@article { author = {Manouchehrizadeh, Elham}, title = {Identifying the misunderstandings of student-teachers of educational sciences of Farhangian University about the concepts of heat and temperature and comparing its results with their high school field of study}, journal = {}, volume = {6}, number = {20}, pages = {36-51}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The need for teachers to understand scientific concepts correctly led to the present study, with the aim of identifying students' misunderstandings of teachers about the concepts of heat, temperature and heat exchange. In this study, first 74 students of educational sciences teachers of Fatemeh Al-Zahra Girls' Campus - Ahvaz, with diplomas in humanities, experimental sciences and mathematics and physics, were randomly selected. Then, a questionnaire consisting of 5 four-choice diagnostic questions about heat, temperature and heat exchange was used. The responses received from student-teachers were analyzed. In the first step, students 'and teachers' misconceptions were identified and then compared with the type of their diploma. Studies have shown that there are misunderstandings above 50% among all students, especially humanities diplomas. In the next step, the results obtained from the first stage were compared and examined with the understanding of elementary students in relation to this issue. The findings of this study indicated that students' and teachers' full understanding was higher than students'.}, keywords = {Misconception,Heat,Temperature,Student teacher}, title_fa = {شناسایی کج فهمی‌های دانشجومعلمان علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان درباره‌ی مفاهیم گرما و دما و مقایسه‌ی نتایج آن با رشته‌ی تحصیلی دبیرستانی آنها}, abstract_fa = {ضرورت درک صحیح مفاهیم علمی از سوی معلمان سبب شد تا پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کج فهمی‌های دانشجو معلمان، درباره ی مفاهیم گرما، دما و تبادل گرمایی انجام شود. در این مطالعه، ابتدا 74 نفر از دانشجومعلمان علوم تربیتی پردیس دخترانه فاطمه الزهرا – اهواز، با مدارک دیپلم علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. سپس، از پرسش نامه ای مشتمل بر 5 سوال تشخیصی چهار گزینه‌ای درباره گرما، دما و تبادل گرمایی استفاده شد. پاسخ‌های دریافتی از دانشجومعلمان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در گام نخست، کج‌فهمی‌های دانشجومعلمان شناسایی و سپس، با نوع دیپلم آنها مقایسه‌ شد. بررسی ها نشان داد، کج فهمی‌هایی بالای 50 درصد در بین همه ی دانشجویان، خصوصا دیپلمه‌های انسانی وجود دارد. در گام بعدی، به مقایسه و بررسی نتایج بدست آمده از مرحله اول با کج‌ فهمی دانش آموزان ابتدایی در رابطه با این موضوع پرداخته شد. یافته‌های این پژوهش، حاکی از بالاتر بودن درک کامل دانشجومعلمان نسبت به دانش آموزان بود.}, keywords_fa = {کج فهمی,گرما,دما,دانشجومعلمان}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1265.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1265_94a4e2be61b1ecd79ba93bc1ce2532cf.pdf} }