1
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب هندسهی سال دهم رشتهی ریاضی و فیزیک بر اساس روش تحلیل محتوی ویلیام رومی بود. روش تحقیق در این پژوهش، از نوع تحلیل محتوی به روش ویلیام رومی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کتاب هندسه ی 1 سال دهم رشتهی ریاضی و فیزیک (1398) است که به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. محتوای کتاب درسی از نظر میزان درگیر سازی متن، تصاویر و سوالات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که ضریب درگیری متن34/1 است که نشان میدهد متن کتاب هندسهی 1رشته ی ریاضی و فیزیک پایهی دهم، به شیوهی فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 1 تعیین شد که نشان داد تصاویر و اشکال کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری میکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 33/2 تعیین شد که نشان میدهد کتاب هندسهی 1 پایه ی دهم، فعالیت محور می باشد. نتایج این تحقیق بیانگر این مساله است که متن، تصاویر و سوالات کتاب درسی جدیدالتألیف هندسه دهم رشتهی ریاضی و فیزیک به شیوه فعالی نوشته شده است.
عظیم پور, سهراب, واحدی, حسین, & منصوری, سجاد. (1399). تحلیل محتوای کتاب هندسهی 1 پایهی دهم رشتهی ریاضی و فیزیک براساس روش ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 6(21), 38-47.
MLA
سهراب عظیم پور; حسین واحدی; سجاد منصوری. "تحلیل محتوای کتاب هندسهی 1 پایهی دهم رشتهی ریاضی و فیزیک براساس روش ویلیام رومی", پویش در آموزش علوم پایه, 6, 21, 1399, 38-47.
HARVARD
عظیم پور, سهراب, واحدی, حسین, منصوری, سجاد. (1399). 'تحلیل محتوای کتاب هندسهی 1 پایهی دهم رشتهی ریاضی و فیزیک براساس روش ویلیام رومی', پویش در آموزش علوم پایه, 6(21), pp. 38-47.
VANCOUVER
عظیم پور, سهراب, واحدی, حسین, منصوری, سجاد. تحلیل محتوای کتاب هندسهی 1 پایهی دهم رشتهی ریاضی و فیزیک براساس روش ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 1399; 6(21): 38-47.