حاصل از پرسشنامه در نرم افزار تحلیل آماری توانستیم چهارچوب مناسب را جهت تشکیل ساختاری متناسب با الگو های دانش موضوعی بدست آوریم . <br /> پژوهش حاضر اثرات متقابل دو درس ریاضی و فیزیک را در آموزش فیزیک بوسیله مصاحبه با دیبران فیزیک با تجربه ، مورد ارزیابی قرار می دهد.پژوهش حاضر اثرات متقابل دو درس ریاضی و فیزیک را در آموزش فیزیک بوسیله مصاحبه با دیبران فیزیک با تجربه ، مورد ارزیابی قرار می دهد. در ضمن مصاحبه ، پرسشنامه هایی در اختیار دبیران قرار گرفت تا بوسیله آن ها بتوانیم داده های عددی قابل محاسبه و نتیجه بخش را بدست آوریم . در مصاحبه ها نظرات و زوایای دید هریک از دبیران با رعایت اهمیت موضوع، مورد بررسی قرار گرفت. سپس نتایج این مصاحبه ها طبقه بندی و مجزا شدند . نتیجه کل ، که درواقع تقابل میان فیزیک و ریاضی را نشان می داد مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس با وارد کردن نتایج بدست آمده حاصل از پرسشنامه در نرم افزار تحلیل آماری توانستیم چهارچوب مناسب را جهت تشکیل ساختاری متناسب با الگو های دانش موضوعی بدست آوریم .https://basicscience.cfu.ac.ir/article_822_60e59410c4e95721c01763b871adb287.pdf