مطالعه آموزش زیست شناسی در ایران در مقایسه با چند کشور جهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی زیست شناسی ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665،تهران،ایران

2 گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران

چکیده

امروزه آموزش زیست شناسی با چالش های بسیاری روبه رو است. شاید به جرئت بتوان گفت که بیشتر مســائل اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی موجود، با آموزش صحیح به وجود نمی آمدند و از همین راه قابل حل اند.
در این پژوهش با عنوان کردن آموزش به عنوان یکی از مولفه های سرمایه انسانی ، ویژگی های آموزش زیست شناسی در ایران و در کشور های منتخب را بررسی نموده و رویکرد های مختلف در این کشورها را به صورت تطبیقی مقایسه می نماییم.
در ابتدا، برنامه‌های آموزش زیست شناسی در کشورهای دیگر به منظور بررسی جایگاه آن در این کشور ها مورد توجه قرار گرفته و سپس چالش هایی که آموزش زیست شناسی در ایران با آن مواجه است و راهکارهای بهبود آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش این‏گونه نتیجه‌گیری می‌شود که ارتقای جایگاه واقعی علم زیست شناســی نیازمند تغییرات روزآمد کارشناسی در ســرفصل ها و متون درسی متناسب با پیشــرفت های علمی و نیازهای جامعه اســت. به علاوه، توجه به روش های صحیح آموزش عملی زیست شناسی به همراه بهینه سازی امکانات آموزشی، در تعمیق و تفهیم مفاهیم زیســتی و انتقال مهارت های علمی و فرهنگی لازم به دانش آموزان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

کلیدواژه‌ها