1
دانشجوی رشته آموزش زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است که به دلیل اهمیت موضوع، طرفداران زیادی دارد و بهبود این بخش منجر به تغییراتی گسترده در مسیر یادگیری می شود. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم با استفاده از الگوی مریل انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی واز نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری و جمعیت نمونه ،کتاب زیست شناسی سال دوازدهم چاپ 1398 است . یافته های پژوهش عبارتند از: محتوای کتاب بیشتر به ایجاد دانش نظری وعنصر مفاهیم میپردازد همچنین براساس عملکرد کاربرد طراحی شده است. در نحوه ارائه اولیه بین سطوح مورد نظر تقریبا مطابقت وجود دارد. در نحوه ارائه ثانویه در بین پارامتر های مورد نظر به میزان بسیار زیادی همبستگی وجود دارد. بین چهار اصل پیشنهادی مریل در محتوای کتاب تناسب وجود دارد. استفاده درست و متناسب از اجزای ارائه ثانویه سبب شده کتاب از یکنواختی خارج شود و یادگیری آسانتر و پایدارترشود. نتایج نشان داد کتاب تا حدود بسیار زیادی مطابق با الگوی مریل است. یافته های این پژوهش میتواند به دست اندرکاران آموزش و پرورش در زمینه ارائه محتوای مناسب در کتاب درسی زیست شناسی یاری برساند.
ریاحی اصطهباناتی, فاطمه, & رضائیان, لیلا. (1399). تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم تجربی بر اساس اهداف آموزشی مریل. پویش در آموزش علوم پایه, 6(19), 48-57.
MLA
فاطمه ریاحی اصطهباناتی; لیلا رضائیان. "تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم تجربی بر اساس اهداف آموزشی مریل", پویش در آموزش علوم پایه, 6, 19, 1399, 48-57.
HARVARD
ریاحی اصطهباناتی, فاطمه, رضائیان, لیلا. (1399). 'تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم تجربی بر اساس اهداف آموزشی مریل', پویش در آموزش علوم پایه, 6(19), pp. 48-57.
VANCOUVER
ریاحی اصطهباناتی, فاطمه, رضائیان, لیلا. تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم تجربی بر اساس اهداف آموزشی مریل. پویش در آموزش علوم پایه, 1399; 6(19): 48-57.