@article { author = {Zare, Dr. Zahra}, title = {Creative teacher,Necessity in Biology Education}, journal = {}, volume = {2}, number = {4}, pages = {47-62}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {Creativity is an important factor in life and also entrepreneurship, job creation and problem solving abilities is based on increasing the skills and capabilities of individuals. Capacity also depends on the creativity and the application of new ideas.so The spirit of inquiry and ideas in various disciplines, including biology that contributes to solving major issues in today's world, both in social and environmental terms is essential. Today has been proven the boost of creativity is teaching based ,then traditional ways of teaching biology is a serious challenge in this area .The aim of this study is to provide solutions for strenthen creative and idea making education with an eye to the future in teaching. Library method for data gathering and the analytical approach is used for this study. Strengthen the application of "observation based" method rather than mere " class based" in biology education, teaching and application of inductive teaching based on motivational techniques in biology teaching is the most important finding of this study}, keywords = {Biology Education,Creativity,Ideas,teaching method}, title_fa = {معلم ایده پرداز و خلاق؛ ضرورت آموزش زیست شناسی درهزاره ی سوم}, abstract_fa = {بررسی ها نشان داده است خلاقیت امروزه عاملی مهم در زندگی است و ایجاد شغل و توانایی حل مسئله نیز در گرو افزایش خلاقیت افراد است. لذا ایجاد روحیه پرسشگری و ایده پردازی در علوم مختلف و از جمله زیست شناسی که سهم بسزایی در حل مسائل مهم دنیای امروز چه به لحاظ اجتماعی و چه از نظر زیست محیطی دارد، ضروری به نظر می رسد. با اینکه تقویت خلاقیت به میزان چشمگیری متاثر از آموزش است اما به نظر می رسد شیوه های سنتی تدریس در آموزش زیست شناسی پاسخگوی این نیاز نیست و به صورت چالشی جدی در این حوزه خود را نمایان می سازد. لذا هدف مطالعه حاضر ارائه راهکار هایی برای پرورش آموزش خلاق و ایده پرداز در آموزش زیست شناسی است. مقاله برای گردآوری داده ها از روش اسنادی و مشاهده و نیز برای تحلیل آنها از رویکرد توصیفی- تحلیلی بهره گرفته است. ارائه راهکارهایی برای رفع چالش ها و تقویت خلاقیت از مهمترین یافته های این پژوهش است. تقویت به کارگیری روش "آزمایش پایه" به جای روش "کلاس پایه" در آموزش زیست شناسی، تدریس استقرایی مبتنی بر فرضیه سازی و به کارگیری فنون انگیزشی در تدریس زیست شناسی، مهمترین یافته های این پژوهش است.}, keywords_fa = {آموزش زیست شناسی,خلاقیت,ایده پردازی,روش تدریس}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_366.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_366_9f8bac4f6ab703f081fe9c7f75df53c3.pdf} }