بهره‏ گیری از روش بازی در بهبود بی ‏علاقگی و کم‏‏ توجهی دانش ‏آموز دبستانی به درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش استان فارس ایران

2 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر در سال تحصیلی 1397-98 در پایه سوم دبستانی واقع در ناحیه یک شیراز انجام شده است. پژوهشگر در طول دوره کارورزی با دانش‏آموزی در ارتباط بوده که تنها نسبت به درس ریاضی بی‏علاقه و بی‏توجه بوده و این بی‏علاقگی و بی‏توجهی او در انجام فعالیت‏های درس ریاضی و رضایت‏بخش نبودن نتایج آزمون‏های عملکردی او مشهود بوده است. هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقمندی او به درس ریاضی و انجام فعالیت‏های آن در درس موردنظر بوده است. بر‏این‏اساس، پژوهشگر با استفاده از منابع گوناگون مانند بررسی پوشه‏کار و کارنامه تحصیلی او، مصاحبه با آموزگار، مصاحبه با والدین و مرور دیدگاه صاحب‏نظران، به جمع‏آوری اطلاعات پرداخت. بعد از تجزیه و تحلیل داده‏ها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مساله، به ارائه راه‏حل پیشنهادی پرداخت. سپس به اجرای راه‏حل پیشنهادی که استفاده از روش بازی در آموزش مفاهیم ریاضی و اعتبار‏سنجی آن است، اقدام نمود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از روش‏های جذاب و متنوع و از آن جمله روش بازی، علاوه بر تعمیق یادگیری مفاهیم ریاضی در فراگیران، انگیزه‏ی آنان به یادگیری بیش‏تر را نیز افزایش می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Utilizing the game method in improving the elementary school student's apathy and lack of attention to mathematics lessons

نویسندگان [English]

  • Rahele Sadat Nabavizade 1
  • Dr. Ali Shiravani Shiri 2
1 Elementary Teacher , Fars Province, IRAN.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

The present study was conducted in the 1397-98 academic year in the third grade of primary school located in District One of Shiraz. During the internship, the researcher was in contact with a student who was only insensitive and inattentive to the math lesson, and this indifference and inattention of yours in the activities of the math lesson and the satisfactory non-test of his performance test was evident. . The purpose of this study was to increase his interest in mathematics and its activities in the observed course. Accordingly, the researcher collected information using various sources such as work clothes and his / her academic record, interview with the teacher, interview with parents and reviewing the views of experts. After analyzing the data to identify the effective factors in creating the problem, he proposed a proposed solution. Then he implemented the proposed solution that used the game method in teaching mathematical concepts and its validation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Action research
  • math
  • games
  • elementary school student