دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364961820200521Content analysis of the topic of cellular respiration in high school biology textbooks of countries of Iran and Turkey based on William Roman methodتحلیل و مقایسه محتوای مبحث تنفس سلولی در کتابهای زیستشناسی دوره دوم متوسطه در کشورهای ایران و ترکیه مبتنی بر روش ویلیام رومی1121037FAعاطفهپاییزاستادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.علیمحمودلواستادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0002-7451-4771حوراسودیگروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20191129The purpose of this study was to investigate the content of cellular respiration in second-grade biology textbooks in two countries of Iran and Turkey based on William Roman method. The purpose of this research is applied and in terms of research method is based on the content analysis method which has been done in relation to the cellular respiration of Biology of Iran and Turkey. The results of the study show that the Chapter 5 of the Iranian Biology Book and the text of the fourth chapter of the Turkish Book of Biology in the field of cellular respiration is presented inactive. The results also show that pictures of the fifth chapter of the Iranian Biology Book and the fourth chapter of the Turkish Biology Book are inactive. As for the questions at the end of Chapter Four of the Turkish Biology Book, these questions are also active. The results of the research on the activities of the fifth chapter of the Iranian Biological Book and the fourth chapter of the Turkish Biological Book that showed that these activities were presented inactive.پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای مبحث تنفس سلولی در کتابهای زیستشناسی دوره دوم متوسطه در دو کشور ایران و ترکیه مبتنی بر روش ویلیام رومی به انجام رسیده است. این تحقیق ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق، بر مبنای روش تحلیل محتوا میباشد که در ارتباط با مبحث تنفس سلولی کتاب زیستشناسی کشورهای ایران و ترکیه انجامگرفته است نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که فصل پنجم کتاب زیستشناسی ایران و متن فصل چهارم کتاب زیستشناسی ترکیه در مبحث تنفس سلولی بهصورت غیرفعال ارائهشده است. همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که تصاویر فصل پنجم کتاب زیستشناسی ایران و تصاویر فصل چهارم کتاب زیستشناسی ترکیه بهصورت غیرفعال ارائه شده است. در مورد سؤالات پایان فصل چهارم کتاب زیستشناسی ترکیه نیز این سؤالات بهصورت فعّال میباشند. نتایج تحقیق درزمینة فعالیتهای فصل پنجم کتاب زیستشناسی ایران و فصل چهارم کتاب زیستشناسی ترکیه نشان داد که این فعالیتها بهصورت غیرفعال ارائه شدهاند.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1037_211b59c1bfce1a4978160c408984efc8.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364961820200521The Impact of Augmented Reality Education on Students' Math Anxiety and Academic Desire in Mathematicsتاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده بر اضطراب ریاضی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی13301078FAشیرینپورقازدانشجوی رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.عبدالجلالتوماجکارشناس آموزش، استان گلستان، ایران.زهرارزاقیان گرمرودیدانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20200214The purpose of the present study was to investigate the effect of augmented reality-based education on students' mathematical anxiety and academic achievement. The research method is quasi-experimental with two groups of control and experiment with pre-test and post-test design. The statistical population of the study consisted of 12 th grade students in Mashhad city of Aq Qala. The sampling method was clustered. In this study, 40 students were selected from the second grade students of Aq Qala city as research sample. They were divided into two groups: control and experimental. Research tools included the revised 2D Bai Mathematical Anxiety Questionnaires (2011) and the Shafli et al. (2002) Academic Attitude Questionnaire and the Yellow Book Book and App. The reliability of the questionnaires was calculated as 0.75 and 0.77 using Cronbach's alpha. The validity and reliability of the questionnaire were evaluated by experts in the field of education and psychologists in the field of education. And after minor reforms, it was finally approved. The findings showed That Augmented Reality Education has a significant effect on students' math anxiety and academic achievement(P <0.01). The results showed Augmented reality-based education reduces math anxiety and increases students' academic excitement.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده بر اضطراب ریاضی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با دو گروه گواه و آزمایش با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان کنکوری پایه دوازدهم شهرستان آق قلا بود. روش نمونهگیری به صورت خوشهای بود بدین صورت که از بین دانشآموزان شهرستان آق قلا دانشآموزان دوره دوم به تعداد 40 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به صورت همگن از نظر معدل و نمره ریاضی در دو گروه گواه و آزمایش تقسیمشدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب ریاضی دوبعدی تجدیدنظر شده بای (2011) و اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) و کتاب و اپلیکیشن کتاب زرد کانون بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ 75/0 و 77/0 بدست آمد و روایی پرسشنامه توسط کارشناسان حوزه آموزش و روانشناسان حوزه تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات جزئی مورد تائید نهایی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده بر اضطراب ریاضی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (00/0>p). نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده سبب کاهش اضطراب ریاضی و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان میگردد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1078_c8f18f1bb91bc52cb184e63a028a72d6.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364961820200521The teaching of the concept of physics along with the skills of life and religious knowledgeتدریس مفهومی فیزیک همراه با مهارتهای زندگی و معرفت دینی31371098FAالههناموریکارشناس اداری دانشگاه فرهنگیان، ایران.بهروزجلیلیاندانشکده فنی باهنر شیراز، ایران.صفیهرضاییعضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20190525Finding new methods for transferring past experiences and introducing the greatness of the Quranic verses to the new generation requires the acquisition of the necessary skills and a change in the viewpoint of the teaching methodology of the basic sciences by teachers and teachers. What caused the gap in the two generations is the lack of acceptance of religious advice or traditional religious practices. A professor's skill in using a student's or student's interest in basic science and incorporating educational and religious knowledge while teaching these sciences can enhance the mission of a teacher from education to education.<br /> This paper, which is based on the experiences of teaching in different bases, seeks to convey some of the proverbs, poems, folk sentences, and verses of the Quran expressed during the teaching of physics, which adds to the charm and lasting nature of the lesson in the universal mind. And makes thinking of religious doctrines and changes in social behavior. This kind of teaching, in addition to adding vitality and religious knowledge to the classroom environment, will instruct the listener's mind to understand the scientific concept of sentences.یافتن روشهایی نوین برای انتقال تجربیات گذشتگان و معرفی عظمت آیات قرآن به نسل جدید نیازمند کسب مهارتهای لازم و تغییر دیدگاه نسبت به شیوه تدریس علوم پایه توسط اساتید و معلمین دارد. آنچه که باعث ایجاد فاصله در دو نسل مختلف شده است عدم پذیرش نصیحت و یا معارف دینی به سبک مرسوم است. مهارت یک استاد در استفاده از علاقمندی دانشآموز و یا دانشجو به علوم پایه و درج مصادیق تربیتی و معرفت دینی در ضمن تدریس این علوم میتواند رسالت یک معلم را از آموزش به پرورش ارتقا دهد.<br /> این مقاله که مبتنی بر تجربیات حاصل از تدریس در پایههای مختلف میباشد، سعی دارد تا بخشی از ضرب المثلها، شعرها، جملات عامیانه و آیات قرآن قابل بیان حین تدریس فیزیک که باعث جذابیت و ماندگاری بیشتر درس در ذهن فراگیر شده و باعث تفکر در آموزههای دینی و تغییر در رفتار اجتماعی میشود را بیان کند. این نوع تدریس علاوه بر افزودن نشاط و معرفت دینی لازم به محیط کلاس، ذهن شنونده را برای درک مفهوم علمی جملات کنجکاو خواهد کرد و به او میآموزد که پس از شنیدن هر جمله و یا عبارتی در آن بیاندیشد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1098_196cf28a9ca26214e1361cb8e79fdbb3.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364961820200521Content Analysis of Third Grade Experimental Science Lessons Based on Health System Assumptions in Schools of the Islamic Republic of Iranتحلیل محتوای درس علوم تجربی پایه سوم دبستان بر اساس مفروضه های نظام سلامت در مدارس جمهوری اسلامی ایران38501132FAمحمدعظیمیاستادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0002-0679-1929Journal Article20200225Health education and the development of students' health culture are very important and a coherent and comprehensive curriculum in this area is essential. The purpose of this study was to determine the content of elementary third grade textbooks based on the amount of attention to the components of the health system. In this research, the content analysis method is used to process data in content analysis with a new and quantitative approach. The content of the project was evaluated in terms of responsive (Textbook of Third Grade Experimental Science) and twelve main components and 58 sub-components of Health Education and Health Promotion. The most frequent component of the Nutrition Health Index was 56 and the lowest was related to the indices. Nutritional status, prevention of high-risk behaviors and disabilities, are common with a frequency of 1. The results of frequency components showed that each of the components of the mentioned components was not balanced and Textbooks have not adequately covered theآموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های نظام سلامت انجام شد .در این تحقیق از روش تحلیل محتوا " می باشد که پردازش داده ها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. محتوای طرح از نظر پاسخگو( متن کتب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی) و دوازده مؤلفه اصلی و 58 مولفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل محتوای نشان داد که بررسی کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی مولفه ی بیشترین فراوانی مربوط به شاخص سلامت تغذیه با 56 فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به شاخصهای سلامت تغذیه، پیشگیری از رفتارهای پر خطر و معلولیت، با 1 فراوانی به طور مشترک میباشد. یافته های حاصل از فراوانی مولفه ها نشان داده است که هر یک از شاخص های مؤلفه های مذکور به صورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتاب های درسی به یک نسبت مؤلفه های آموزش سلامت را پوشش نداده اند. لhttps://basicscience.cfu.ac.ir/article_1132_9eca146d9961a813a8ceae0b714da321.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364961820200521identifying students' weaknesses in circular motion and centralist force and acceleration analysisشناسایی ضعف دانشآموزان در مبحث حرکت دایرهای یکنواخت و تحلیل نیرو و شتاب مرکزگرا51581133FAفرزادشعبانیدانشجوی کارشناسی آموزش فیزیک،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران.فاطمهبوربورعضو هیئت علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200331in high school, some topics in physics are conceptual, and there are many uses for them in the environment. in teaching, these concepts show that students have weaknesses. therefore teachers face difficulties in the process of education. to address such educational weaknesses, identifying them is the first step. the topic of uniform circular motion in the twelfth of mathematics is one of the most important topics in dynamics. since this type of movement is done indirectly, it is impossible for students to make mistakes. the purpose of this study was to identify 12th grade math students in shahid fakouri school district 14, tehran, to identify some of their weaknesses in uniform circular motion and centralist force and acceleration analysis. data gathering tool is a weakness identification questionnaire. the obtained data have been are qualitatively analyzed, and the results show that students have problems in recognize the type of movement from a cinematic point of view identifying the force as the driving force from a dynamic point of view. circular motion imaging for students in the teaching process,without the use of teaching tools,has increase the likelihood of misunderstanding in detecting force and analyzing centripetal acceleration and velocity in uniform circular motion.در دوره متوسطه دوم بعضی از مباحث فیزیک، مفهومی هستند و کاربردهای فراوانی از آنها در محیط مشاهده میشود. در تدریس این مفاهیم مشاهده می شود که دانشآموزان ضعفهایی دارند. از این رو معلمان در فرآیند آموزش با مشکلاتی مواجه میشوند. برای رفع اینگونه ضعفهای آموزشی، ابتدائیترین گام شناسایی آنها میباشد. مبحث حرکت دایرهای یکنواخت در پایه دوازدهم رشته ریاضی از جمله مباحث مهم در دینامیک است. از آنجایی که این نوع حرکت در مسیرغیرمستقیم انجام میشود. امکان بروز اشتباهاتی برای دانشآموزان وجود دارد. هدف از این پژوهش بر روی دانشآموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی مدرسه شهید فکوری منطقه 14 شهر تهران، شناسایی برخی از ضعفهای آنها در مبحث حرکت دایرهای یکنواخت و تحلیل نیرو و شتاب مرکزگرا است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه شناسایی ضعفها میباشد. دادههای بدستآمده به صورت کیفی تحلیل و بررسی شده است، که نتایج نشان میدهد دانشآموزان در تشخیص نوع حرکت از منظر سینماتیک و شناسایی نیرو به عنوان عامل حرکت از دیدگاه دینامیکی دچار اشکالاتی هستند. تصویرسازی حرکت دایرهای برای دانشآموزان در فرآیند آموزش، بدون بهرهمندی از ابزارهای آموزشی، احتمال کجفهمی در تشخیص نیروی مرکزگرا و تحلیل شتاب مرکزگرا و سرعت در حرکت دایرهای یکنواخت را افزایش داده است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1133_61106c8008ad1b91f20791254b6ac6d8.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364961820200521Content Analysis of Tenth Grade Chemistry Textbook Based on William Romi Subjects by Shannon Entropy Methodتحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم بر اساس مقولههای ویلیام رومی و به روش آنتروپی شانون59721134FAرضانوریدانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، تهرا، ایران.وحیدامانیاستادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0003-3802-027XJournal Article20200327The purpose of this research is analyzing the content of the tenth grade chemistry textbook based on William Romi’s categories. The research method is descriptive and content analysis using Shannon entropy method. The statistical population of the book is 1398. A total of 54 pages were randomly selected from chapters for analysis of text, images and questions. In this study, the frequency of active, inactive and neutral categories was calculated based on William Romi’s model and then normalized based on Shannon entropy method. The results show that in passive text analysis the passive category has the highest coefficient of significance (0.142) and the neutral category has the least coefficient of significance (0.070). In the image analysis, the inactive and active categories were almost as important as the percentage factor, and only the inactive category was two percent higher than the active category. In the analysis of questions as opposed to the images and text of the book, the importance factor of the active category (0.280) was higher than that of the inactive category (0.22), and this analysis showed that in the content preparation the balance between the text, images, and non-observed questions and the text of the book was inactive.هدف پژهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم براساس مقولههای ویلیام رومی میباشد. نوع پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری پژوهش، کتاب شیمی پایه دهم چاپ 1398 است که در مجموع 54 صفحه به طور تصادفی از فصلها برای تحلیل متن، تصویرها و سؤالات انتخاب شده است. در این پژوهش ابتدا فراوانی مقولههای فعال، غیرفعال و خنثی بر اساس الگوی ویلیام رومی محاسبه شده و سپس براساس روش آنتروپی شانون دادهها بهنجار شده و در ادامه باراطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولهها محاسبه شد. نتایج بدستآمده نشان میدهد که در تحلیل متن کتاب مقولهی غیرفعال بیشترین ضریب اهمیت (142/0) و مقولهی خنثی کمترین ضریب اهمیت (070/0) را دارد. در تحلیل تصویرها مقولههای غیرفعال و فعال بهطورتقریب درصد ضریب اهمیت یکسانی داشته و فقط مقولهی غیر فعال دو درصد بیشتر از مقولهی فعال بود. در تحلیل سؤالات بر خلاف تصویرها و متن کتاب ضریب اهمیت مقولهی فعال (280/0) بیشتر از مقولهی غیرفعال (220/0) بود و این تحلیل نشان داد که در تهیه محتوا تعادل بین متن، تصویرها و سؤالات رعایت نشده و متن کتاب غیرفعال است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1134_e7745f522c8e4f375a143205175b8ad2.pdf