@article { author = {Karami, Zahra and Rajaee, Dr. Seyed Mehdi and Kadkhodaee, Mahboobe sadat}, title = {Investigation of gender differences in academic motivation and meaning of education of students of science education courses of Farhangian university}, journal = {}, volume = {5}, number = {16}, pages = {16-24}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2645-3649}, eissn = {2645-3649}, doi = {}, abstract = {The aim of present study was comparison of gender differences in academic motivation and meaning of education in science education courses students at farhangian university. For this purpose, 84 students of science education courses of Farhangian university in Tehran (52 females and 32 males) were selected by stratified sampling. The participants were assessed using the, Henderson – king and Smith' meaning of education and Vallerend' academic motivation questionnaires. The data were analyzed by ANOVA variance analysis The results showed that academic motivation has significant difference in girl and boy students and girls have academic motivation than boys. Also, in components included of meaning of education, there is significant difference only in independence in girl and boy students. As the academic motivation and meaning of education in science education courses students at farhangian university as the next science education teachers, have a special importance, It is Recommended that some strategies considered to improve science education courses students' attitude towards education and qualitative research done in this regard.}, keywords = {gender differences,Meaning of education,Academic Motivation,Teacher students,science education,Farhangian University}, title_fa = {بررسی تفاوت های جنسیتی، در انگیزش تحصیلی و معنای تحصیل دانشجویان رشته های آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت های جنسیتی در انگیزش تحصیلی و معنای تحصیل در بین دانشجویان رشته های آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان بود. بدین منظور 84 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تهران ( 52دختر و 32 پسر) با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‎ای نسبتی انتخاب شدند و به پرسشنامه‎های پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران بود. داده‎ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس(آنوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که انگیزش تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر دارای تفاوت معناداری است و دختران انگیزش تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر دارند. همچنین در بین مولفه های معنای تحصیل تنها در مولفه استقلال بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده شد. پیشنهاد می‌شود، تدابیری برای بهبود نگرش و شناخت دانشجویان رشته های آموزش علوم پایه، نسبت به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، اتخاذ شود و تحقیقات کیفی در این راستا صورت گیرد.}, keywords_fa = {تفاوت جنسیتی,معنای تحصیل,انگیزش تحصیلی,دانشجو معلمان,آموزش علوم پایه,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_956.html}, eprint = {https://basicscience.cfu.ac.ir/article_956_696f15b8ffd2194dffbf4dd885c3f500.pdf} }