1
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی 1400ــ 99 لحاظ میزان فعال یا غیرفعال بودن متن، پرسشها و تصاویر بود.روش مورد نظر، تحلیل محتوا و از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد و از نوع ویلیام رومی بود.در این تحلیل محتوا واحد تحلیل، جملات، پرسشها و تصاویر درنظرگرفته شد.با توجه به محدود بودن جامعه آماری که شامل کتب علوم تجربی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود، روش نمونهگیری اتخاذ نشد و کل جامعهی آماری جهت بررسی انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات، با عنوان کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی با استناد از روش ویلیام رومی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج به دست آمده برای کتاب چهارم بدین شرح میباشد که متن، تصاویر و پرسشها با توجه به یافتهها، فعال و پویا بود.نتایج به دست آمده برای کتاب پنجم بدین شرح میباشد که متن، تصاویر و پرسشها نیز، با توجه به یافتهها فعال و پویا بود. نتایج به دست آمده برای کتاب ششم بدین شرح میباشد که متن، تصاویر با توجه به یافتهها فعال و پویا در نظر گرفته میشود. پرسشها نیز با توجه به ضریب درگیری نشان میدهد که پرسشها غیرفعال هستند.
فهندژ سعدی, پری, & افلاکی فرد, حسین. (1401). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس. پویش در آموزش علوم پایه, 8(29), 12-37.
MLA
پری فهندژ سعدی; حسین افلاکی فرد. "تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس", پویش در آموزش علوم پایه, 8, 29, 1401, 12-37.
HARVARD
فهندژ سعدی, پری, افلاکی فرد, حسین. (1401). 'تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس', پویش در آموزش علوم پایه, 8(29), pp. 12-37.
VANCOUVER
فهندژ سعدی, پری, افلاکی فرد, حسین. تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس. پویش در آموزش علوم پایه, 1401; 8(29): 12-37.