دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-36492220160320New theory of constructivism and explain it as an approach in mathematics educationنظریه سازنده گرایی وتبیین آن بهعنوان رویکردی نو در آموزش ریاضی19249FAمرتضیگرزین نژادعضو هیئت علمیJournal Article20160204SazndhGrayy approach to teaching and learning is based on the assumption that the mind and the learning of students with mixing and matching new information with each other and with those already MyDansth, upon MyGyrnd. The theory of social construction of knowledge by students individually focused, so teaching in the designing participatory approach and treat them as something outside should be avoided. On the other hand TvjhY Due to important changes in the curriculum over the MyTlbd surpassed that with regard to the views and new approaches in this regard to see changes in all aspects, including teachers, students participate, we will foster a spirit of criticism and .... One of the important and useful lessons in mathematics education is the approach that is used in all PayhHa. The aim of this paper is to explain the theory of constructivism and tries to explain the basics of philosophical and psychological theories, methods DlaltHay on teaching math and briefly describes some of the teaching methods associated with in this view, the application of these methods in the educational system and especially the teaching math expression.سازندهگرایی رویکردی به تدریس و یادگیری و مبتنی براین فرض است که یادگیری حاصل ساختن ذهن است و دانش آموزان با ترکیب و تطبیق اطلاعات جدید با یکدیگر و با آنچه قبلاً میدانسته اند، یاد میگیرند. این نظریه، بر ساخت دانش توسط دانش-آموزان به صورت انفرادی یا اجتماعی تاکید دارد، بنابراین تدریس در این رویکرد میبایست مشارکتی بوده و از تلقی آنها به عنوان امری بیرونی اجتناب گردد. از طرفی امروزه با توجه به تغییرات مهم در برنامههای درسی توجهی بیش از پیشی را میطلبد که با لحاظ نمودن دیدگاهها و رویکردهای نو دراین باره شاهد تغییرات در تمامیِ ابعاد اعم از تدریس معلمان، مشارکت دانشآموزان، پرورش روحیه نقد و... خواهیم بود. یکی از دروس حائز اهمیت و پرکاربرد این رویکرد در آموزش ریاضی میباشد که در تمامی پایهها کاربرد دارد. لذا هدف این مقاله توضیح و تبیین نظریه سازنده گرایی بوده و سعی شده تا ضمن بیان مبانی فلسفی و روانشناختی این نظریه، دلالتهای آن بر روشهای تدریس و آموزش ریاضی تشریح نموده و با بررسی اجمالی برخی از روشهای تدریس مرتبط با این دیدگاه، کاربرد این روشها در نظام تعلیم و تربیت و بویژه تدریس ریاضی بیان گردد .دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-36492220160320Investigation Content of Physics Science and the Correct Method to Physics Educationبررسی محتوای علم فیزیک و روش صحیح آموزش فیزیک1014250FAسید مجیدمسددعضو هیات علمیJournal Article20160512The world around us includes facts, existences and motions, since the One god is the only creator of the world without any partner and human is the best creation of the God, has been looking for new findings and secrets all over the world by different methods and through different science fields. Some the sciences study the regulations in events and existences directly interpretative the events. Physics is one of the sciences study regulations and actions-reactions between different existences all over the world. In fact, physics science includes some subjects about matter such as being, position, motion, quality and quantity of energies also motions; Learning physics and investigation of events physics needs events knowing to be recognized and it needs mathematics of the problem to be reviewed completely. in this paper, following a complete research aspects of physics science would be studied and also the correct method of learning physics will be presented.دنیای اطراف ما و در یک لغت جهان شامل حقایق، موجودیتها و حرکتهاست، از آنجا که جهان همه آفریننده خالق یکتاست که شریک ندارد و انسان اشرف مخلوقات است، آدمی در اعصار مختلف به طرق مختلف، روشهای متفاوت و در زمینه علوم مختلف همواره مشغول کشف، شناخت و اشراف به نظم موجود در پدیده های مختلف سرتاسرجهان و در دنیای اطراف خود بوده است. برخی از علوم موجود به صورت مستقیم و شامل تفاسیر، قانونمندی و فرمولبندی پدیده ها به مطالعه و بررسی نظم موجود ساختاری در پدیده ها وموجودیتهای مختلف می پردازد. فیزیک، یکی از علوم است که هم از جنبه تئوری و عملی به مطالعه، فرمولبندی و بررسی پدیده ها . کنشها ـ و اکنشها بین موجودیتهای مختلف در سرتاسر جهان می پردازد. در حقیقت علم فیزیک بررسی بودن مادّه، موقعیت، نحوة حرکت، کیفیت و کمیت انرژیها و برخودها را در بر دارد؛ یادگیری فیزیک و احاطه بر فیزیک پدیدهها نیاز به فهم پدیده و در بسیاری از موارد دانستن ریاضی مسأله و حل معادلات و روابط ریاضی در زمینه آن دارد. در این مقاله به دنبال تحقیقی جامع جوانب مختلف علم فیزیک را بررسی کرده و همچنین روش صحیح یادگیری فیزیک را ارائه می دهیم.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-36492220160320Photocatalysis; principles and some applicationsفوتوکاتالیز؛ اصول و برخی کاربردها1522251FAابراهیمزارعی کیاسریدانشگاه فرهنگیان-پردیس دکتر شریعتیJournal Article20160328It has been proven that the presence of catalysts enhances the rate of reactions. Also, the role of TiO2 as a photocatalyst in oxidation and photodecomposition has been studied. On the other hand, the discharge of the colored compounds in the environment causes considerable non-aesthetic pollution and serious health-risk factors. Since conventional wastewater treatment plants cannot degrade the majority of these pollutants, powerful methods for the decontamination of dyes wastewaters have received increasing attention over the past decade. In this work, the contents have been presented about the principles of photocatalysis process. In this regard, band theory has been mentioned that it is indicative of the main cause of the difference between conductive, semiconductor and insulator materials. In the following, the phenomena occurring due to the optical excitation effect of a semiconductor have been discussed. Also, the structure of some allotropes of TiO2 has been investigated. In the end, briefly, some applications of photocatalysis process, particularly in the removals of pollutants from wastewater have been expressed.در این کار، دربارهی اصول فرایند فوتوکاتالیز مطالبی ارائه گردیده است. در این راستا، به نظریهی نوار که بیان کننده علت اصلی اختلاف میان مواد رسانا، نیمه رسانا و نارساناست، اشاره شده است. در ادامه، پدیدههایی که در اثر تحریک نوری یک نیمه رسانا رخ میدهند، مورد بحث قرار گرفتهاند. همچنین ساختار برخی دگرشکلهای 2TiO به عنوان یک نیمه رسانای مناسب برای انجام فوتوکاتالیز، مورد بررسی قرار داده شده است. در پایان، به طور مختصر برخی کاربردهای فرایند فوتوکاتالیز به ویژه در حذف آلایندهها از پسابها بیان شده است.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-36492220160320The nongenomic protective effects of estrogen on the male cardiovascular system: clinical and therapeutic implications in aging menتأثیرات حفاظتی غیر ژنومی استروژن روی سیستم قلب و عروق مرد ها ، نقش های درمانی و بالینی در مردان مسن2331252FAلیلارضائیانهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان0009-0005-4892-2228Journal Article20160518Although the preponderance of studies investigating the effects of estrogen on vasomotor tone and function have focused on women, a number of recent studies have intriguingly shown that estrogen’s rapid vasodilatory properties is also preserved in men. Unlike classical steroid transcription mediated pathways, estrogen’s acute vasodilatory effect is mediated by calcium dependent cell surface estrogen receptors that stimulate constitutive endothelial nitric oxide synthase (eNOS) activity. The transient release of eNOS derived nitric oxide exerts profound physiological effects on the vasculature exerting a state of cellular inhibition (i.e. vasodilation). Thus, the partial or complete attenuation of this rapid signaling system can promote endothelial dysfunction, an early pathophysiological event in atherosclerotic development. Consequently, human males experiencing age-related declines in testosterone and aromatase derived estradiol plasma levels may lose a vital cardioprotective mechanism that preserves proper endothelial function. Therapeutic strategies to preserve basal nitric oxide levels through the maintenance of normal physiological estradiol levels may confer cardiovascular benefits to aging males.اگر چه مطالعاتی مبنی بر تأثیرات استروژن روی تنگ و گشاد شدن عروق و عملکرد آن ها در زنان انجام شده است . مطالعات اخیر نشان داده که استروژن دارای تأثیرات گشاد کننده عروق در مردان می باشد . <br />تأثیر گشاد کنندگی استروژن به وسیله کلسیم وابسته به گیرنده های سطح سلولی استروژن که فعالیت نیتریک اکساید سنتاز را تحریک می کند میانجی شده است . <br />آزاد سازی پایدار NOSمنجر به ترشح نیتریک اکساید که دارای تأثیرات فیزیولوژیکی مهاری بر روی عروق می باشد، می گردد<br />بنا براین بخشی یا قسمت ضعیفی از این سیستم سیگنالی می تواند عملکرد غیر عادی اندوتلیال (حالت پاتوفیزیولوژیکی ) را در جهت سخت شدن عروق افزایش دهد . <br />درنتیجه ،انسان های مذکر کاهشی مرتبط با سن را در تستوسترون و آروماتاز که ناشی از سطوح استروئیدی پلاسما است نشان دادند که این حالت ممکن است در اثر از دست دادن یک مکانیسم حفاظتی قلبی حفظ کننده عملکرد اندوتلیال می باشد . <br />استراتژی های درمانی درجهت حفظ سطوح پایه نیتریک اکساید از طریق حفظ سطوح فیزیولوژیکی استرادیول ، دارای اثرات مثبتی بر سیستم قلب و عروق مردان مسن می باشد .دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-36492220160320Increasing students' interest in learning mathematics
In fifth grade (an action research)افزایش رغبت دانش آموزان به یادگیری درس ریاضی در پایه پنجم ابتدایی (یک مطالعه اقدام پژوهی)3235253FAسید صادق(رحمت)غلامیعضو هیئت علمی -پردیس شهید رجایی ارومیه -دانشگاه فرهنگیان0000-0002-2495-3549رحیمشبانیعضو هیئت علمی-پردیس شهید رجائی ارومیه- دانشگاه فرهنگیان0000-0002-2648-9815سارافصدیدانشجوی کارشناسی پردیس علامه طباطبایی ارومیه- دانشگاه فرهنگیانJournal Article20160404Abstract <br /> <br />One of the problems of elementary schools students is understanding math concepts. These problems can affect mathematics learning in higher grades. Therefore, special attention to this issue could be of great help to student learning. This study was an action research.This study aimed to Solving problems of math learning in Farmand School fifth grade students in Marand city. The list of basic math concepts, third and fourth elementary school was prepared. With evaluations from students showed that students in what concepts are in trouble. By focusing on Less concepts learned, using instructional media, continuous assessments and method mentioned in the book dyscalculia (Tabriz, 1377), the research was conducted. After the above steps, the average scores of students continuing, 4/5 to score the first test increased, meaning that students were making good progress in mathematics.<br />-<br />-<br />-<br />-<br />--<br />-<br />-<br />-<br />-<br />-<br />-<br />-<br />-<br />-<br />-چکیده<br />یکی از مسائل دانش آموزان دوره ابتدایی مشکل درک مفاهیم ریاضی است. این مشکلات میتواند برای یادگیری ریاضی در کلاسهای بالاتر تأثیر بگذارد. لذا توجه ویژه به این مسئله میتواند کمک بزرگی به یادگیری دانشآموز نماید. این مطالعه یک اقدام پژوهی بود که با هدف برطرف کردن مشکلات دانش آموزان پایه پنجم مدرسه فرهمند شهر مرند در یادگیری درس ریاضی اجرا شد. ابتدا فهرستی از مفاهیم ریاضی پایه سوم و چهارم تهیه شد. با ارزشیابیهای انجامشده مشخص گردید که دانشآموز در چه مفاهیمی دچار مشکل هستند. با آموزش این مفاهیم با استفاده از رسانههای آموزشی، ارزشیابیهای مستمر و روش ذکرشده در کتاب اختلالات ریاضی (تبریزی، 1377)، تحقیق اجرا شد. بعد از انجام مراحل ذکرشده، میانگین نمرات مستمر کلاس 4/5 نمره نسبت به آزمون اول افزایش یافت؛ به این معنی که دانش آموزان توانستد در درس ریاضی پیشرفت خوبی به دست آورند.