ارزیابی و سنجش توانایی کتاب درسی علوم تجربی پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو معلّم، کارشناسی پیوسته، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل، مرکز آزادگان نیر

2 گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، ایران

چکیده

چکیده
کتاب های درسی، از مهم ترین منابع یادگیری در نظام آموزشی هستند. بررسی کتاب های درسی می تواند ارتباط بین برخی از مشکلات یادگیری دانش آموزان با برنامه درسی را آشکار نماید. هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش توانایی کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر اساس دو فرمول مک لافلین و گانینگ فوگ می باشد. نوع تحقیق در این پژوهش کمّی – توصیفی می باشد، در این پژوهش از روش تحلیل محتوا برای ارزیابی و سنجش توانایی کتاب درسی علوم تجربی پنجم ابتدایی مطابق دو فرمول؛ مک لافلین و گانینگ فوگ استفاده شد. جامعه پژوهش، محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی می باشد. یافته های تحقیق نمایان ساخت که متن هایی که بر اساس روش مک لافلین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه پنجم ابتدایی قرار دارند. بنابراین سطح توانایی در کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی مناسب با سطح سنی و درک و فهم دانش آموزان در این سطوح نیست؛ همچنین تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که قدرت توانایی مطالب تعیین شده در نمونه ها بر اساس فرمول گانینگ فوگ برای کلاس پنجم ابتدایی دشوار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing and evaluating the ability of the fifth elementary experimental science textbook

نویسندگان [English]

  • AMIN GOLSHAN 1
  • mohammad azimi 2
1 Teacher student, Bachelor's degree, Primary education, Farhangian University of Ardabil Province, Azadegan Nir Center
2 گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، ایران
چکیده [English]

Abstract
Textbooks are one of the most important sources of learning in the educational system. Reviewing textbooks can reveal the link between some of students' learning difficulties and the curriculum. The purpose of this study is to evaluate the ability of the fifth grade elementary experimental science textbook based on the two formulas of McLaughlin and Gunning Fog. The type of research in this research is quantitative-descriptive. In this research, the content analysis method is used to evaluate and measure the ability of the fifth elementary experimental science textbook according to two formulas; McLaughlin and Gunning Fog were used. The research community is the content of the fifth grade elementary experimental science textbook. The research findings showed that the texts analyzed according to McLaughlin's method are higher than the fifth grade in terms of the level of class ability. Therefore, the level of ability in the fifth grade elementary experimental science textbook is not appropriate for the age level and understanding of students at these levels; Data analysis also shows that the strength of the ability of the content determined in the samples based on the Gunning Fog formula is difficult for the fifth grade of elementary school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Ability Assessment
  • McLaughlin Formula
  • Gunning Fog Formula
  • Content Analysis
  • Fifth Elementary Experimental Science Textbook