%0 Journal Article %T کج فهمی های رایج مفهوم وزن و بی وزنی در آموزش فیزیک %J پویش در آموزش علوم پایه %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2645-3649 %A بوربور, فاطمه %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 8 %N 27 %P 10-17 %! کج فهمی های رایج مفهوم وزن و بی وزنی در آموزش فیزیک %K وزن %K بی وزنی %K چارچوبهای لخت %K جرم %R %X در توصیف مفهوم وزن و بی وزنی کج فهمی هایی وجوددارد که در آموزش فیزیک به دقت باید مورد توجه قرار گیرد. دیده میشود که تصور بی وزنی عمدتا در مورد سفینه های فضایی ویا در مورد آسانسور در حال سقوط آزادبه ذهن متبادر می شود. اما مسئله این است که آیا جسم در این حالت واقعا بی وزن است؟ در این مقاله سعی براین است که به بررسی وتحلیل مفهوم بی وزنی به خصوص بی وزنی در شاتلهای فضایی پرداخته شود و به این منظور ابتدا مفاهیم مقدماتی حرکت، شتاب، جرم،وزن، چارچوبهای لخت و غیر لخت در ارتباط با این مسئله را مورد بازبینی قرار داده و در پایان با استفاده از این مفاهیم دینامیک بی وزنی به روش علمی مورد بررسی قرار گرفته است. %U https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2334_5a375718b6231f625d94af6b486f8137.pdf