@article { author = {Montazere Gheyb, Mostafa and Ghorbani, Mohamadreza}, title = {The content analysis of the animal section of the 11th-grade biology book based on the Gardner Multiple Intelligence Theory}, journal = {}, volume = {4}, number = {10}, pages = {55-70}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {Using multiple intelligence categories in school books in order to learn school lessons, has an increasing impact on learner's educational achievement. This research’s goal is to analyze the content of the animal section in biology book of the eleventh grade based on Multiple Intelligence Theory of Gardner. The method used in this research is content analysis and Statistical population is all pages of animal section of 11’th grade’s book and we didn’t use sampling in this research in Inferential statistics in order to have a significant test, we used chi-2 Statistical test and results of this study showed that there is a significant difference between Intelligence components in this section of the book, which is beneficial for verbal-linguistically intelligence. Also, the usage of intelligence components in Content presentation templates (text, images, and activities) are not same. We can conclude from results of this research that the components of intelligence are not equally used in the different chapters of the book.}, keywords = {Content Analysis,biology,multiple Gardner intelligence}, title_fa = {تحلیل محتوای بخش جانوری کتاب زیست شناسی پایه یازدهم بر اساس تئوری هوش های چندگانه گاردنر}, abstract_fa = {استفاده از مقوله های هوش های چندگانه در کتب درسی در امر یادگیری تاثیر فزاینده ای بر پیشرفت تحصیلی فراگیران دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای بخش جانوری کتاب زیست شناسی پایه یازدهم بر اساس تئوری هوش های چندگانه گاردنر انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا و جامعه آماری پژوهش تمامی صفحات بخش جانوری کتاب زیست شناسی یازدهم بوده و از نمونه گیری استفاده نشده است. در آمار استنباطی جهت معناداری از آزمون کای‎دو استفاده شد که نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از مؤلفه های هوش در این بخش از کتاب تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت به سود هوش کلامی-زبانی می باشد. همچنین میزان استفاده از مؤلفه های هوش در قالب های ارائه محتوا) متن، تصاویر و فعالیت ها( یکسان نمی باشد. از یافته های پژوهش چنین بر می آید مؤلفه های هوش در فصل های مختلف کتاب نیز به یک اندازه به کار نرفته است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,زیست شناسی,هوش های چندگانه گاردنر}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_631.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_631_49a7bbae366303b1cc08e925596b7705.pdf} }