دخالت دادن دانش آموزان منفعل در امر یاددهی ـ یادگیری به کمک روش تدریس بارش فکری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران

2 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران

3 دبیر فیزیک، آموزش و پرورش استان بوشهر، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر روش تدریس فعال بارش فکری بر روی دانش آموزان منفعل انجام شده‌است. جامعه آماری مورد نظر 10 نفر از دانش آموزان منفعل کلاس دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی حجاب در استان بوشهر بوده اند. ﻳﻜﻲ از ﭘﻴﺎمد های ﻣﻬﻢ اﺟﺮای روش بارش فکری در ﻣﺪارس اﻳﻦ اﺳﺖ که داﻧﺶ ﺁﻣﻮزان ﻣﻲﺁﻣﻮزﻧﺪ در ﻓﺮاﻳﻨـﺪ ﺁﻣﻮزش ﺑﻪ ﮔﻮنه ای ﻓﻌﺎل درگیر شوند و ﺑـﺎ ﺷـﻴﻮﻩای واﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ، ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع های ﺁﻣﻮزﺷﻲ در ﻣﺪرﺳﻪ و حتی روﻳــﺪاد های زﻧــﺪﮔﻲ واﻗﻌــﻲ رو ﺑــﻪ رو ﺷــﻮﻧﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﺳﻮق دادن ﺁﻧﺎن ﺑﻪ شرکت در اﻳـﻦ ﺟﻠـﺴﺎت ﺑـﺎ اﻧﺘﻘـال آموخته هایشان ﺑﻪ محیط ﺁﻣﻮزﺷﻲ و حتی زﻧﺪﮔﻲ واﻗﻌﻲ، می ﺗﻮاند ﺑﻪ رﺷﺪ ﺧﻼﻗﻴﺖ و داشتن تجربه هـﺎی ﺧـﻼق در ﺁن ها در زﻣﻴﻨﻪ های مختلف اﻣﻴﺪوار بود.

کلیدواژه‌ها