تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان مشهد

چکیده

با توجه به تغییرات کتب علوم تجربی، هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 با کاربرد تکنیک ویلیام رومی است. در این تحلیل، فعال یا غیرفعال بودن سه مولفه متن، تصاویر و سوالات فعالیت‌های کتاب از طریق محاسبه ضریب درگیری دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. جامعه آماری کتاب مذکور است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ضریب درگیری دانش‌آموزان در متن، تصاویر و سوالات فعالیت‌های کتاب به‌ترتیب 23/0 ، 53/0 و 2/4 است براساس این‌که محدوده‌ی پایین‌تر از 4/0 بیانگر غیرفعال بودن و بین 4/0 تا 5/1 بیانگر فعال بودن و بالاتر از 5/1 بیانگر درگیری بیش از توان دانش‌آموزان است، متن، غیرفعال است و تصاویر کتاب فعال و سوالات فعالیت‌های کتاب، بیش از حد، فعال است. بنابراین متن و سوالات فعالیت‌های کتاب، دانش‌آموزان را به فعالیت‌های عملی متناسب با اهداف کتاب، درگیر نمی‌کند، ولی تصاویر کتاب از پویایی کافی و مناسب جهت درگیری دانش‌آموزان با فعالیت‌های عملی متناسب با اهداف کتاب، برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of the fourth grade elementary experimental science textbook based on the technique of William Rumi

نویسندگان [English]

  • AVa Kondori
  • Azam Ghaderi rousang
  • Shahla Moslemi
Student-teacher of Farhangian University of Mashhad
چکیده [English]

Due to the changes in experimental science textbooks, the purpose of this study is to evaluate and analyze the content of the fourth elementary science textbook in the academic year 2021-2022 using the technique of William Rumi. In this analysis, the activation or inactivity of the three components of the text, images and questions of the book activities has been considered by calculating the students' engagement coefficient. The present study is a quantitative content analysis and descriptive statistical method. The statistical population of the book is.The statistical sample is equal to the statistical population. The students' engagement coefficient in the text, pictures and questions of the book activities is 0.23,0.53 and 4.5, respectively, based on the fact that a range lower than 0.4 indicates inactivity and between 0.4 and 1.5 indicates active and higher.1.5 indicates over-engagement of students, text is inactive, and book images and book activity questions are too active. Therefore, the text and questions of the book activities do not involve students in practical activities in accordance with the objectives of the book, but the images in the book have sufficient and appropriate dynamics to engage students in practical activities in accordance with the objectives of the book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Experimental Sciences Fourth Grade Elementary
  • William Rumi Technique
  • Student Engagement Coefficient