بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی مزایا و معایب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان در زمان شیوع ویروس کرونا بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش‌های کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان و هم‌چنین تمامی استادان شیمی دانشگاه فرهنگیان که تجربه آموزش واحدهای آزمایشگاهی شیمی را به‌صورت حضوری و مجازی داشتند، بودند. 180 دانشجومعلم و 14 استاد در فرایند پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق‌ساخته بسته پاسخ به همراه سه سؤال بازپاسخ بود. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها توسط 3 تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان تایید شد. ضریب پایایی ابزار به روش آلفای کرانباخ، 87/0 به‌دست آمد. نتایج نشان داد بزرگ‌ترین عیب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی شیمی از دیدگاه شرکت کنندگان، عدم کسب مهارت‌های عملی و بزرگ‌ترین مزیت آن، صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه‌های خرید، کاهش مصرف مواد شیمیایی و آلودگی کمتر محیط‌زیست و ایمنی بیشتر بود. بیشتر شرکت‌کنندگان تنها راه جبران کمبودهای آموزش مجازی واحدهای آزمایشگاهی را برگزاری حضوری این واحدها دانستند. در مقوله‌های پژوهش، بین استادان زن و مرد و هم‌چنین در بین دانشجویان به تفکیک سال ورودی و جنسیت تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها