تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم بر اساس مقوله‌های ویلیام رومی و به روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، تهرا، ایران.

2 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم براساس مقوله‌های ویلیام رومی می‌باشد. نوع پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به‌کارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری پژوهش، کتاب شیمی پایه دهم چاپ 1398 است که در مجموع 54 صفحه به طور تصادفی از فصل‌ها برای تحلیل متن، تصویرها و سؤالات انتخاب شده است. در این پژوهش ابتدا فراوانی مقوله‌های فعال، غیرفعال و خنثی بر اساس الگوی ویلیام رومی محاسبه شده و سپس براساس روش آنتروپی شانون داده‌ها بهنجار شده و در ادامه باراطلاعاتی و ضریب اهمیت مقوله‌ها محاسبه شد. نتایج بدست‌آمده نشان می‌دهد که در تحلیل متن کتاب مقوله‌ی غیرفعال بیشترین ضریب اهمیت (142/0) و مقوله‌ی خنثی کم‌ترین ضریب اهمیت (070/0) را دارد. در تحلیل تصویرها مقوله‌های غیرفعال و فعال به‌طورتقریب درصد ضریب اهمیت یکسانی داشته و فقط مقوله‌ی غیر فعال دو درصد بیشتر از مقوله‌ی فعال بود. در تحلیل سؤالات بر خلاف تصویرها و متن کتاب ضریب اهمیت مقوله‌ی فعال (280/0) بیشتر از مقوله‌ی غیرفعال (220/0) بود و این تحلیل نشان داد که در تهیه محتوا تعادل بین متن، تصویرها و سؤالات رعایت نشده و متن کتاب غیرفعال است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Tenth Grade Chemistry Textbook Based on William Romi Subjects by Shannon Entropy Method

نویسندگان [English]

  • Reza Nouri 1
  • Dr. Vahid Amani 2
1 Farhangian University Student, Tehran, IRAN.
2 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

The purpose of this research is analyzing the content of the tenth grade chemistry textbook based on William Romi’s categories. The research method is descriptive and content analysis using Shannon entropy method. The statistical population of the book is 1398. A total of 54 pages were randomly selected from chapters for analysis of text, images and questions. In this study, the frequency of active, inactive and neutral categories was calculated based on William Romi’s model and then normalized based on Shannon entropy method. The results show that in passive text analysis the passive category has the highest coefficient of significance (0.142) and the neutral category has the least coefficient of significance (0.070). In the image analysis, the inactive and active categories were almost as important as the percentage factor, and only the inactive category was two percent higher than the active category. In the analysis of questions as opposed to the images and text of the book, the importance factor of the active category (0.280) was higher than that of the inactive category (0.22), and this analysis showed that in the content preparation the balance between the text, images, and non-observed questions and the text of the book was inactive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Shannon Entropy
  • William Romi
  • tenth chemistry