تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه تحلیل محتوای مباحث زیستی کتب درسی علوم تجربی پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی از لحاظ میزان فعال بودن متن و تصاویر این مباحث با استفاده از روش ویلیام رومی می‌باشد. محتوای مورد نظر از نظر معیارها یا شاخص‌های مشخص و از پیش تعیین شده بررسی شد. روش مطالعه، تحلیل محتوا و از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد. در این مطالعه واحد تحلیل، جملات و تصاویر درنظرگرفته شده ‌است. جامعه آماری شامل مباحث زیستی کتب تالیفی علوم تجربی پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشد. نتایج مطالعه حاضر بر اساس روش ویلیام رومی نشان داد که شاخص درگیری جملات متن در مباحث زیستی کتب علوم تجربی پایه‌‌های پنجم و ششم ابتدایی به ترتیب در بازه‌ی مناسب۸۶/۰ و۵۳/۰ و نیز شاخص درگیری تصاویر مربوط به این مباحث، به ترتیب در بازه‌ی مناسب ۶۳/۰ و۶۱/۰ است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که ضرایب درگیری مطالب زیستی این کتب چون به عدد 5/0 نزدیکتر و با عدد 5/1 فاصله بیشتری دارد، لذا مطالب زیستی تالیف شده این کتب به طور نسبی به صورت فعال تالیف شده است، اما با وضع مطلوب فاصله دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of biological topics of fifth and sixth grade elementary experimental science textbooks using William William Romey technique

نویسندگان [English]

  • Hatam Ahmadi
  • Masumeh Jalilian
  • Mohammad Abiari
  • Rogaiyeh Yari
Department of Basic Sciences, University of Farhangian, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to analyze the content of the biological topics of the fifth and sixth grade elementary experimental science textbooks in terms of the level of activity of the text and images of these topics using the method of William Romey. The content was examined in terms of specific and predetermined criteria or indicators. The study method is content analysis and in terms of purpose is among the applied studies. In this study, the unit of analysis is sentences and pictures. The statistical population includes biological topics of books written by experimental sciences in the fifth and sixth grades of elementary school in 1300-1499. The results of the study showed that the conflict index for text sentences in the biological topics of fifth and sixth grade elementary science textbooks in the appropriate range of 0.86 and 0.53, respectively, and for images in the appropriate range of 0.63 and 0.63, respectively. The coefficients of conflict of the biological contents of these books are closer to the number 0.5 and more distant than the number 1.5, so the biological contents of these books have been relatively actively written, but they are far from the desired status.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • William Romey
  • Experimental Science Textbook
  • Fifth and Sixth Grade