تحول در آموزش زیست‌شناسی با استفاده از دوربین‌های مادون‌قرمز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

تصویربرداری حرارتی فرصت‌های جدیدی برای مطالعه مفاهیم و فرایندهای زیست‌شناسی فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به استفاده از دوربین‌های مادون‌قرمز (IR) در فعالیت‌های آموزشی برای کشف انتقال و تحول انرژی در فیزیولوژی انسان، تنظیم مجدد حرارت بدن حیوانات و متابولیسم گیاهان اشاره کرد. ماهیت کاربرپسند و بصری فناوری IR به دلیل چنین انتقال انرژی، برای مطالعه تغییر سریع دما در سطوح بیولوژیکی مناسب است؛ بنابراین دوربین‌های IR ابزارهای آموزشی بالقوه مفیدی برای نزدیک شدن به مفهوم تقاطع انرژی و ماده هستند. این دوربین نمایانگر نسل جدیدی از فن‌آوری تحقیق است که پتانسیل زیادی را در آموزش زیست‌شناسی نشان می‌دهد. در این مقاله مروری سعی در معرفی دوربین‌های IR برای مدارس و توانمندسازی دانش‌آموزان برای کشف علمی معتبر ارائه‌شده است. اطلاعات جمع‌آوری‌شده در این مقاله مربوط به مقالات سایت‌های گوگل، گوگل اسکولار، Scopus و Science Direct است. همچنین، مقالات بررسی‌شده در این تحقیق مربوط به سال‌های 1985 تا 2021 هستند. هدف این است که نشان دهیم چگونه فن‌آوری‌های پیشرفته توسعه‌یافته توسط صنعت می‌توانند به فناوری‌های یادگیری مؤثر برای حل مشکلات آموزشی تبدیل شوند.

کلیدواژه‌ها