دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364982620220522The effect of control factor from Schonfield's perspective on reducing misunderstandings of algebraic expressions in ninth grade students of Komijan cityتأثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر کاهش بدفهمی های عبارت های جبری دانش آموزان پایه نهم شهرستان کمیجان1112163FAملوکحبیبیاستادیارگروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0009-0002-1029-1801محمد رضااتراکیکارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.وحیدعالمیاناستادیارگروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0002-6094-2636Journal Article20211111The purpose of this study is the effect of the control factor from Schofield's perspective on the misunderstandings of ninth grade students in algebraic expressions in Komijan city. For Schonfield, control means how to select and use the appropriate resources and strategies to help solve the problem. This research is semi-experimental in terms of practical purpose and method of implementation. The statistical population of this study was 240 people, of which a sample of 50 people was randomly available in two classes of 25 people as a test and control group. The research instrument was a researcher-made test according to the table of misunderstandings and its validity was confirmed by CVR method and the reliability of the questions with Cronbach's alpha coefficient was acceptable 0.756. After the pre-test, 7 extracurricular sessions were performed for each group. To collect statistical data, a post-test with Cronbach's alpha of 0.784 was performed on the two groups and the data collected by t-test were analyzed with a significant level of p <0.05. The results showed that strengthening control skills According to Schonfield, it is effectivein reducing students' misunderstandings in solving problems related to algebraic expressions.هدف این پژوهش مطالعه تاثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر بدفهمیهای دانشآموزان پایه نهم در عبارتهای جبری درس ریاضی شهرستان کمیجان میباشد. کنترل از نظر شونفیلد به معنای چگونگی انتخاب و به کارگیری منابع و استراتژی های مناسبى است که به حل مسئله کمک می-کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، شبهتجربی است. جامعه آماری این پژوهش 240 نفر بود که از این جامعه یک نمونه 50 نفری در دسترس بطور تصادفی در دو کلاس 25 نفره به عنوان گروه آزمایش و گواه تقسیم گردید . ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته طبق جدول بدفهمیها بود و روایی آزمون با روش نسبت روایی محتوا 73/0 تایید گردید و پایایی سؤالات با ضریب آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول756/0 بدست آمد. بعد از پیش آزمون، برای هر گروه 7 جلسه آموزش فوق برنامه در مورد عبارتهای جبری اجرا شد، سپس پس آزمونی برای دو گروه انجام گرفت ؛ تحلیل داده های جمعآوری شده با استفاده از آزمون t، با سطح معنی داری 0.05 p< انجام شد، نتایج بهدست آمده نشان داد که تقویت مهارت کنترل از دیدگاه شونفیلد درکاهش بدفهمیهای دانشآموزان در حل مسائل مربوط به عبارتهای جبری تأثیر داردو باعث کاهش بدفهمیها شده است. .https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2163_ae6d5bb2e8fed5cd794e0dc7620a7f9c.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364982620220522Content analysis of fourth and fifth grade experimental science textbooks based on health education indicatorsتحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص های آموزش سلامت12252164FAمرتضیگلشنیدانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران9846_5299_0001_0000عبدالحسینحیدریاستادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000_0002_1355_0912Journal Article20210921The present study was conducted in the fourth and fifth grade elementary textbooks with the aim of examining the level of attention to the subject of health education. The research method was descriptive and content analysis with Shannon entropy method. The statistical population was the books of experimental sciences of the fourth and fifth grades of elementary school in the academic year 1400-1399. The statistical sample was equal to the statistical population. Also, data were collected using a checklist of health education indicators with 12 indicators and 57 sub-indicators. The results of Shannon entropy content analysis showed that from the review of experimental science textbooks in the fourth and fifth grades of elementary school, out of a total of 208 units, physical health index with 40 cases had the highest and family disability and health indices with 1 case had the lowest frequency. The highest coefficient of importance with value (0.172) was related to the index of prevention of high-risk behaviors and the lowest coefficient of importance with value (0.0001) was related to the index of environmental health. The results showed that attention to health education indicators in these books was different. And some indicators have received little attentionتوسعه فرهنگ بهداشتی، آموزش سلامت و بهداشت و ارتقاء سلامت دانشآموزان، بسیار حائظ اهمیت است، و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه، مورد نیاز است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه، به موضوع آموزش سلامت، در کتب علومتجربی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی اجرا شد. این پژوهش، به روش توصیفی_تحلیلی بوده و با روش آنتروپی شانون است. جامعهآماری، کتب علومتجربی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی1400_1399بود. نمونهآماری نیز برابر با جامعهآماری در نظر گرفته شد. همچنین با استفاده از فهرست وارسی از معیارهای شاخصه آموزش سلامت، با 12شاخص و 57 خردهشاخص، دادهها جمعآوری شدند. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد، که از بررسی کتب علومتجربی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی از مجموع 208واحد شمارششده، شاخص سلامت جسم با40مورد، بیشترین و شاخصهای معلولیت و سلامت خانواده با 1مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بیشترین ضریب اهمیت نیز با مقدار(172/ .)، مربوط به شاخص پیشگیری از رفتار های پرخطر و کمترین ضریب اهمیت با مقدار (0001/.) مربوط به شاخص بهداشت محیط بود. نتایج نشان داد، که میزان توجه به شاخصهای آموزش سلامت، در این کتب، متفاوت است و به بعضی شاخصها، کم توجه شده است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2164_4b6b1741d374bc8f93a2b3b4cf04c677.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364982620220522Reduce Math Anxiety Using Applied and Interactive Methodsکاهش اضطراب ریاضی با استفاده از روشهای کاربردی و تعاملی26352165FAعباساناری نژادمدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.مرجانجشن سدهدانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.حانیهظهوریدانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20211003The aim of this study was to reduce math anxiety in students using applied and interactive methods. This study was conducted using the action research method on the community of ninth grade students of Shahed School in Yazd in the year 1399-1400. So, one of the ninth grade students who suffers from anxiety; Especially in math, it was selected and studied. The method of data collection in this study was the use of questionnaires, reflective observation, interviews and interactive communication. From the beginning of the year 1399-1400, after the agreement of the school, the problem of anxiety in the student and the ways to solve it through interactive communication were studied. According to the results, the student behaviors studied were greatly improved. Actually the student's entourage witnessed a change in her behavior by observing her reduction in anxiety and apprehension and active participation in the class. Also, the student's high score in the exams was a good indication of her reduction in anxiety and progress in mathematics. The general results of this study indicate the effect of paying attention to individual differences and students 'interest and also paying attention to the application of mathematics in life on reducing students' anxiety.هدف از پژوهش حاضر، کاهش اضطراب ریاضی در دانشآموزان با استفاده از روشهای کاربردی و تعاملی بود. این مطالعه با استفاده از روش اقدامپژوهی روی جامعه دانشآموزان پایه نهم مدرسه شاهد افشار یزد در سال تحصیلی 1399-1400 انجام گرفت. برای این منظور یکی از دانشآموزان پایه نهم که دچار اضطراب در کلاس؛ بهخصوص در درس ریاضی بود، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. روش گردآوری دادهها در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه، مشاهده تأملی، مصاحبه و ارتباط تعاملی بود. از ابتدای سال تحصیلی 1399-1400 پس از موافقت مدیر و معلم مدرسه، به بررسی مشکل اضطراب در دانشآموز و راههای برطرفکردن آن از طریق ارتباط تعاملی پرداخته شد. طبق نتایج حاصله، رفتارهای دانشآموز مورد مطالعه در کلاس درس تا حد زیادی بهبود یافت. در واقع اطرافیان دانشآموز با مشاهده کاهش اضطراب و دلهره او و مشارکت فعال وی در کلاس، شاهد تغییر رفتارهایش در جهت مثبت بودند. همچنین بالا رفتن نمره دانشآموز در امتحانات کلاسی، بهخوبی گویای کاهش اضطراب و پیشرفت او در درس ریاضی بود. بطور کلی نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر توجه به تفاوتهای فردی و علاقه دانشآموزان و نیز توجه به کاربرد ریاضیات در زندگی روی کاهش اضطراب دانشآموزان در درس ریاضی است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2165_f1dc1122bab6ad14a85e1e4aec7aa2ad.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364982620220522A brief review of four chapters from the prebiotic chemistry from simple amphiphiles to protocell model bookمرور مختصری بر چهار فصل از کتاب شیمی پیش حیاتی از مواد دوگانه دوست ساده تا مُدلهای پیش سلول36452184FAآرشوجوددانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.0000-0002-2658-9664Journal Article20211204Scientific books are one of the most important sources for research. Introducing and reviewing the content of scientific books with a research background can offer an acceptable research perspective to researchers in the field of science and knowledge. The book prebiotic chemistry from simple amphiphiles to protocell models, by peter walde, was published by springer international in 2005. Considering the importance of review studies in the creation and development of human knowledge, the present study intends to first briefly introduce this scientific work and express some of its highlights, and finally to briefly review four chapters of the valuable book that is the main purpose of this research. The findings of this study showed a brief overview: The above book has been written in five chapters by different researchers in such a way that each chapter can be read separately and according to the needs of the researcher, which is one of the highlights of this scientific work. Also, the origin of life and its origin on the planet Earth, the formation of living organisms from non-living matter, prebiotic synthesis, etc., are among the main topics in the field of life research that have been emphasized in the above book.کتابهای علمی، از مهمترین منابع برای تحقیق و پژوهش هستند. معرفی و مرور محتوای کتابهای علمی با زمینۀ پژوهشی میتواند چشمانداز پژوهشی قابل قبولی را به پژوهشگران عرصه علم و دانش عرضه کند. کتاب Prebiotic Chemistry From Simple Amphiphiles to Protocell Models اثر پیتر والده در انتشارات بینالمللی اشپرینگر در سال 2005، منتشرشده است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمّیت مطالعات مروری در خلق و توسعه دانش بشری بر آن است نخست به معرفی اجمالی این اثر علمی و بیان مواردی از برجستگیهای آن پرداخته و نهایتاً بهمرور مختصری بر چهار فصل از آن کتاب ارزنده که هدف اصلی این تحقیق میباشد، بپردازد. یافتههای این پژوهش مروری کوتاه نشان داد: کتاب مذکور، در پنج فصل و ﺗﻮﺳﻂ پژوهشگران ﻣﺨﺘﻠﻒ بهگونهای ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ هرکدام از فصلها بهصورت ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ و ﻃﺒﻖ ﻧﯿﺎز پژوهشگر قابلمطالعه ﺑﺎﺷﻨﺪ که این مورد یکی از برجستگیهای این اثر علمی به شمار میآید. همچنین، سرمنشاء حیات و پیدایش آن بر روی سیاره زمین، شکلگیری موجودات زنده از مواد غیرزنده، سنتز پیش حیاتی و...، از موضوعات اصلی در حوزه تحقیقات حیات به شمار میآیند که در کتاب فوق الذکر به آنها تأکید و توجه ویژهای شده است.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2184_7ad9cba5ecb353555c3a71304e7b0ebd.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364982620220522The use of animals in biology education: Motivation and challengesاستفاده از جانوران در آموزش زیستشناسی: انگیزش و چالشها46562185FAفیروزهعلویاندانشیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0001-6866-8988Journal Article20220110Organisms provide opportunities to engage students and create diverse learning experiences. Among these, human care and treatment of animals can be one of the most important aspects of biology education, which includes a wide range of observational and experimental guidelines; At the same time, encourage and prepare students to continue their studies in biology and medicine. Extracurricular studies such as taking care of animals at home and visiting zoological parks also provide an opportunity to teach animal behavioral, morphological, ecological, and evolutionary principles that are not necessarily found in textbooks but can enhance the content of the books. And at the same time encourage further study and thoughtful reflection. The present review study uses articles from Google Scholar, PubMed, and Science Direct; between 1980 and 2021, and the keywords education of biology, animals, experiments, and ethics. The purpose of this article is to introduce, in addition to introducing the benefits of using animals in biology education, the ethical considerations of experimenting on living animals and raising conscious and healthy individuals who value and respect living organisms.موجودات زنده فرصتهایی را برای جلب علاقه دانشآموزان و ایجاد تجربیات آموزشی متنوع فراهم میکنند. در این میان، مراقبت انسانی و رفتار با حیوانات میتواند یکی از مهمترین جنبههای آموزش زیستشناسی باشد که طیف وسیعی از دستورالعملهای مشاهدهای و آزمایشی را دربر می-گیرد؛ درعینحال دانشآموزان را برای ادامه تحصیل در رشتههای مرتبط با زیستشناسی و پزشکی، تشویق و آماده کند. مطالعات خارج از کلاس مانند سپردن مسئولیت نگهداری و مراقبت از حیوانات در خانه و بازدید از پارکهای جانورشناسی نیز فرصتی را برای آموزش اصول رفتاری، ریختشناسی، اکولوژیکی و تکاملی جانوران فراهم میکند که لزوماً در کتابهای درسی یافت نمیشوند، اما میتوانند محتوای کتابها را تقویت کنند و درعینحال تشویق به مطالعه بیشتر و تأمل متفکرانه شوند. در این مطالعه مروری که با استفاده از مقالات سایتهای گوگل اسکولار ، پابمد و ساینس دایرکت ؛ در محدوده زمانی 1980 تا 2021 و کلیدواژههای آموزش زیستشناسی، جانوران، آزمایش و اخلاق انجام شد. هدف مقاله حاضر این است که علاوه بر معرفی مزایای استفاده از حیوانات در آموزش زیستشناسی، ملاحظات اخلاقی مربوط به آزمایش بر روی حیوانات زنده و پرورش افراد آگاه و سالمی که برای موجودات زنده ارزش و احترام قائل هستند، موردنقد و بررسی قرار گیرد.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2185_1f83b6b18f17842aaf85ef8f4dd971ca.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم پایه2645-364982620220522Kitchen chemistry as a solution for the practical chemistry activities in the virtual educationشیمی آشپزخانهای راهکاری برای انجام فعالیت های عملی شیمی در آموزش مجازی57732211FAامیرحسینچشمه خاوراستادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20211212With the global outbreak of COVID-19, there was an immediate shutdown of face-to-face classes and a sudden shift to online learning. While remote learning was a challenge for instructors, the presentation of laboratory classes had become a bigger challenge for the chemistry instructors. An effective method for the education of practical chemistry in virtual courses is the use of kitchen chemistry. The simple activities that students could complete at home, along with worksheets linking their observations to the theory taught in class. The experiments that students can safely perform at home without the need to purchase expensive commercial chemicals and equipment will be economically valuable and cover part of the curriculum. In designing home experiments, three points of simplicity, availability of materials and equipment and safety should be considered. The present study is a review of the activities conducted in the field of kitchen chemistry during the Corona pandemic. The studies showed that students were highly motivated to perform these experiments and achieved learning objectives similar to previous years in face-to-face courses.با شیوع جهانی COVID-19، کلاسهای حضوری در اکثر نقاط جهان تعطیل شد و جای خود را به آموزشهای مجازی داد. در حالیکه آموزش از راه دور برای همه مدرسان یک چالش بود، برگزاری کلاسهای آزمایشگاهی برای مدرسان دروس شیمی به یک چالش بزرگتر تبدیل شده بود. یک روش ساده و کارآمد برای آموزشهای عملی شیمی در دورههای مجازی استفاده از شیمی آشپزخانهای است. این رویکرد، فعالیتهای سادهای را که دانشآموزان میتوانند در خانه انجام دهند و تکمیل کاربرگهایی که مشاهدات آنها را به تئوری تدریس شده مرتبط میکند، را شامل میشود. آزمایشهایی که فراگیران بتوانند به طور ایمن در خانه و بدون نیاز به خرید مواد و وسایل آزمایشگاهی تجاری گران قیمت انجام دهند، هم از نظر اقتصادی ارزشمند خواهند بود و هم بخشی از برنامه درسی را پوشش خواهند داد. در طراحی آزمایشهای خانگی باید سه نکته سادگی، در دسترس بودن مواد و تجهیزات برای انجام آزمایش و ایمنی را در نظر داشت. پژوهش حاضر مطالعه ای مروری بر فعالیتهای انجام شده در زمینه شیمی آشپزخانهای در طول همه گیری کرونا می-باشد. بررسیها نشان دادند فراگیران انگیزه بالایی برای انجام این آزمایشها داشتند و به اهداف یادگیری نسبتا مشابه با سالهای قبل در آزمایشگاههای حضوری دست یافتند.https://basicscience.cfu.ac.ir/article_2211_0fadb0c30d188d556ae84081caebd610.pdf