دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941220181122Review the book Math for teachersنقد و بررسی کتاب "ریاضیات برای معلمان(نسخه ی مدرس)"16695FAشیدااچرشدانشگاه فرهنگیان اهواز. پردیس فاطمه زهرا(س)Journal Article20181225Mathematics is a methodical application of matter. it is so said because the subject makes a man methodical or systematic. mathematics makes our life orderly and prevents choas. Certain qualities that are nurtured by mathematics are power of reasoning, creativity, abstract or spatial thinking, critical thinking, problem solving ability and even effective communication skills. Elemantary education is a very important course and training of specialist professional teachers of this period is also more important. InThis artical, by reviewing the parts of the book written by a group of writers led by J.L Martin and Mrs Shahriari translation, we are looking to answer this question; to what extent this book could be a useful resource for the lessons of mathematical education, elementary students in the Farhangian University. to do this, we will review some parts of the book and provide suggestions. our aim in this study is to investigate and apply some of the changes in the book to be a good source for the lessons of math education in elementary education.در پژوهش حاضر، با نقد و بررسی بخشهایی از "کتاب ریاضیات برای معلمان( نسخهی مدرس)"، نوشته گروهی از نویسندگان به سرپرستی جی. ال. مارتین و ترجمه خانم شهرناز بخشعلی زاده، به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستیم؛ که تا چه اندازه این کتاب میتواند به عنوان منبع مفیدی برای درس "مبانی آموزش ریاضی" دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان باشد. به این منظور بخشهایی از کتاب را مورد بررسی قرار میدهیم و پیشنهاداتی را ارائه میدهیم. هدف ما در این پژوهش آن است که با بررسی و اعمال برخی از تغییرات در کتاب، بدانیم؛ آیا کتاب مذکور میتواند منبع خوبی برای درس "مبانی آموزش ریاضی" رشته آموزش ابتدایی باشد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_695_b2501a38054898c36406809a42385767.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941220181122Explain the misunderstandings in the 9th Basic Inequalitiesبررسی بدفهمی ها در مبحث نامعادلات پایه نهم712706FAسودابهتاتدبیر ریاضی منطقه 4، تهران، ایران.لیلامحمدنیاگروه ریاضی، مرکز شهید شرافت، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران.Journal Article20190120In the process of teaching - school math learning there are obstacles to knowing and diminishing them as a major concern for educators. One of these obstacles is students' math misunderstanding that requires investigation and rooting. Inequalities are the basic concepts in various mathematical topics and topics and have many applications in everyday life. This topic is a challenging topic. Students' written tests show that students are being misunderstood in this regard. The existence of these misunderstandings influences the learning of unbalanced topics. The purpose of this article is to investigate some of the misunderstandings of the 9th grade students in the subject of inequalities. In this research, these misconceptions are investigated and then appropriate teaching methods are suggested to reduce these misunderstandings. The proposed teaching methods are implemented in the classroom and, ultimately, the assessment results from the students indicate that these methods have been largely successful.In the process of teaching - school math learning there are obstacles to knowing and diminishing them as a major concern for educators. One of these obstacles is students' math misunderstanding that requires investigation and rooting.در فرآیند یاددهی – یادگیری ریاضی مدرسه ای موانعی وجود دارند که شناختن و کمرنگ کردن آنها ، از نگرانی های اصلی آموزشگران می باشد. یکی از این موانع ، بدفهمی های ریاضی دانش آموزان است که نیازمند بررسی و ریشه یابی می باشد. نامعادلات از مفاهیم پایه در مباحث و موضوعات مختلف ریاضی است و کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره دارد. این مبحث از مباحث پر چالش می باشد. بررسی آزمونهای کتبی دانش آموزان نشان میدهندکه دانش آموزان در این مبحث دچار بدفهمی های زیادی میشوند. وجود این بدفهمی ها ، یادگیری مباحث مربوط به نامعادلات را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این مقاله، بررسی بعضی از بد فهمیهای دانش آموزان پایه نهم در مبحث نامعادلات است. در این تحقیق، این بدفهی ها بررسی و سپس روش تدریس مناسب برای کاهش این بدفهمی ها پیشنهاد می گردد. روش های تدریس پیشنهاد داده شده در کلاس اجرا می شود و در نهایت نتایج ارزشیابی از دانش آموزان نشان می دهد که این روش ها تا حدود زیادی موفق بوده اند.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_706_6fa63e09bc26a4d4ce8c387d3a86c4e3.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941220181122The Experiences of Physics Education and Lab in Flipped Learningتجربیات آموزش فیزیک و آزمایشگاه به روش یادگیری معکوس1320767FAالههناموریکارشناس/ دانشگاه پردیس شهید باهنر فارسبهروزجلیلیاندانشکده فنی باهنر شیرازفرنوشفنونسرپرست/دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر فارسصفیهرضاییمعاون آموزشی پردیس باهنر شیراز - سردبیر نشریه علوم پایهJournal Article20190213This paper introduces the flipped learning method and its advantages over traditional and conventional methods in physics education and labs, and presents significant points in holding the flipped class by employing students' skills in the presence of cyberspace. The best effect of this method is increasing the students' motivation and deep learning with replacing between teaching and discussion on educational content position. <br /> This paper introduces the flipped learning method and its advantages over traditional and conventional methods in physics education and labs, and presents significant points in holding the flipped class by employing students' skills in the presence of cyberspace. The best effect of this method is increasing the students' motivation and deep learning with replacing between teaching and discussion on educational content position. <br /> This paper introduces the flipped learning method and its advantages over traditional and conventional methods in physics education and labs, and presents significant points in holding the flipped class by employing students' skills in the presence of cyberspace. The best effect of this method is increasing the students' motivation and deep learning with replacing between teaching and discussion on educational content position.این مقاله به معرفی روش یادگیری معکوس و مزایای آن نسبت به روشهای سنتی و مرسوم در آموزش فیزیک و آزمایشگاه به همراه مصادیق تجربی پرداخته و نکات قابل توجه در برگزاری کلاس معکوس با بکارگیری مهارتهای دانش آموزان در حضور یافتن در فضای مجازی را ارائه داده و نشان میدهد که جابجایی درس و تکلیف علی الخصوص در درس فیزیک و آزمایشگاه میتواند میزان یادگیری، ماندگاری دروس در ذهن و همچنین فعالیت دانشآموزان را در امر آموزش افزایش دهد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_767_802c2d390ad2c821cd2f889e4bbfa64e.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941220181122The Analysis of Mistakes of Girl and Boy Students in 8th Grade, while Solving Word Problems of Linear Equations Based on Newman's Modelتحلیلخطاهایدانشآموزان پسرپایة هشتم درحل مسائلکلامی معادلةخطی براساس الگوی نیومن2131768FAوحیدعالمیاندانشگاه فرهنگیان گروه ریاضی مرکز شهید بهشتی پردیس شهید چمران0000-0002-6094-2636اسرافیلاحمد پوردبیر ریاضی، آموزش و پرورش اردبیل، ایران.Journal Article20190303The present research was conducted with the aim to study the performance of 8th grade students while solving word problems of linear equation emphasizing on Nowman error analysis. . In this research, descriptive-survey method was used, of quantitative type. The statistical universe consisted of 250 girl and boy students studying in Khalkhal school, from which 152 students were selected through two-stage cluster sampling technique and using Cookran's formula. The research instrument consisted of 6 researcher-made questions in addition to interviewing. The validity of questions was confirmed through CVI technique while its reliability was confirmed by employing Cronbach's technique. Research results indicated that the students in both groups (boys and girls) have trifle knowledge in solving word problems of linear equation. They made several mistakes while solving the problems, the highest of which in both groups belonged to reading and under sting of the proems respectively with %69 in boys and %77 in girls. Also independent t-test showed that most of students don't understand the basic terms used to solve such problems and as a result most of them are unable to understand the problems.پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی و با هدف بررسی میزان معلومات و خطاهای دانشآموزان پسر پایة هشتم درحل مسائل کلامی معادلة خطی با تأکید بر تحلیل خطاهای نیومنی است. جامعةآماری این تحقیق، 95 دانشآموز پسرمدارس عادی شهرستان خلخال میباشد. به روش تصادفی خوشهای و به کمک جدول مورگان، نمونهای متشکل نتایج بهدستآمده نشان داد که به طور متوسط 64 درصد دانشآموزان بیشترسؤالها را حلکردهاند؛ ولی فقط 16درصد آنها به جواب کامل رسیدهاند و این مشخص میکند که دانشآموزان درحل مسائل کلامی معادلة خطی مشکل اساسی دارند و از معلومات کمی برخوردارند. برای بررسی خطاهای دانشآموزان از مصاحبه نیومنی استفاده شد. نتایج بهدست آمده بیانگر این هستند که بیشتر خطاهای دانشآموزان در مرحلة خواندن و درک می باشد. بیشتر بودنخطاها در این مرحله، میتواند در اثر ناتوانیآنها دردرک و تفسیرجملات باشد که در واقع به دانش زبانی و ادراکی آنها مربوط میشود. پیشنهاد میشود که دانشآموزان در تشخیص مشکلات و نقاط ضعف دانشآموزان و حتی رفع آنها، از روش تحلیلخطای نیومن بهره بگیرند.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_768_cf208759b369a938708bcf210fdd101c.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941220181122Optofluidic Technologiesفناوری اپتوفلویدیک3244790FAعلی اکبرابن علی حیدریگروه آموزش علوم پایه ، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان، ایرانJournal Article20180821Abstract: The integration of fluid with optics has long been recognized for researchers. For example, Liquid telescope mirrors and optical waveguides with liquid core have been developed for more than a hundred years ago. To day, Optofluidics is an emerging area of research that integrates nanophotonics with microfluids onto the same platform. The unique properties of fluids in micro and nano scale can be exploited to design new optical devices. With optofluidics idea, several optical devices including optical and microfluidics elements can be inteagrted on a single chip.The most optical components shus as light soures, lens, waveguides and optical sensors which previously were separately made at now these elemntes can be integrated in the same platform, known as ‘lab-on-a-chip’. For instance, in photonic crystals and micro-structure photonic crystal fibers, the tunable and reconfigurable devices such as the slow- light photonic crystal waveguide, optical filters, optical switches and optical sensors can be directly created by infiltration of fluid into selected air holes and localy precise control it.تلفیق شارهها و نور از دیر باز مورد توجه پژوهشگران بودهاست. تلسکوپ های آینهای مایع و موجبرهای نوری با هسته مایع که بالغ بر صد سال پیش توسعه یافتهاند، نمونه های اولیه ترکیب شاره ها با نور هستند. امروزه از تلفیق شاره ها و نور در مقیاس میکرومتر و نانومتر، حوزه پژوهشی جدیدی با عنوان اپتوفلودیک ایجاد شده است. استفاده از روش ها و ابزارهای مبتنی بر اپتوفلودیک منجر به ایجاد افزاره های فوری فشرده و قابل تنظیم می شود. در چنین سیستم هایی از تلفیق شاره با نور و برهم کنش بین آن ها، برای بسیاری از کاربردها استفاده می شود. در سیستمهای اپتوفلودیک، ویژگی های شاره، سبب تولید ادوات میکرو فوتونیک قابل انعطاف، تنظیم پذیر با قابلیت بازپیکربندی می شود.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_790_9f993430b6a4990dd3f1dbf35c7fa7ba.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364941220181122Nature, Sources and Development of Pedagogical Content Knowledge for physics Teacherماهیت، منابع و توسعه دانش موضوعی – تربیتی معلمان فیزیک از دیدگاه مگنوسان4554791FAاحمدکمالیان فرگروه علوم پایه- دانشگاه فرهنگیان - تهران - ایران0000-0003-1621-0574Journal Article20190126Over the past few years, with the gathering of teacher training centers around the country and the establishment of Farhangian University, it is necessary for physics student-teachers to become familiar with new teaching methods and the views of the experts in the field of knowledge required by teachers. On the other hand, the designing and teaching of each subject is a very complex cognitive activity that the teacher needs to apply to different areas of knowledge. As a result, Teachers with differentiated and integrated knowledge will have greater ability than those whose knowledge<br /> is limited and fragmented, to plan and enact lessons that help students develop deep and integrated understandings. This knowledge is required by teachers as subject-educational knowledge. In this paper, the distinct elements of the model of Mr. Magnusson in relation to the pedagogical content knowledge of teachers are examined. Particularly, the relationship of these components to the knowledge required of physics teachers is also detailed.طی چند سال گذشته با گردهم آمدن مراکز تربیت معلم سراسر کشور و تأسیس دانشگاه فرهنگیان، نیاز دانشجو معلمان فیزیک با روش های نوین تدریس و آشنایی آنها با دیدگاه های صاحب نظران عرصه دانش مورد نیاز معلمان، به یک ضرورت تبدیل شده است. از طرفی طراحی و تدریس هر موضوع یک فعالیت شناختی بسیار پیچیده است که می بایست معلم دانش حوزه های مختلف را برای آنها اعمال کند. در نتیجه معلمان با دانش متمایز اما یکچارچه برای برنامه ریزی و اجرای درسهایی که دانش آموزان به درک مفاهیم عمیق و یکپارچه نیاز دارند، بسیار تواناتر از معلمانی هستند که دانش محدود و منزوی دارند. این دانش مورد نیاز معلمان بعنوان دانش موضوعی- تربیتی شناخته می شود. در این مقاله، عناصر مجزای مدل آقای مگنوسان در رابطه با دانش موضوعی – تربیتی معلمان مورد بررسی قرار می گیرد. بخصوص ارتباط این اجزا با دانش های مورد نیاز معلمان فیزیک نیز به صورت مشروح بیان گردیده است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_791_abda24f47c8d11a07772f3bea7feae06.pdf