بهره‌گیری از روش تدریس پیش‌سازمان‌دهنده در بهبود افت تحصیلی دانش‌آموز پایة چهارم در درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار، کارشناسی علوم تربیتی، تهران، ایران.

2 مدیر مدرسه، اداره آموزش و پرورش شهرستان املش

چکیده

از مهم‌ترین چالش‌های همه‌گیری کرونا، افت تحصیلی دانش‌آموزان به دلیل تغییر ناگهانی شیوه آموزش بود. پژوهش حاضر در سال تحصیلی 1400-1399 در دبستان شهید مطهری شهرستان املش انجام شده‌است. هدف پژوهش بهره‌گیری از روش تدریس پیش‌سازمان‌دهنده در بهبود افت تحصیلی دانش‌آموز پایة چهارم در درس ریاضی است. روش پژوهش حاضر اقدام‌پژوهی می‌باشد که پژوهشگر برای جمع‌آوری اطلاعات اولیه از روش‌های پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، بررسی فعالیت دانش‌آموز در گروه شاد استفاده کرده‌است. پس از تجزیه تحلیل اطلاعات اولیه برای رفع مشکل از روش تدریس‌پیش‌سازمان‌دهنده استفاده شد. دانش‌آموز طی 7 جلسه آموزش دید. برای جمع‌آوری اطلاعات ثانویه پس از اجرای طرح از مصاحبه، آزمون معلم ساخته، پرسش شفاهی توسط مدیر و نمون‌برگ پیشرفت تحصیلی مبتنی بر اهداف درس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که دانش‌آموز، آزمون و پرسش شفاهی با موفقیت گذرانده و به اهداف نمون برگ‌های پیشرفت تحصیلی دست‌یافته‌است. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی استفاده از روش تدریس پیش‌سازمان‌دهنده در تدریس درس ریاضی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها