1
دانشجوی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. دبیر ریاضی آموزش و پرورش
2
دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده
هدف پژوهش بررسی محتوای کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای منتخب بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر است. روش این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا و بر اساس روش نظریه هوشهای چندگانه گاردنر انجام گرفته است. جامعه آماری، تصاویر و نمودارهای کتابهای ریاضی اول ابتدایی کشورهای ایران، آمریکا(ایالت کالیفرنیا) و ژاپن -منتشر شده در بین سالهای 98 – 1397 یا سالهای 19- 2018 -است. تعداد 20 تصویر به طور تصادفی از قسمتهای مختلف هر کتاب برای نمونه انتخاب شد. محتوای منتخب، براساس هوشهای چندگانه گاردنر تحلیل و بررسی شد. سپس دادههای بهدستآمده، توصیف و تجزیه و تحلیل شد. بین دادههای بهدست آمده از فراوانی هوشهای موجود در محتوای هر کتاب، مقایسه تطبیقی صورت گرفت و نتایج، در نموداری به نمایش در آمد. با توجه به بررسیهای انجام شده، هوش منطقی-ریاضی در محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی کشور ایران فراوانی یازده دارد که بسیار کم است و این مقدار برای یک کتاب ریاضی، مطلوب نیست. از این رو لازم است برنامهریزان و طراحان کتابهای درسی به این امر توجه لازم داشته باشند و محتوای کتابهای ریاضی بخصوص پایه اول ابتدایی را با برنامهریزی و دقت بیشتری تدوین نموده تا تناسب بیشتری با مطالب و مفاهیم ریاضی داشته باشد.
آزادی, نفیسه, & دژکوهی, محمدجواد. (1400). مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران، بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر. پویش در آموزش علوم پایه, 7(24), 32-47.
MLA
نفیسه آزادی; محمدجواد دژکوهی. "مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران، بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر", پویش در آموزش علوم پایه, 7, 24, 1400, 32-47.
HARVARD
آزادی, نفیسه, دژکوهی, محمدجواد. (1400). 'مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران، بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر', پویش در آموزش علوم پایه, 7(24), pp. 32-47.
VANCOUVER
آزادی, نفیسه, دژکوهی, محمدجواد. مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران، بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر. پویش در آموزش علوم پایه, 1400; 7(24): 32-47.