دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364962020201121Investigation the existing misconceptions in the subject of elementary school mathematics fractions and solutions for themبررسی بدفهمی های موجود در مبحث کسر ریاضی دوره ابتدایی و راهکارهایی برای رفع آن ها191256FAمنصورهموسی پورستادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0003-4194-6495بهارهپور تقی کوهبنهدانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.آمنهتقی پوردانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200726Misconceptions in mathematics make it difficult for students to learn. Identifying these misunderstandings and finding ways to solve them can help teachers take constructive steps to improve student learning And it helps students learn better from math lessons and become more interested in learning math. Fractions are one of the most widely used concepts in elementary mathematics. Students deal with fractions and related operations at almost all elementary school math levels. In this article, we examine the misconceptions that elementary school students encounter in learning fractions. We also offer two solutions to deal with misconceptions. Multiple representations are introduced as one of the solutions to eliminate the misunderstandings of the fractions and some examples are provided in this regard. Also, Bybee teaching method, which is one of the learner-centered teaching methods, is suggested as another solution to eliminate misunderstandings in the field of fractions, and it is explained by giving examples.بدفهمی ها در ریاضی، باعث ایجاد مشکل در یادگیری دانش آموزان می شوند. شناسایی این بدفهمی ها و دانستن راهکارهایی برای رفع آن ها می تواند به معلمان کمک کند تا برای بهبود یادگیری دانش آموزان، گام هایی سازنده بردارند. کسرها یکی از مفاهیم پرکاربرد ریاضیات دوره ابتدایی هستند. در این مقاله به بررسی بدفهمی هایی می پردازیم که دانش آموزان دوره ابتدایی در یادگیری کسرها با آن بدفهمی ها مواجه می شوند. بازنمایی های چندگانه به عنوان یکی از راهکارها برای رفع بدفهمی های کسرها معرفی می شود و مثال هایی نیز در این زمینه ارائه می گردد. همچنین روش تدریس بایبی که یکی از روش های تدریس یادگیرنده محور است به عنوان یکی دیگر از راهکارهای رفع بدفهمی ها در زمینه کسرها پیشنهاد می گردد و با بیان مثال هایی، شرح داده می شود.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1256_5849366a794090dc62d390d459232044.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364962020201121Comparing the Effect of New Laboratory Methods of Experimental Science Education on the Motivation and Academic Achievement of Seventh Grade Students.مقایسه ی تاثیر روش های نوین آزمایشگاهی آموزش علوم تجربی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی هفتم10191257FAصدیقهناظمیانمدرس گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200723Practical and laboratory training has provided a lively environment for learning, so that even poor students are more likely to learn in such an environment. And they don't have to endure the boring hours of theory class. This research is a pilot study and the purpose of this study was to compare the effect of teacher-centered and modern laboratory methods (probing, physical and hybrid) on the motivation and academic achievement of 7th grade students. The statistical population of the study consisted of seventh grade male students in yazd in the academic year 2018-2019. The sample consisted of four classes, selected by cluster random sampling and divided into three experimental and one control group. The research method was experimental and pre-test, post-test design with control group was used. Assessment tools included: a) Harter's Academic Achievement Motivation Questionnaire; b) a researcher-made empirical science academic achievement test. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and multivariate analysis of variance (ANOVA) and Scheffe post hoc were used for data analysis. The results showed that the students trained with modern laboratory methods had higher academic achievement and motivation in experimental sciences than the teacher-centered method.آموزش عملی و آزمایشگاهی، محیطی با نشاط برای یادگیری فراهم کرده، به طوری که حتی دانش آموزان ضعیف نیز در چنین محیطی، رغبت بیشتری به یادگیری نشان می دهند. و خود را مجبور به تحمل به صرف گذراندن ساعات خسته کننده کلاس تئوری نمی کنند. این پژوهش یک مطالعه آزمایشی است و هدف از انجام آن، مقایسه ی تاثیر روش های معلم- محور و نوین آزمایشگاهی(کاوشگری، فعال فیزیکی و ترکیبی) آموزش علوم تجربی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش آموزان پایه ی هفتم بوده است. جامعه ی آماری تحقیق را، دانش آموزان پسر پایه هفتم شهریزد در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه تحقیق شامل چهار کلاس بوده، که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب، و به سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. روش تحقیق آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل استفاده گردید. ابزارهای سنجش این تحقیق شامل، الف: پرسشنامه ی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی هارتر، ب: آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی محقق ساخته بوده است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1257_10bf21a1509ac1b589ff9e2a5c1b6865.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364962020201121the relationship between teachers' creativity and the effectiveness of math instruction in sixth-grade public elementaryرابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی20351258FAزهراکزازیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علوم تحقیقات تهران، ایران.صلاح الدینابراهیمیدکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.علیسیفیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.امیناصفهانی زادهعضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200602The aim of the present study was to investigate the relationship between teachers' creativity and the effectiveness of sixth grade math teaching in primary schools. The statistical population was all sixth grade students of public elementary schools in District 2 of Tehran. Out of 518 of them, 251 were selected as a sample based on random sampling method and Cochran's formula. To collect research data, three standard questionnaires of Rendering Creativity (2006) were used to measure teachers' creativity, Parsons (2009) Questionnaire to measure the effectiveness of mathematics classroom and Pinta (2008) questionnaire to measure the effectiveness of mathematics teaching were used. The questions of all three questionnaires were scored in five options based on the Likert scale. Cronbach's alpha test was used to assess the reliability of the questionnaires. The validity of the tools was confirmed using content and face method. Pearson correlation coefficient and regression tests were used to analyze the data. The results showed that the relationship between teachers' creativity and emotional support, class organization, educational support and in general the effectiveness of teaching is positive and significant. The results of regression test showed that the creativity variable is effective on the effectiveness of teaching mathematics teachers. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی بود. جامعه آماری تمامی دانش-آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقه 2 (518 نفر) شهر تهران بود که 251 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش، از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (2006) برای سنجش خلاقیت معلمان، پرسشنامه اثربخشی پارسونز(2009) برای سنجش اثربخشی کلاس درس ریاضی و پرسشنامه اثربخشی تدریس پاینتا وهمر(2008) برای سنجش اثربخشی تدریس ریاضی استفاده گردید. سوالات هر سه پرسشنامه به صورت پنجگزینهای و براساس مقیاس لیکرت امتیازبندی شدند. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. روایی ابزارها با استفاده از روش محتوایی و صوری تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه بین خلاقیت معلمان با حمایت عاطفی، سازماندهی کلاس، حمایت آموزشی و به طور کلی اثربخشی تدریس مثبت و معنیدار میباشد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر خلاقیت بر اثربخشی تدریس معلمان درس ریاضی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خلاقیت معلمان با مولفههای اثربخشی کلاس درس (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) مثبت و معنیدار میباشد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1258_ffc21359b75c7d8f1050580d78adfd29.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364962020201121Identifying the misunderstandings of student-teachers of educational sciences of Farhangian University about the concepts of heat and temperature and comparing its results with their high school field of studyشناسایی کج فهمیهای دانشجومعلمان علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان دربارهی مفاهیم گرما و دما و مقایسهی نتایج آن با رشتهی تحصیلی دبیرستانی آنها36511265FAالهاممنوچهری زادهعضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200711The need for teachers to understand scientific concepts correctly led to the present study, with the aim of identifying students' misunderstandings of teachers about the concepts of heat, temperature and heat exchange. In this study, first 74 students of educational sciences teachers of Fatemeh Al-Zahra Girls' Campus - Ahvaz, with diplomas in humanities, experimental sciences and mathematics and physics, were randomly selected. Then, a questionnaire consisting of 5 four-choice diagnostic questions about heat, temperature and heat exchange was used. The responses received from student-teachers were analyzed. In the first step, students 'and teachers' misconceptions were identified and then compared with the type of their diploma. Studies have shown that there are misunderstandings above 50% among all students, especially humanities diplomas. In the next step, the results obtained from the first stage were compared and examined with the understanding of elementary students in relation to this issue. The findings of this study indicated that students' and teachers' full understanding was higher than students'.ضرورت درک صحیح مفاهیم علمی از سوی معلمان سبب شد تا پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کج فهمیهای دانشجو معلمان، درباره ی مفاهیم گرما، دما و تبادل گرمایی انجام شود. در این مطالعه، ابتدا 74 نفر از دانشجومعلمان علوم تربیتی پردیس دخترانه فاطمه الزهرا – اهواز، با مدارک دیپلم علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. سپس، از پرسش نامه ای مشتمل بر 5 سوال تشخیصی چهار گزینهای درباره گرما، دما و تبادل گرمایی استفاده شد. پاسخهای دریافتی از دانشجومعلمان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در گام نخست، کجفهمیهای دانشجومعلمان شناسایی و سپس، با نوع دیپلم آنها مقایسه شد. بررسی ها نشان داد، کج فهمیهایی بالای 50 درصد در بین همه ی دانشجویان، خصوصا دیپلمههای انسانی وجود دارد. در گام بعدی، به مقایسه و بررسی نتایج بدست آمده از مرحله اول با کج فهمی دانش آموزان ابتدایی در رابطه با این موضوع پرداخته شد. یافتههای این پژوهش، حاکی از بالاتر بودن درک کامل دانشجومعلمان نسبت به دانش آموزان بود.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1265_94a4e2be61b1ecd79ba93bc1ce2532cf.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364962019700101The approaches of chemistry education from the viewpoint of teacher-students in the teaching practice:
transition from traditional methods to active teaching approachesرویکردهای آموزش شیمی از دیدگاه دانشجو معلمان دوره کارورزی: گذر از روش های سنتی به رویکردهای فعال تدریس52621296FAامیرحسینچشمه خاوراستادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.امیر مهدیغظنفریدانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.امینکریمی زاده9 . دبیر شیمی اداره آموزش و پرورش ناحیه 1شهرستان سنندج،ایران.Journal Article19700101The main goal of this research is the investigation of chemistry education approaches in the high schools. This study is based on the qualitative approach and has been done using the phenomenology method. Based on the purposeful sampling, 26 teacher-students of chemistry education at Farhangian University, Isfahan Shahid Bahonar Campus, who were conducting teaching practice 4 in the second half of the academic year 1398-1399, participated in this study. Data gathering was carried out using the semi structured interviews and data analysis was performed by coding and finding the concepts and themes. The results indicated that although the teaching programs of chemistry education in Iran are based on the novel and active methods, but these programs are not implemented in the schools. Data analysis shows that teachers' unfamiliarity with educational goals, lack of appropriate infrastructure, results-oriented and lack of motivation of teachers and students have led to improper implementation of curricula. Transition from traditional structure requires the professional education of teachers in the novel learning method and information technology, creating an efficient monitoring system on the teacher’s performance and providing the necessary facilities.هدف اصلی این پژوهش بررسی رویکردهای آموزش شیمی در مقطع متوسطه دوم است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی انجام گرفته است. بر اساس نمونه گیری هدفمند 26 دانشجومعلم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان پردیس شهید باهنر که در حال گذراندن درس کارورزی 4 در نیم سال دوم سال تحصیلی 1399-1398 بودند در این پژوهش مشارکت داشته اند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و پیدا کردن مفاهیم و مضمون ها صورت گرفت. نتایج نشان داد که اگرچه برنامه های آموزشی تدریس شیمی در ایران بر مبنای روش های نوین و فعال هستند اما در عمل این برنامه ها در مدارس اجرا نمی شود. تحلیل داده ها نشان می دهد که عدم آشنایی معلمان با اهداف آموزشی، فراهم نبودن زیرساخت های مناسب، نتیجه محور بودن و بی انگیزگی معلمان و دانش آموزان باعث اجرای نادرست برنامه های درسی شده است. گذر از ساختار سنتی نیازمند آموزش حرفه ای معلمان در زمینه روش -های نوین یادگیری و فناوری ارتباطات، ایجاد سیستم نظارتی کارآمد بر عملکرد معلمان و فراهم کردن امکانات لازم می باشد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1296_d7491994ffd80b3d8ba8cd7710d40e4e.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364962019700101Measuring the satisfaction of mathematics students with e-learning environment using fuzzy inference systemارزیابی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی ریاضی با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی63741297FAمرتضیگرزین نژاددانشجوی دکتری ریاضی کاربردی، دانشگاه پیام نور، گروه ریاضی، تهران، ایران.داوددرویشی سلوکلاییاستادیار گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، گروه ریاضی، تهران، ایران.محمددهقانداراستادیار گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، گروه ریاضی، تهران، ایران.Journal Article19700101the aim of this study is to evaluate the factors affecting the satisfaction of students in the electronic learning environment and the determination of integrated and integrated models to measure their satisfaction . to achieve this purpose , library and descriptive research method was used . the statistical population of the experts of experts is the experts of the experts in the الکترونیکی of mazandaran , and sample members have been selected purposefully , according to the objectives and questions of the research . based on theoretical literature , and by consulting experts and experts , factors and quality standards of e - learning environment were the main dimensions ( technical quality of system and technology infrastructure , educational quality , information quality and content , service quality ) and 24 criteria . the weight of each of these indexes in the research community was determined based on the questionnaire questionnaire using fuzzy analytic hierarchy process ( خبرگان ) after obtaining this information and taking advantage of the experts opinion , the rule base should then be completed and a fuzzy expert system with matlab software was proposed to measure satisfaction . هدف از این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایت دانشجویان رشته ریاضی در محیط یادگیری الکترونیکی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق کتابخانهای و توصیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق صاحبنظران، خبرگان ریاضی و برنامهریزان آموزش الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان مازندران بوده و اعضای نمونه 7 نفر از خبرگان با توجه به اهداف و سؤالات تحقیق بهصورت هدفمند از بین آنها انتخاب شدند. بر اساس ادبیات نظری تحقیق و با مشورت خبرگان و صاحبنظران، عوامل و معیارهای کیفیت محیط یادگیری الکترونیکی در چهار بعد اصلی (کیفیت فنی سیستم و زیرساخت تکنولوژی، کیفیت آموزشی، کیفیت اطلاعات و محتوا، کیفیت خدمات) و 24 معیار دستهبندی شدند. وزن هرکدام از این شاخصها در جامعه موردمطالعه بر اساس پرسشنامه خبرگان با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی تعیین گردید. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار سوپر دسیژن انجام و عوامل فنی سیستم و زیرساخت تکنولوژی، عوامل تکنولوژی و طراحی آموزشی، عوامل مرتبط با تولید محتوا و عوامل مرتبط با خدمات پشتیبانی در کیفیت محیطهای یادگیری الکترونیکی به ترتیب اهمیت ارزیابیشدهاند.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1297_a616f87b6f130444a3b8b834faf0ac3c.pdf