بررسی میزان انطباق کتاب درسی زیست شناسی پایه یازدهم با معیارهای تألیف سازنده‌گرایانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

در این مقاله ضمن معرفی ملاک‌های ده گانه تالیف سازنده‌گرایانه، نظر دبیران مجرب و صاحب نظر شهر تهران در قالب پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از آزمون خی دو، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.. روش پژوهش، پیمایشی است که با طراحی پرسش‌نامه‌ای با 15 سوال، میزان پیروی کتاب مذکور از ده معیار مورد اشاره که متضمن پوشش دادن به عناصر اصلی یک برنامه درسی مانند اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و سازماندهی علمی، روشی و شکلی بر اساس معیار‌های سازنده‌گرایی است را مورد بررسی قرار می‌دهد. جامعۀ آماری پژوهش،20 نفر از دبیران با تجربه و صاحب‌ نظر مناطق 19 گانه شهر تهران، بوده اند. بر اساس نتایج این پژوهش، مولفان کتاب زیست شناسی در 4 مؤلفه: "طراحی دقیق و رشد دهنده، توجه به سطوح عملکردی بالاتر، ارزشیابی درخدمت یادگیری و راهی بسوی یادگیری‌های جدید" عملکرد موفقی داشته اند. و در معیارهایی چون "توجه به پیش‌دانسته‌های فراگیران، توجه به شیوه‌های فعال یادگیری، توجه به یادگیری گروهی و اجتماعی، اهمیت رویکردهای تلفیقی، کاربست آموخته‌ها در محیط جدید و توجه به تکالیف خارج از کلاس" عملکرد مطلوبی نداشته اند. و در مجموع کتاب درسی مورد پژوهش با معیارهای تألیف کتاب‌های درسی بر اساس معیارهای یاددهی-یادگیری مطابقت کمی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the compliance of the 11th grade biology textbook with the criteria of constructive writing

نویسندگان [English]

  • Dr. Mohammad Hassan Bazoobandi 1
  • Mohammad Danesh 2
1 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
2 Biology student, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

In this article, while introducing the ten criteria for writing a textbook, the opinions of experienced teachers in Tehran have been collected in the form of a researcher-made questionnaire and analyzed using the Chi-square test. The research method is a survey that, by designing a questionnaire with 15 questions, examines the degree to which the book follows the ten criteria for writing a desirable textbook that includes covering the main elements of a curriculum. The statistical population of the study was 20 experienced and knowledgeable teachers in 19 districts of Tehran. Based on the results of this study, the authors of the book Biology have had successful performance in 4 components: "Accurate and growing design, attention to higher levels of performance, evaluation in the service of learning and a path to new learning." And they did not perform well in criteria such as "paying attention to learners' pre-knowledge, paying attention to active learning methods, paying attention to group and social learning, the importance of integrated approaches, applying what was learned in the new environment and paying attention to extracurricular tasks". And in the textbook under study, there is little correspondence with the criteria for writing textbooks based on teaching-learning criteria.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textbook writing criteria
  • 11th grade biology
  • main elements of the curriculum
  • constructivist approach
  • educational design