هدف از این مطالعه تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب درسی علوم تجربی پایهی پنجم و ششم ابتدایی از لحاظ میزان فعال بودن متن و تصاویر این مباحث با استفاده از روش ویلیام رومی میباشد. محتوای مورد نظر از نظر معیارها یا شاخصهای مشخص و از پیش تعیین شده بررسی شد. روش مطالعه، تحلیل محتوا و از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد. در این مطالعه واحد تحلیل، جملات و تصاویر درنظرگرفته شده است. جامعه آماری شامل مباحث زیستی کتب تالیفی علوم تجربی پایههای پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد. نتایج مطالعه حاضر بر اساس روش ویلیام رومی نشان داد که شاخص درگیری جملات متن در مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایههای پنجم و ششم ابتدایی به ترتیب در بازهی مناسب۸۶/۰ و۵۳/۰ و نیز شاخص درگیری تصاویر مربوط به این مباحث، به ترتیب در بازهی مناسب ۶۳/۰ و۶۱/۰ است. نتایج مطالعه نشان میدهد که ضرایب درگیری مطالب زیستی این کتب چون به عدد 5/0 نزدیکتر و با عدد 5/1 فاصله بیشتری دارد، لذا مطالب زیستی تالیف شده این کتب به طور نسبی به صورت فعال تالیف شده است، اما با وضع مطلوب فاصله دارد.
احمدی, حاتم, جلیلیان, معصومه, آبیاری, محمد, & یاری, رقیه. (1400). تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایههای پنجم و ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 7(24), 72-83.
MLA
حاتم احمدی; معصومه جلیلیان; محمد آبیاری; رقیه یاری. "تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایههای پنجم و ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی", پویش در آموزش علوم پایه, 7, 24, 1400, 72-83.
HARVARD
احمدی, حاتم, جلیلیان, معصومه, آبیاری, محمد, یاری, رقیه. (1400). 'تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایههای پنجم و ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی', پویش در آموزش علوم پایه, 7(24), pp. 72-83.
VANCOUVER
احمدی, حاتم, جلیلیان, معصومه, آبیاری, محمد, یاری, رقیه. تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایههای پنجم و ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 1400; 7(24): 72-83.