با توجه به تغییرات کتب علوم تجربی، هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 با کاربرد تکنیک ویلیام رومی است. در این تحلیل، فعال یا غیرفعال بودن سه مولفه متن، تصاویر و سوالات فعالیتهای کتاب از طریق محاسبه ضریب درگیری دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. جامعه آماری کتاب مذکور است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ضریب درگیری دانشآموزان در متن، تصاویر و سوالات فعالیتهای کتاب بهترتیب 23/0 ، 53/0 و 2/4 است براساس اینکه محدودهی پایینتر از 4/0 بیانگر غیرفعال بودن و بین 4/0 تا 5/1 بیانگر فعال بودن و بالاتر از 5/1 بیانگر درگیری بیش از توان دانشآموزان است، متن، غیرفعال است و تصاویر کتاب فعال و سوالات فعالیتهای کتاب، بیش از حد، فعال است. بنابراین متن و سوالات فعالیتهای کتاب، دانشآموزان را به فعالیتهای عملی متناسب با اهداف کتاب، درگیر نمیکند، ولی تصاویر کتاب از پویایی کافی و مناسب جهت درگیری دانشآموزان با فعالیتهای عملی متناسب با اهداف کتاب، برخوردارند.
کندری, آوا, قادری روسنگ, اعظم, & مسلمی, شهلا. (1400). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 7(24), 1-19.
MLA
آوا کندری; اعظم قادری روسنگ; شهلا مسلمی. "تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی", پویش در آموزش علوم پایه, 7, 24, 1400, 1-19.
HARVARD
کندری, آوا, قادری روسنگ, اعظم, مسلمی, شهلا. (1400). 'تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی', پویش در آموزش علوم پایه, 7(24), pp. 1-19.
VANCOUVER
کندری, آوا, قادری روسنگ, اعظم, مسلمی, شهلا. تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 1400; 7(24): 1-19.