1
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی مزایا و معایب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان در زمان شیوع ویروس کرونا بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روشهای کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان و همچنین تمامی استادان شیمی دانشگاه فرهنگیان که تجربه آموزش واحدهای آزمایشگاهی شیمی را بهصورت حضوری و مجازی داشتند، بودند. 180 دانشجومعلم و 14 استاد در فرایند پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محققساخته بسته پاسخ به همراه سه سؤال بازپاسخ بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط 3 تن از اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان تایید شد. ضریب پایایی ابزار به روش آلفای کرانباخ، 87/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد بزرگترین عیب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی شیمی از دیدگاه شرکت کنندگان، عدم کسب مهارتهای عملی و بزرگترین مزیت آن، صرفهجویی در زمان، کاهش هزینههای خرید، کاهش مصرف مواد شیمیایی و آلودگی کمتر محیطزیست و ایمنی بیشتر بود. بیشتر شرکتکنندگان تنها راه جبران کمبودهای آموزش مجازی واحدهای آزمایشگاهی را برگزاری حضوری این واحدها دانستند. در مقولههای پژوهش، بین استادان زن و مرد و همچنین در بین دانشجویان به تفکیک سال ورودی و جنسیت تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نوری, الهه, گلستانه, مهشید, & موسوی, سید محسن. (1401). بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان. پویش در آموزش علوم پایه, 8(29), 38-49.
MLA
الهه نوری; مهشید گلستانه; سید محسن موسوی. "بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان", پویش در آموزش علوم پایه, 8, 29, 1401, 38-49.
HARVARD
نوری, الهه, گلستانه, مهشید, موسوی, سید محسن. (1401). 'بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان', پویش در آموزش علوم پایه, 8(29), pp. 38-49.
VANCOUVER
نوری, الهه, گلستانه, مهشید, موسوی, سید محسن. بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان. پویش در آموزش علوم پایه, 1401; 8(29): 38-49.