TY - JOUR ID - 566 TI - بررسی کج فهمی در مفاهیم حجم و گنجایش در بین دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی JO - پویش در آموزش علوم پایه JA - BASIC LA - fa SN - AU - عظیم پور, سهراب AU - حسینی صدر, صمد AU - واحدی, حسین AD - استادیار/ دانشگاه فرهنگیان-پردیس علامه امینی تبریز AD - گروه علوم پایه،پردیس علامه امینی(تبریز)، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران AD - عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 9 SP - 1 EP - 11 KW - کج فهمی KW - حجم KW - گنجایش KW - دانش آموز DO - N2 - در دوره ی ابتدایی ، تعدادی از مباحث ریاضی، مفهومی و وتعداد دیگری ، شهودی هستند و احتمال دارد در تدریس مباحث مفهومی کج فهمی در بین دانش آموزان ایجاد شود. هدف این تحقیق بررسی کج فهمی های مفاهیم مربوط به حجم و گنجایش در بین دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی بود. طرح پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی- مقایسه ای و همچنین تحلیل کیفی است. نمونه آماری عبارت است از تعداد 353 نفر دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی که از جامعه آماری دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ارزیابی کج فهمی حجم و گنجایش بود. داده های بدست آمده به صورت کیفی تحلیل شد که نتایج نشان داد اغلب دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی در درک درست مفاهیم حجم و گنجایش مشکل دارند. در مقایسه درک دو مفهوم نتایج نشان داد که میزان کج فهمی در مفهوم گنجایش بیشتر است. UR - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_566.html L1 - https://basicscience.cfu.ac.ir/article_566_1185f43a5b8882897a592a3cf83d93fe.pdf ER -