1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
آموزگار مدارس شهرستان مرودشت، ایران.
3
دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش ریاضی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب ریاضی پنجم ابتدایی براساس شاخص خلاقیت گیلفورد است. روش این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، محتوای کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی منتشر شده در بین سالهای 98 – 1397 به چهار قسمت (اشکال، فعالیتها، تمرینها و کاردرکلاسها و معما و سرگرمی) تقسیم شد. نمونه آماری مورد انتخاب، 282 واحد انتخابی از کتاب ریاضی پنجم ابتدایی است. بنابراین، این پژوهش با توجه به انواع اعمال ذهنی و فعالیتهای معرفی شده توسط گیلفورد یعنی حافظهشناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب، به تحلیل کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی میپردازد. هر قسمت بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد به صورت جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و نتایج به صورت جدول و نمودار نشان داده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به سطح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب توجه کمتری دارد. در فعالیتها و کاردرکلاسها و تمرینها به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب به میزان کمی توجه شده است.
شیروانی شیری, علی, جمالی, محمد رضا, & آزادی, نفیسه. (1399). تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم دبستان از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد. پویش در آموزش علوم پایه, 6(21), 58-67.
MLA
علی شیروانی شیری; محمد رضا جمالی; نفیسه آزادی. "تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم دبستان از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد", پویش در آموزش علوم پایه, 6, 21, 1399, 58-67.
HARVARD
شیروانی شیری, علی, جمالی, محمد رضا, آزادی, نفیسه. (1399). 'تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم دبستان از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد', پویش در آموزش علوم پایه, 6(21), pp. 58-67.
VANCOUVER
شیروانی شیری, علی, جمالی, محمد رضا, آزادی, نفیسه. تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم دبستان از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد. پویش در آموزش علوم پایه, 1399; 6(21): 58-67.