تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی براساس الگوی مریل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 شیراز بلوار دلاوران بسیح خیابان ابوالفضل کوچه 13 پلاک 150

2 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

3 استاد

چکیده

اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘـﻮای ﻛﺘـﺎب علوم تجربی پایه پنجم اﺑﺘﺪاﻳﻲ بر اساس الگوی مریل انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می‌باشد. جامعه آماری محتوای کتاب علوم پنجم ابتدایی 1400 ـ 1399است و نمونه آماری برابر با حجم جامعه آماری است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دروس کتاب پنجم ابتدایی بیشتر از نوع عملی وکاربردی است. انواع ارائه اولیه و ثانویه به میزان مناسبی به‌کاررفته است. همچنین در نحوه ارائه وارزشیابی وتنوع مثال اصل تفکیک در بیشتر درس‌های این کتاب رعایت شده است. در نحوه ارائه و ارزشیابی اصل همتاسازی و سطح دشواری رعایت شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بسیاری از معیارهای روش مریل در کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی رعایت شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of the fifth elementary experimental science textbook based on Merrill model

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Tavousisimakani 1
  • پری fahandezh saadi 2
  • mohamad salehi 3
1 Farhangian University/members of university
2 Undergraduate student of educational sciences, Farhangian University
3 U
چکیده [English]

This research on fifth grade of experimental sciences is based on the Merrill model. The present research is applied and its research method is descriptive and content analysis. The statistical population is the content of the fifth elementary science book 1400-1399 and the statistical sample is equal to the volume of the statistical population. The results of this study showed that the lessons of the fifth elementary book are more practical and applied. Primary and secondary presentation types are used to a good extent. Also, in the way of presenting, evaluating and diversifying the example, the principle of separation has been observed in most of the lessons of this book. The principle of matching and the level of difficulty have been observed in the way of presenting and evaluating. The findings of this study show that many of the criteria of the Merrill method have been observed in the fifth grade elementary experimental science textbook.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Experimental method"
  • "Content analysis"
  • "Merrill model"