مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران از نظر شاخص درگیری یادگیرنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه تطبیقی محتوای کتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا(ایالت کالیفرنیا)، ژاپن و ایران است. پژوهش پیرامون تحلیل کتاب‌های درسی بسیار ارزشمند است؛ زیرا، محتوای آموزشی به طور مستقیم از اهداف کلی نظام و مقاصد یک رشته در هر سطحی که باشد سرچشمه می‌گیرد. این پژوهش در پارادایم کمی و به روش تحلیل محتوای کمی ویلیام رومی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کتاب‌های ریاضی پایه اول ابتدایی سه کشور آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، ژاپن و ایران در سال 98-1397 است. یافته‌ها نشان‌می‌دهد که شاخص درگیری یادگیرنده در تصاویر و نمودارهای کتب ریاضی پایه اول ابتدایی سه کشور آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، ژاپن و ایران به ترتیب 8/0 و 71/1 و 13 است. کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی آمریکا، موفقیت بیشتری در درگیرکردن مطلوب دانش‌آموزان در موضوعات درس ریاضی داشته (18</0≤ 4/0) و کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی ژاپن دانش‌آموز را به تفکر بیشتری وادارمی‌کند (71/1<1) و کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی ایران، بیش‌ از توان ذهنی فراگیران در این سن است که باعث سردرگمی فراگیران و درنتیجه منجر به عملکرد معکوس در فرایند یادگیری می‌شود. گنجاندن مطالب حاشیه‌ای و دور از مباحث درسی، در این کتاب، مانع از تفکر مطلوب فراگیران خواهدشد (13<1).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Comparison of the Content of the First Grade Mathematics Textbooks of the American, Japanese and Iranian Countries for the Learning Engagement Index

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Azadi 1
  • Dr. Ali Shiravani Shiri 2
1 farhangian university, IRAN.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, IRAN.
چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the content of first grade math textbooks in US, California, Japan, and Iran. Research on textbook analysis is very valuable because educational content comes directly from the overall goals of the system and the goals of a discipline at any level. This research has been done in the quantitative paradigm by William Roman quantitative content analysis. The study population included first grade math textbooks of three US states (California), Japan, and Iran in 1977-98. The results show that the index of learner engagement in the pictures and graphs of the first grade math textbooks of the three US states (California), Japan and Iran are 0.8, 1.71 and 13, respectively. Primary American Mathematics First Grade, more successful in engaging students in mathematics subjects (0.4% <18), and Japanese Primary Grade Mathematics makes students think more (71/71). 1 <1) and the first grade elementary mathematics book of Iran is more than the learners' mental ability at this age, which confuses the learners and consequently leads to a backward performance in the learning process. Including marginal and non-textual content in this book will impede learners' desirable thinking (13 <1).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quantitative Content Analysis
  • William Romy
  • Mathematical Textbook