TY - JOUR ID - 1235 TI - استفاده از راهبرد تشبیه در آموزش علوم JO - پویش در آموزش علوم پایه JA - BASIC LA - fa SN - AU - افشاری, مجید AU - ابن علی, علی اکبر AD - استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 19 SP - 40 EP - 47 KW - تدریس KW - تشبیه KW - مهارت KW - آموزش علوم DO - N2 - آموزش علوم بر گسترش یادگیری و انتقال مهارت‌ها به فراگیران تمرکز دارد به طوری که فراگیران بتوانند از دانش و مهارت‌های کسب شده در زندگی روزمره و فعالیت‌های حرفه‌ای به طور مؤثر استفاده کنند. تشبیه فرایندی است که فراگیر دانش و مهارت‌های مربوط به یک حوزه را با تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو حوزه، در حوزه دیگر به کار می‌برد. تشبیه یک قابلیت اساسی شناختی است که در تدریس و یادگیری علوم به کار می‌رود. در این مقاله، تشبیه و مدل‌های تدریس با تشبیه و اهمیت استفاده از آن در آموزش علوم به اختصار معرفی خواهد شد. سپس به برخی از محدویت‌ها و چالش‌های استفاده از تشبیه در آموزش علوم اشاره می‌شود. UR - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1235.html L1 - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1235_89972dc9e8c64f27cef8389a5dba7259.pdf ER -