TY - JOUR ID - 1542 TI - تحلیل محتوای بخش‌های شیمی کتاب‌های علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی JO - پویش در آموزش علوم پایه JA - BASIC LA - fa SN - AU - امیری رودباری, سحر AU - زارعی کیاسری, ابراهیم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،‌ معلم آموزش و پرورش شهر سیمرغ، مازندران، ایران. AD - استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 22 SP - 21 EP - 31 KW - تحلیل محتوا KW - شیمی KW - علوم تجربی KW - دوره‌ی ابتدایی KW - ویلیام رومی DO - N2 - هدف از تحقیق حاضر بررسی و تحلیل محتوای بخش‌های شیمی علوم‌تجربی دوره‌ی ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی و ارائه‌ی مطالب و پیشنهادهایی به برنامه‌ریزان به منظور بهبود و ‌اصلاح کتاب‌های درسی می‌باشد. بر این اساس متون، تصاویر و پرسش‌های بخش‌های شیمی کتاب‌های علوم تجربی مورد تحلیل قرارگرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی و روش مطالعه‌ی آن تحلیل محتوای کمی بر اساس روش ویلیام‌ رومی می‌باشد و جامعه‌ی آماری آن شامل تمام بخش‌های شیمی کتاب‌های علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی می‌باشد که از 74 صفحه تشکیل شده ‌است. به سبب محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونه‌گیری نبوده و همه‌ی محتوا به عنوان جامعه‌ی آماری انتخاب شده و مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفته ‌است. برای محاسبه‌ی ضریب درگیری از روش ویلیام رومی استفاده شده‌ است و ضریب درگیری متن و تصاویر به ترتیب 7/0 و 75/0 می‌باشد که به صورت فعال ارائه شده‌اند و ضریب درگیری پرسش‌ها با مقدار 5/4 به صورت غیرفعال ارائه شده‌ است. UR - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1542.html L1 - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_1542_556eead99600781f4e2d0a460995feb4.pdf ER -