شناسایی ضعف دانش‌آموزان در مبحث حرکت دایره‌ای یکنواخت و تحلیل نیرو و شتاب مرکز‌گرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی آموزش فیزیک،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران.

2 عضو هیئت علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

در دوره متوسطه دوم بعضی از مباحث فیزیک، مفهومی هستند و کاربرد‌های فراوانی از آن‌ها در محیط مشاهده می‌شود. در تدریس این مفاهیم مشاهده می شود که دانش‌آموزان ضعف‌هایی دارند. از این رو معلمان در فرآیند آموزش با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برای رفع این‌گونه ضعف‌‌های آموزشی، ابتدائی‌ترین گام شناسایی آن‌ها می‌باشد. مبحث حرکت دایره‌ای یکنواخت در پایه دوازدهم رشته ریاضی از جمله مباحث مهم در دینامیک است. از آن‌جایی که این نوع حرکت در مسیرغیر‌مستقیم انجام می‌شود. امکان بروز اشتباهاتی برای دانش‌آموزان وجود دارد. هدف از این پژوهش بر روی دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی مدرسه شهید فکوری منطقه 14 شهر تهران، شناسایی برخی از ضعف‌های آن‌ها در مبحث حرکت دایره‌ای یکنواخت و تحلیل نیرو و شتاب مرکز‌گرا است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش‌نامه شناسایی ضعف‌ها می‌باشد. داده‌های بدست‌آمده به صورت کیفی تحلیل و بررسی شده است، که نتایج نشان می‌دهد دانش‌آموزان در تشخیص نوع حرکت از منظر سینماتیک و شناسایی نیرو به عنوان عامل حرکت از دیدگاه دینامیکی دچار اشکالاتی هستند. تصویر‌سازی حرکت دایره‌ای برای دانش‌آموزان در فرآیند آموزش، بدون بهره‌مندی از ابزار‌های آموزشی، احتمال کج‌فهمی در تشخیص نیروی مرکز‌گرا و تحلیل شتاب مرکز‌گرا و سرعت در حرکت دایره‌ای یکنواخت را افزایش داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

identifying students' weaknesses in circular motion and centralist force and acceleration analysis

نویسندگان [English]

  • Farzad Shabani 1
  • fateme boorboor 2
1 Farhangian University Student, Tehran, IRAN.
2 Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

in high school, some topics in physics are conceptual, and there are many uses for them in the environment. in teaching, these concepts show that students have weaknesses. therefore teachers face difficulties in the process of education. to address such educational weaknesses, identifying them is the first step. the topic of uniform circular motion in the twelfth of mathematics is one of the most important topics in dynamics. since this type of movement is done indirectly, it is impossible for students to make mistakes. the purpose of this study was to identify 12th grade math students in shahid fakouri school district 14, tehran, to identify some of their weaknesses in uniform circular motion and centralist force and acceleration analysis. data gathering tool is a weakness identification questionnaire. the obtained data have been are qualitatively analyzed, and the results show that students have problems in recognize the type of movement from a cinematic point of view identifying the force as the driving force from a dynamic point of view. circular motion imaging for students in the teaching process,without the use of teaching tools,has increase the likelihood of misunderstanding in detecting force and analyzing centripetal acceleration and velocity in uniform circular motion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • circular motion
  • centralist force and acceleration
  • weaknesses
  • Students