تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه هفتم با تکنیک ویلیام رومی، عوامل خلاقیت گیلفورد و حیطه شناختی اندرسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران،

2 دانش آموخته کارشناسی روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه هفتم از نظر فعال بودن محتوا با استفاده از تکنیک ویلیام رومی، توجه به خلاقیت از طریق انطباق با عوامل خلاقیت گیلفورد، بررسی بر اساس طبقه‌بندی حیطه شناختی اندرسون و تحلیل کتاب از نظر توزیع مسائل زمینه‌مدار می‌باشد. برای انجام پژوهش، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری، کتاب ریاضی پایه هفتم است که در سال 99-1398 توسط وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسیده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که محتوای کتاب نگاهی بیش از حد به روشهای یادگیری فعال دارد. تحلیل کتاب بر مبنای فرایندهای ذهنی و الگوی خلاقیت گیلفورد نشان دهنده این مطلب است که به پرورش فرایندهای ذهنی و سطوح بالای خلاقیت توجه کمتری شده است. از نظر توجه به حیطه‌های شناختی در بعد دانش، بیشترین میزان توجه به دانش امور واقعی و دانش مفهومی، در بعد فرایند شناختی بیشترین میزان توجه به سطح به‌کاربستن و فهمیدن می‌باشد و کمترین توجه به مقوله ارزشیابی شده و در کل کتاب به مقوله خلق کردن اصلا توجهی نشده است. همچنین از نظر توزیع مسائل زمینه‌مدار و کاربرد ریاضی در زندگی روزمره، به ارتباط ریاضی با زندگی واقعی توجه کمی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of the seventh grade mathematics textbook based on William Romey's technique, Guildford factors of creativity and Anderson's cognitive domains

نویسندگان [English]

  • Dr. Gholam Hosein Askari Robati 1
  • Zari Khalili Kelaki 2
1 Teacher, Tehran, IRAN.
2 B.Sc student Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, IRAN.
چکیده [English]

The aim of this research is to evaluate the mathematical content of seventh grade mathematics textbook from the aspect of how the content is active using the technique of William Romey, how the content concerns creativity in conformity with Guildford factors of creativity, studying the content according to Anderson taxonomy of cognitive domains finally analyzing the textbook considering the distribution of contextual problems. The method used in the study is content analysis. The population is the seventh grade mathematics textbook in the year 2019-20, published by the Ministry of Education of I.R.Iran. The findings of this study indicate that the content of the textbook has an excessive view toward the methods of active learning. Considering cognitive domains, the content has paid much attention to procedure knowledge, whereas analysis of the book according to mental processes and creativity model indicates that less attention has been paid to foster mental processes and high levels of creativity. In the whole book, no attention has been paid to the category of creation. On the aspect of distribution of contextual problems and the use of mathematics in everyday life, little attention has been paid to the relationship between mathematics and the real life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis, William Romey's technique
  • Guildford factors of creativity
  • Anderson's classification of cognitive domain
  • book of the seventh grade mathematics textbook